D Daniel 109 skrev:
Om man får stöd för att göra en sak, måste det uttryckligen framgå att man inte får göra något helt annat då?

Jag begriper inte riktigt vad du skriver.
Ersättningen för solel kommer även fortsättningsvis att vara samma som för övrig el. Ersättningen för stödtjänster styra av marknaden, men med den takt det byggs stora lager kommer ersättningen snart att vara extremt låg. Det är definitivt inte trygga pengar.
Med ersättningen för sol el så syftade jag på bidrags delen. Jag missade en sel viktig information.
Det är inte pengarna som avgör om en inkomst är trygg..
 
Du får inte bidrag för solel. Eller syftar du på skatteavdraget?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med ersättningen för sol el så syftade jag på bidrags delen. Jag missade en sel viktig information.
Det är inte pengarna som avgör om en inkomst är trygg..
Pengarna är väl en väldigt viktigt del i att avgöra om en inkomst är trygg. Eller hur menar du?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Pengarna är väl en väldigt viktigt del i att avgöra om en inkomst är trygg. Eller hur menar du?
Jag menar att den är trygg ett den alltid med samma belop. Om den tryggar dog ekonomiskt Det beror på de utgifter man har. Du och jag har kanske helt olika förutsättningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får inte bidrag för solel. Eller syftar du på skatteavdraget?
Oavsett om det är bidrag eller avdrag blir det förenklat sett samma slutresultat. Sen kan vi gå in och diskutera detaljer om du tycker att det är viktigt.
med sol går staten och även elbolagen on till viss mån in och stöttar ekonomiskt.
Dels vid köpet av utrustningen samt vid försäljning av el.
Om du väljer att även köpa batteri så finns det begränsningar i användandet
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag menar att den är trygg ett den alltid med samma belop. Om den tryggar dog ekonomiskt Det beror på de utgifter man har. Du och jag har kanske helt olika förutsättningar.
Skulle du kunna skriva det där något mer begripligt?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Oavsett om det är bidrag eller avdrag blir det förenklat sett samma slutresultat. Sen kan vi gå in och diskutera detaljer om du tycker att det är viktigt.
med sol går staten och även elbolagen on till viss mån in och stöttar ekonomiskt.
Dels vid köpet av utrustningen samt vid försäljning av el.
Om du väljer att även köpa batteri så finns det begränsningar i användandet
Även det här var något svårbegripligt.
Skatteavdraget skulle mycket väl kunna försvinna. Avdraget är väl tänkt att likna någon typ av nettodebitering av elskatt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag menar att den är trygg ett den alltid med samma belop. Om den tryggar dog ekonomiskt Det beror på de utgifter man har. Du och jag har kanske helt olika förutsättningar.
Nu förstår jag inte alls vad du menar. I ett inlägg säger du att ”det är inte pengarna som avgör om en inkomst är trygg..” och i nästa så är den trygg om det alltid är samma belopp. Då är väl pengarna viktiga.?

Det är klart att man kan hävda att en inkomst är trygg om den är regelbunden även om beloppet varierar, men jag skulle nog vilja påstå att både belopp och säkerhet i att det blir utdelning i kombination avgör om den är trygg.
Och med belopp menar jag då inte att det måste vara ett högt belopp.
En garanterad inkomst på 500kr i månaden är också trygg, om än inte så stor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det står det faktiskt:

[länk]
Jomen så här står det:
"Installationen av batteriet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet, (inkomstskattelagen:) 67 kap. 38 § första stycket 2 a) och b) IL."
i:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/443012.html

Alltså bidra till! Och "öka den årliga andelen", d.v.s. har man gjort det, alltså ökat den årliga andelen, så finns det inget som hindrar att man SÄLJER den övriga batterielen!
Så är det!
 
Så du menar på fullt allvar att det räcker med att du använder en promille av kapaciteten för det syfte du fick stöd för?

Det är nog inte många som tolkar texten så.
 
D Daniel 109 skrev:
Så du menar på fullt allvar att det räcker med att du använder en promille av kapaciteten för det syfte du fick stöd för?

Det är nog inte många som tolkar texten så.
Står ingen procentsats angiven, så det är fritt fram att sälja...
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Skulle du kunna skriva det där något mer begripligt?

Även det här var något svårbegripligt.
Skatteavdraget skulle mycket väl kunna försvinna. Avdraget är väl tänkt att likna någon typ av nettodebitering av elskatt.
Okej. Du vill börja diskutera bidrag och avdrag?
Ett avdrag kan mycket väl ha ett slut datum eller förändras av politikerna.
Ett bidrag kan också ändras med samma premisser
Vill du inte förstå? Eller?
 
Även om jag gissar på vissa stavfel och missade skiljetecken, så får jag tyvärr inte ihop dina meningar i de inläggen.

Ja, skatteavdraget skulle helt klart kunna försvinna.
 
S StefanMJ skrev:
Jomen så här står det:
"Installationen av batteriet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet, (inkomstskattelagen:) 67 kap. 38 § första stycket 2 a) och b) IL."
i:
[länk]

Alltså bidra till! Och "öka den årliga andelen", d.v.s. har man gjort det, alltså ökat den årliga andelen, så finns det inget som hindrar att man SÄLJER den övriga batterielen!
Så är det!
Släpp sargen och kom in i matchen nu!
Förstår du verkligen inte eller vill du bara trolla och dumma dig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Släpp sargen och kom in i matchen nu!
Förstår du verkligen inte eller vill du bara trolla och dumma dig?
Mata inte trollet
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Tobbe.A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Checkwatt kan vara en utväg. Eftersom du inte får använda checkwatt
Muntligt avtal är lika giltigt. Problemet är att det inte går att bevisa.

Kontakta dem . tänk på att lagen är inte så ny. tolkningen är ganska generös som de gör.. Men du har ingen nytta av batteriet enligt dagens regler.
Jag fick svar idag. De skriver bland annat att beskedet chockade hela solenergibranschen och ingen kunde veta någonting innan dess. Det låter lite konstigt.

De skriver också:

”Dock så är jag inte orolig gällande våra batterier då de är ”så gott som uteslutande för egenproducerad el” som skatteverket skriver. Risken finns att du blir återbetalningsskyldig nästa år men som sagt jag är inte orolig för det då våra batterier i dagsläget uppfyller kraven. Jag vill inte slänga mig med ord som lova och garantera”

Det låter väl också lite konstigt?

Om jag kopplar upp mig och blir återbetalningsskyldig så gäller det 40.000 kr. Återbetalningstiden ökar då från 5 år till 6.5 år.
 
  • Wow
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.