Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag fick svar idag. De skriver bland annat att beskedet chockade hela solenergibranschen och ingen kunde veta någonting innan dess. Det låter lite konstigt.

De skriver också:

”Dock så är jag inte orolig gällande våra batterier då de är ”så gott som uteslutande för egenproducerad el” som skatteverket skriver. Risken finns att du blir återbetalningsskyldig nästa år men som sagt jag är inte orolig för det då våra batterier i dagsläget uppfyller kraven. Jag vill inte slänga mig med ord som lova och garantera”

Det låter väl också lite konstigt?

Om jag kopplar upp mig och blir återbetalningsskyldig så gäller det 40.000 kr. Återbetalningstiden ökar då från 5 år till 6.5 år.
Hela branschen anlitade visst samma jurist som visade sig inte kunde läsa.😉
De har velat tolka det så de passar sig själva Som du själv har förstått, det verkar inte vara något nytt. De har blivit tagna med byxorna i knäna.

Om man inte får någon subvention på batterierna så är avskrivningen på knappa 40år.
Jag skulle nog vilja ha en ny offert. Eftersom intresset för batteriet har helt klart ändrat karaktär. Testa och se hur seriösa de är. Vill de räkna om offerten?
Även om det finns några egentliga bevis
.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Batterisäljarna verkar ha skruvat upp säljinsatserna ordentligt nu. Senast igår ringde en, hävdade att det var en lysande affär pga ökad prestanda i batterierna senaste tiden och att man tjänar väldigt bra på stödtjänsterna dvs att hyra ut batteriet.

Jag upplyste om förtydligandet från skatteverket kring detta vilket kan innebära att hela det 50% bidraget kan återtas om batterierna används i strid med reglerna. Vilket skjuter hela kalkylen i sank på ett ögonblick bara i sig självt.

Det var som att vederbörande var selektivt döv för detta, framhärdade i en egen tolkning. Blev ingen affär såklart men i vanlig ordning noteras att de har tränats noga i att inte ta ett nej för ett nej.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Batterisäljarna verkar ha skruvat upp säljinsatserna ordentligt nu. Senast igår ringde en, hävdade att det var en lysande affär pga ökad prestanda i batterierna senaste tiden och att man tjänar väldigt bra på stödtjänsterna dvs att hyra ut batteriet.

Jag upplyste om förtydligandet från skatteverket kring detta vilket kan innebära att hela det 50% bidraget kan återtas om batterierna används i strid med reglerna. Vilket skjuter hela kalkylen i sank på ett ögonblick bara i sig självt.

Det var som att vederbörande var selektivt döv för detta, framhärdade i en egen tolkning. Blev ingen affär såklart men i vanlig ordning noteras att de har tränats noga i att inte ta ett nej för ett nej.
Låter som en proffssäljare som vet hur man säljer!
regel 1. Ett Nej är aldrig ett Nej.
Regel 2. Lyssna aldrig på kunden
Regel 3. Kunden har alltid fel
Regel 4. Dina experter vet alltid bäst
 
Tobbe.A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hela branschen anlitade visst samma jurist som visade sig inte kunde läsa.😉
De har velat tolka det så de passar sig själva Som du själv har förstått, det verkar inte vara något nytt. De har blivit tagna med byxorna i knäna.

Om man inte får någon subvention på batterierna så är avskrivningen på knappa 40år.
Jag skulle nog vilja ha en ny offert. Eftersom intresset för batteriet har helt klart ändrat karaktär. Testa och se hur seriösa de är. Vill de räkna om offerten?
Även om det finns några egentliga bevis
I svaret jag fick så låter det ju som att de räknade med att man kunde få avdrag och även ha stödtjänster, i så fall har ju faktiskt förutsättningarna förändrats och jag borde få en ny offert. Jag ska ställa frågan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Släpp sargen och kom in i matchen nu!
Förstår du verkligen inte eller vill du bara trolla och dumma dig?
Det är bara för dig att försöka förstå, förstår du...
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I svaret jag fick så låter det ju som att de räknade med att man kunde få avdrag och även ha stödtjänster, i så fall har ju faktiskt förutsättningarna förändrats och jag borde få en ny offert. Jag ska ställa frågan.
De kommer självklart att svara att det går utmärkt, gå inte på det.
 
S StefanMJ skrev:
Alltså bidra till! Och "öka den årliga andelen", d.v.s. har man gjort det, alltså ökat den årliga andelen, så finns det inget som hindrar att man SÄLJER den övriga batterielen!
Din läsförmåga lämnar en hel del att önska, om du bara fortsatt läsa samma mening till slutet hade du sett det viktiga:

används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
 
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Tobbe.A
tveksamt tveksamt skrev:
De kommer självklart att svara att det går utmärkt, gå inte på det.
Jag frågade om de utgick ifrån att man kunde få avdrag och ha stödtjänst innan skatteverkets utlåtande i januari (alltså då jag accepterade offerten), min kontakt bekräftade att det var så. Han skrev också att det ser ut att lösa sig, jag har bett honom att utveckla men inte fått svar ännu.
 
