Tobbe.A
Jag accepterade en offert från SveaSolar i höstas. Paneler + 5 kWh batteri. Säljaren menade på att det är skatteavdraget i kombination med stödtjänsterna som gör det värt att skaffa batteri nu (läs i höstas), inte själva lagringsmöjligheten.

Enligt SveaSolar kommer deras stödtjänst komma igång Q3, men kopplar jag på det då, eller senare, så riskerar jag att bli återbetalningsskyldig till Skatteverket. Går jag på deras egna försäljningsargument så är det ju inte värt att skaffa batteri längre, för min del i alla fall. Förutsättningarna har helt enkelt förändrats sedan vi accepterade deras offert…
 
Förutsättningarna har inte förändrats. Du blev felinformerad. Det har aldrig varit okej med den användningen.
 
  • Gilla
Dragnet och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Lagen är framtagen för att blidka Mp, de bryr sig inte om praktiska saker som vad elen kostar vid olika tider på dygnet eller nätets frekvens. Den är till för att stimulera självhushållning då det har ett romantiskt skimmer för dessa muppar!
Konstigt hur en del alltid skall paja såna här trådar med sitt hat mot en minoritet. Rätt småaktigt och drygt
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från det onödiga skitsnacket om MP är analysen korrekt. Lagen är tämligen dum.
 
  • Gilla
Dragnet och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
D Daniel 109 skrev:
Förutsättningarna har inte förändrats. Du blev felinformerad. Det har aldrig varit okej med den användningen.
Sveasolar skickade nyligen ut ett mail om att Skatteverket gjort ett nytt ställningstagande. Det, tillsammans med det säljaren sa, kan man ju tolka som att SveaSolar inte riktigt haft koll själva…
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
De har inte gjort ett nytt ställningstagande. De har gått ut med en förtydling eftersom många inte förstod regelverket.
 
  • Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har inte gjort ett nytt ställningstagande. De har gått ut med en förtydling eftersom många inte förstod regelverket.
Är ju fortfarande en del som inte förstår detta även efter förtydligandet:)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tobbe.A
D Daniel 109 skrev:
De har inte gjort ett nytt ställningstagande. De har gått ut med en förtydling eftersom många inte förstod regelverket.
Därför menar jag att SveaSolar själva inte hade koll. Enligt dem är det ju nytt.
 
Det var snarare så att de körde på en fuling. Går det så går det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag accepterade en offert från SveaSolar i höstas. Paneler + 5 kWh batteri. Säljaren menade på att det är skatteavdraget i kombination med stödtjänsterna som gör det värt att skaffa batteri nu (läs i höstas), inte själva lagringsmöjligheten.

Enligt SveaSolar kommer deras stödtjänst komma igång Q3, men kopplar jag på det då, eller senare, så riskerar jag att bli återbetalningsskyldig till Skatteverket. Går jag på deras egna försäljningsargument så är det ju inte värt att skaffa batteri längre, för min del i alla fall. Förutsättningarna har helt enkelt förändrats sedan vi accepterade deras offert…
Så farligt lång återbetalningstid blir det inte.... Bara nått så där 40år

Hur ser offerten ut? Vad nämner man om batteriet och bidraget?
Det borde kunna finnas något att jobba med....
 
A Argastesnickaren skrev:
Är ju fortfarande en del som inte förstår detta även efter förtydligandet:)
I vart fall hälften av befolkningen är mindre begåvade än snittet😉
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I vart fall hälften av befolkningen är mindre begåvade än snittet😉
Inte säkert. Om den begåvade delen är gigantiskt begåvade, så kommer det göra att mer än hälften av befolkningen ligger under snittet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det står vad syftet är, då ska det användas till det. Är det så svårt att förstå?
Och det står inte att elen inte får säljas. Är det svårt att förstå?
Dessutom bidrar det till intentionen att minska risken för elbristsituationer - då alla tänkbara producenter önskas bidra.
 
Tobbe.A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så farligt lång återbetalningstid blir det inte.... Bara nått så där 40år

Hur ser offerten ut? Vad nämner man om batteriet och bidraget?
Det borde kunna finnas något att jobba med....
I offerten står det att vi fått rabatt, kampanjpris och grönt avdrag (Detta totalt gör att batteripaketet blir ”gratis”). Det står också att det finns möjlighet att koppla på deras egna stödtjänst när den lanseras under 2024. I besparingskalkylen står priset efter avdrag för paneler och batteri - med framtida stödtjänster. Det ska vara avbetalt på fem år.

I samtal med säljaren sa han att det är fördelaktigt att skaffa batteri nu eftersom man kan få avdrag och koppla på stödtjänst. Tyvärr finns det inte i skrift.

Jag har i skrift att det finns möjlighet att koppla på Checkwatt från början, men väljer jag deras egna lösning så kan jag även lagra och använda elen själv. I det mailet nämns ingenting om att jag varken får eller inte får avdrag om jag kopplar på stödtjänster. Jag tog ju för givet att jag skulle få det med tanke på den infon jag fick muntligt.
 
Ersättningen för stödtjänster har redan gått ner och kommer att rada fullständigt de närmaste åren. Så frågan är om det är värt att ansluta sig till någon sådan tjänst oavsett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.