P
D Daniel 109 skrev:
Men skatteverket ska följa lagarna oavsett om vi tycker att de är bra eller inte.
I den här tråden har vi mest diskuterat om skatteverkets tolkning är den rätta eller inte. Om dess tolkning inte är rätt så finns det risk att verket inte följer lagen. Visshet får vi först när/om någon tar ärendet till en domstol. Det kan dock hända att skatteverkets promemoria om ändring/förtydligande av lagen ageras på av regeringen innan dess. Det vore bra, tycker jag.
Lagarna ska inte heller ändras retroaktivt så att de som bryter mot lagarna gynnas.
Retroaktiva lagar är ett otyg, så det är förbjudet i straffrätten enligt regeringsformen. Det borde generaliseras.
I det här fallet tycker jag att det lämpliga är att ta bort stödet.
I princip borde sånt tas bort generellt.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Laddhybrider ska inte subventioneras för att några fuskar. hur vet du att folk fuskar? räknar du hur många laddhybrider som laddar vid laddstolpar?
Varför skulle man inte ladda sin laddhybrid om man har en? Att köra på el är väl fortfarande billigare än att köra på bensin?
Då borde du räkna elbilar också
De kan ju inte köra på annat än el, så hur skulle en elbilsägare fuska?
Vi kan inte förbjuda massa saker bara för några fuskar
Svensk lagstiftning bygger i mångt och mycket på att medborgarna är laglydiga. Oftast är vi det också. Jag vill inte ha en större, och dyrare, kontrollapparat.
 
A Argastesnickaren skrev:
Helt rätt.
Du får göra vad du vill med dom batterierna du betalar med egna pengar.
Köper du batterier med bidrag så styr det vilkorade bidraget också vad du får använda det Jamen det är precis det jag sagrt.
A Argastesnickaren skrev:
Helt rätt.
Du får göra vad du vill med dom batterierna du betalar med egna pengar.
Köper du batterier med bidrag så styr det vilkorade bidraget också vad du får använda det till.
Ja, och något annat har jag inte skrivit.
 
D Dilato skrev:
Här:
[länk]

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.
Att batteriet är för bara egenproducerad el är vi överens om. Men var står det att batterielen bara får användas av batterihushållet??? Det står i reglerna att den lagrade elen ska kunna användas vid ett annat tillfälle. Men det står inte till vad. Alltså = till vadsomhelst, d.v.s. den får även användas till att säljas!
 
P pmd skrev:
Du och kanske jag. Ge penningbidrag till dem du tycker behöver det.
Jamen jag tycker att jag behöver massor med bidrag. Många härliga miljoner...
 
P
S StefanMJ skrev:
Att batteriet är för bara egenproducerad el är vi överens om. Men var står det att batterielen bara får användas av batterihushållet??? Det står i reglerna att den lagrade elen ska kunna användas vid ett annat tillfälle. Men det står inte till vad. Alltså = till vadsomhelst, d.v.s. den får även användas till att säljas!
Användas inom fastigheten står det i lagen. Se inlägg #51.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Ja, och något annat har jag inte skrivit.
Och vad menar du är fel med mitt inlägg??
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du vill inte ha maxtaxa inom barnomsorgen för att några fuskar?

Laddhybrider ska inte subventioneras för att några fuskar. hur vet du att folk fuskar? räknar du hur många laddhybrider som laddar vid laddstolpar?
Då borde du räkna elbilar också
Sen är det inte så mycket subventioner kvar.

Ska man inte kunna få bidrag för att några riksdsgsmän fuskar säker ganska många.
men är kollen obefintlig...

Om man nu kan bidrag.för att åker med någon så är det mp som varit med..

Skatteverkets uppgift är att se till att skattelagen följs. Oavsett vad de tycker om lagen.

Men vill du att maxtaxa ska förbjudas för att några fuskar ?

Vi kan inte förbjuda massa saker bara för några fuskar
Syftet var att belysa att majoriteten av medborgare på ett eller annat sätt sannolikt antingen bryter direkt mot laga och regler, eller mot syftet med dessa.

Sen blir jag konfunderad när du slänger ur dig att inte heller de med elbil laddar dessa, hur tänker du dig att de bilarna drivs framåt?
 