  • Gilla
Axelit0 och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I svaret jag fick så låter det ju som att de räknade med att man kunde få avdrag och även ha stödtjänster, i så fall har ju faktiskt förutsättningarna förändrats och jag borde få en ny offert. Jag ska ställa frågan.
Det har sket större förändringar helt klart.
Jag skulle nog hota med att säga upp avtalet för omförhandling. Det som talar för er är att de har haft tillgång till information sedan länge.
När kommer arbetet påbörjas?

Sen blev jag fundersam när du nämner pay of tid, hur har de räknat då?
 
D Dilato skrev:
Din läsförmåga lämnar en hel del att önska, om du bara fortsatt läsa samma mening till slutet hade du sett det viktiga:

används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Jag börjar tro att han på riktigt inte förstår. Han hävdar ju att om man installerar batteri och nyttjar det till att använda exempelvis ytterligare en kWh av den egenproducerade elen så är det fritt fram att sälja städtjänster sedan, då har man ju ökat andelen egenanvänd el med någon promille.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Din läsförmåga lämnar en hel del att önska, om du bara fortsatt läsa samma mening till slutet hade du sett det viktiga:

används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Nähä, försök inte trixa, du får läsa en större del av meningen så förstår du bättre, och inte bara en viss utvald del:
"öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet".
Alltså - det avgörande är "öka den årliga andelen..."
Och har man bara gjort det, så är det sedan fritt fram att SÄLJA resten.
 
S StefanMJ skrev:
Nähä, försök inte trixa, du får läsa en större del av meningen så förstår du bättre, och inte bara en viss utvald del:
"öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet".
Alltså - det avgörande är "öka den årliga andelen..."
Och har man bara gjort det, så är det sedan fritt fram att SÄLJA resten.

Skatteverket: Detta gäller för solcellsbatterier – om du vill sälja el​

UPPDATERAD IDAG 17:02PUBLICERAD IDAG 16:40
Villaägare med solcellsbatterier – som kan lagra el som solcellerna producerar – har kunnat tjäna en bra peng på att hyra ut sina batterier.
Men vilka skatteavdrag får man göra om man vill sälja sin lagrade el? Skatteverket kommer med ett tydligt besked.
Tidigare har både privatpersoner och företag som köper solcellsbatterier för att lagra el, fått ett skatteavdrag på 50 procent av inköpskostnaden, dock max 50 000 kronor.
Batterierna har man sedan kunnat hyra ut och tjäna pengar på. En del har tjänat ett par tusenlappar i månaden. Men Skatteverket har nu sagt att man inte ska kunna få både ett skatteavdrag samt tjäna pengar på samma produkt.
 
S StefanMJ skrev:
Nähä, försök inte trixa, du får läsa en större del av meningen så förstår du bättre, och inte bara en viss utvald del:
"öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet".
Alltså - det avgörande är "öka den årliga andelen..."
Och har man bara gjort det, så är det sedan fritt fram att SÄLJA resten.
Den avgörande delen är hela meningen, ingen enskild del.
Nyckelord:
Öka, egenproducerad, inom fastigheten, egna behovet.
Sälja el kan aldrig uppfylla egna behovet.

Jag fattar att du bara jönsar dig..
 
A Argastesnickaren skrev:

Skatteverket: Detta gäller för solcellsbatterier – om du vill sälja el​

UPPDATERAD IDAG 17:02PUBLICERAD IDAG 16:40
Villaägare med solcellsbatterier – som kan lagra el som solcellerna producerar – har kunnat tjäna en bra peng på att hyra ut sina batterier.
Men vilka skatteavdrag får man göra om man vill sälja sin lagrade el? Skatteverket kommer med ett tydligt besked.
Tidigare har både privatpersoner och företag som köper solcellsbatterier för att lagra el, fått ett skatteavdrag på 50 procent av inköpskostnaden, dock max 50 000 kronor.
Batterierna har man sedan kunnat hyra ut och tjäna pengar på. En del har tjänat ett par tusenlappar i månaden. Men Skatteverket har nu sagt att man inte ska kunna få både ett skatteavdrag samt tjäna pengar på samma produkt.
Som vanligt när TT skriver något så lyckas de förvanska det.
 
D djac skrev:
Jag är mest nyfiken på hur detta ska fungera i praktiken, hur ska detta kontrolleras osv, känns mest som ett teoretiskt hinder.
Det är väl toklätt att följa upp. Bara för skatteverket att granska alla som har fått utbetalning från något av bolagen som erbjuder stödtjänster.

Däremot kan man nog anta att folk som bara laddat sitt batteri från nätet när elen varit billig förmodligen inte blir granskade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.