Jag tror nog att majoriteten försöker att följa regelverket.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag tror nog att majoriteten försöker att följa regelverket.
De flesta beteendevetenskapliga studier visar att man följer regler om risken för upptäckt är stor, eller om de gynnar en själv i närtid, straffen är inte så viktiga men risken att åka fast är avskräckande. Studera din omgivning ett tag så kan du säkert se att det stämmer, om den är tillräckligt stor bör den falla inom normalen.
 
P pmd skrev:
Du och kanske jag. Ge penningbidrag till dem du tycker behöver det.
Du vet att jag bara skulle ge bidragen till mig😉
 
D djac skrev:
Syftet var att belysa att majoriteten av medborgare på ett eller annat sätt sannolikt antingen bryter direkt mot laga och regler, eller mot syftet med dessa.

Sen blir jag konfunderad när du slänger ur dig att inte heller de med elbil laddar dessa, hur tänker du dig att de bilarna drivs framåt?
Så du menar att majoriteten av alla som har barn på förskolan fuskar med att träna innan de hämtar barnen. De var inget som exet klagade på (förskollärare) Det hon klagade på var de som handlade innan. Men det var inget vanligt problem. Ett större problem som du missade det är fiffel med vabb. Det kostar samhället pengar. Men et var värre att gymma innan. Föresten hur vet du att alla tränar innan förskolan? Går ni gemensamt från gymmet? Eller handlar ni tillsammans?

Nej en majoritet av befolkningen fuskar inte.
Huruvida politiker fuskar eller inte till stor utsträckning. det vet jag inte det får vara så.

Du påstår att laddhybrider aldrig laddar bilen.? Det är bara så korkat att....

Det påståendet jag kom med att man inte laddar elbilar är lika korkat som att man inte laddar hybrider.
Tillhör du den delen som anser att en hybridbil inte får parkera vid laddplatser?

Men nu finns det inget bidrag för miljöbilar längre.
 
D djac skrev:
De flesta beteendevetenskapliga studier visar att man följer regler om risken för upptäckt är stor, eller om de gynnar en själv i närtid, straffen är inte så viktiga men risken att åka fast är avskräckande. Studera din omgivning ett tag så kan du säkert se att det stämmer, om den är tillräckligt stor bör den falla inom normalen.
Intressant, För den erfarenhet jag har av människan är att den är ärlig och följer de regler som finns. Studera min omgivning? några år i butik och några år som fastighetsskötare. räcker det? Okej när det kommer till bostäder så slarvas det med sophanteringen. Men annars har jag inga problem. Om någon glömmer nyckeln i låset så går inte folk in. utan de ringer oftast på eller så gör de inget alls.
Om folk glömmer tvätt i torktumlaren så lägger man ut tvätten inte i en hög. Så jo de flesta sköter sig. även om du hade kunnat hoppa och stampa.

Så det är praktiska exempel.

Men majoriteten av alla fuskar. Det passar väl in på dina undersökningar.
förresten oskrivna regler brukar folk vara duktiga på att följa. rulltrappan. man ställer sig till höger för att de som var bråttom ska komma förbi. en oskriven regel helt utan straff. Och vet du vad konstigt är? Jo majoriteten följer den regeln. konstigt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant, För den erfarenhet jag har av människan är att den är ärlig och följer de regler som finns. Studera min omgivning? några år i butik och några år som fastighetsskötare. räcker det? Okej när det kommer till bostäder så slarvas det med sophanteringen. Men annars har jag inga problem. Om någon glömmer nyckeln i låset så går inte folk in. utan de ringer oftast på eller så gör de inget alls.
Om folk glömmer tvätt i torktumlaren så lägger man ut tvätten inte i en hög. Så jo de flesta sköter sig. även om du hade kunnat hoppa och stampa.

Så det är praktiska exempel.

Men majoriteten av alla fuskar. Det passar väl in på dina undersökningar.
förresten oskrivna regler brukar folk vara duktiga på att följa. rulltrappan. man ställer sig till höger för att de som var bråttom ska komma förbi. en oskriven regel helt utan straff. Och vet du vad konstigt är? Jo majoriteten följer den regeln. konstigt
Det räcker med att rulla ut bilen i trafiken och hålla hastigheten så kommer du att märka dom allra flesta defintivt inte följer alla trafikregler till 100 procent :)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Användas inom fastigheten står det i lagen. Se inlägg #51.
Nähädu, försök inte luras. Du får läsa hela meningen, och inte visa en del av meningen lösryckt ur sitt sammanhang. Det står i början av meningen bl.a. "...systemet bidrar till att...". Det handlar om läsförståelse, förstår du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.