A Argastesnickaren skrev:
Och vad menar du är fel med mitt inlägg??
Du får nog förtydliga vad du menar. Börjar bli lite snurrigt här...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant, För den erfarenhet jag har av människan är att den är ärlig och följer de regler som finns. Studera min omgivning? några år i butik och några år som fastighetsskötare. räcker det? Okej när det kommer till bostäder så slarvas det med sophanteringen. Men annars har jag inga problem. Om någon glömmer nyckeln i låset så går inte folk in. utan de ringer oftast på eller så gör de inget alls.
Om folk glömmer tvätt i torktumlaren så lägger man ut tvätten inte i en hög. Så jo de flesta sköter sig. även om du hade kunnat hoppa och stampa.

Så det är praktiska exempel.

Men majoriteten av alla fuskar. Det passar väl in på dina undersökningar.
förresten oskrivna regler brukar folk vara duktiga på att följa. rulltrappan. man ställer sig till höger för att de som var bråttom ska komma förbi. en oskriven regel helt utan straff. Och vet du vad konstigt är? Jo majoriteten följer den regeln. konstigt
Tillfället gör tjuven. Om man promenerar rätt igenom butikskassan med mängder med varor utan att personalen någonsin reagerar, ja vad skulle det resultera i? Är det någon som kommer att fortsätta betala? Om det ligger guldtackor och diamanter på vägen - vad gör man då?
 
Du tycks ha problem med både moralen och läsförståelsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tycks ha problem med både moralen och läsförståelsen.
Vem är "du"? Och på vilket sätt då?
 
A Argastesnickaren skrev:
Det räcker med att rulla ut bilen i trafiken och hålla hastigheten så kommer du att märka dom allra flesta defintivt inte följer alla trafikregler till 100 procent :)
Det har du naturligtvis helt rätt i. Där har vi även en förmåga att bli odjur. Sen när vi väl parkerat. Där är det många som håller hastigheten. Då kliver vi ut är precis som vanligt vi har tid och hålla upp dörren även om vi står still 20sek Vilket vi in bilen skulle måla upp som hela världen.
Men där gör vi ofta fel. Men nu kan vi lämna den biten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Tillfället gör tjuven. Om man promenerar rätt igenom butikskassan med mängder med varor utan att personalen någonsin reagerar, ja vad skulle det resultera i? Är det någon som kommer att fortsätta betala? Om det ligger guldtackor och diamanter på vägen - vad gör man då?
Oj, förlåt men jag trodde att fängelser var ett tecken på att alla inte är ärliga.
Om du går igenom kassalinjen med massor av varor. Då var ditt uppsåt inte att betala. Alltså ett korkat exempel.
Men vet du vad som skulle hänt om man står där vid kassan och ingen kommer? Jo de flesta hade blivit förbannade och lämnat varorna och gått ut med oförrättat ärende.
De andra skulle se till och få dit någon till kassan och betalat.

Om du hittar massa guldtackor? Då ska du smaka på en komstig sak. Det är att din kompis som snodde ännu mer än dig.
Skulle troligtvis inte stjäla guldtackan.
Det blir förstort.

Hade du mer korkade exempel?

Sen börjar det bli uttjatat med "tillfället gör tjuven"
 
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Nähädu, försök inte luras. Du får läsa hela meningen, och inte visa en del av meningen lösryckt ur sitt sammanhang. Det står i början av meningen bl.a. "...systemet bidrar till att...". Det handlar om läsförståelse, förstår du.
Det är mycket som stämmer med den tolkning skv har gjort när det gäller batteri subventioner. Vill man så kan man försöka tolka det på ett annat sätt. Jag har tagit den tolkning mest för att markera att man kan göra olika tolkningar. Men det finns inga enkla vägar förbi. Så vill du ha subventioner till batteriet. och inte har någon lust att vara den första att testa vad som gäller då får du bara lagra ström för att använda själv.
Annars då köper du batteriet utan subventioner
 
  • Gilla
  • Haha
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Nähädu, försök inte luras. Du får läsa hela meningen, och inte visa en del av meningen lösryckt ur sitt sammanhang. Det står i början av meningen bl.a. "...systemet bidrar till att...". Det handlar om läsförståelse, förstår du.
Läsförståelse, ja. Vad är det med ordet "bidrar" som du inte förstår?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är mycket som stämmer med den tolkning skv har gjort när det gäller batteri subventioner. Vill man så kan man försöka tolka det på ett annat sätt. Jag har tagit den tolkning mest för att markera att man kan göra olika tolkningar. Men det finns inga enkla vägar förbi. Så vill du ha subventioner till batteriet. och inte har någon lust att vara den första att testa vad som gäller då får du bara lagra ström för att använda själv.
Annars då köper du batteriet utan subventioner
Var står det specat vad batterielen måste användas till?
 
P pmd skrev:
Läsförståelse, ja. Vad är det med ordet "bidrar" som du inte förstår?
Ingenting. Det är DU som påstår.
Så här står det:
...bidrar till att öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Vad menas med "bidrar till"?
 
Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Ingenting. Det är DU som påstår.
Så här står det:
...bidrar till att öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Vad menas med "bidrar till"?
Vänd på det.
Står det att det ska bidra med el utanför huset????
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta jag hittade i lagen.
67kap 38§ inkomstskattelagen
var
  1. lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
  2. öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna behovet.
En tolkning är att man bara får ha elen för sig själv. Det är den som skv gör.
En annan tolkning är att det inte nämns något om att man inte får sälja elen man lagrat. Då kan man även lägga till att det finns ingen anledning att man inte ska få sälja el man lagrat. Den kommer elnätet tillgodo oavsett.
Jag kan tänka mig att en jurist skulle ställa frågan varför?

Men jag är kluven. Det är inte så enkelt.
men jag antar att skattelagarnas värld inte är så enkel.

Jag personligen tycker att jag ska få sälja el från batteriet. Men vad jag tycker spelar mindre roll. Del är lagen som bestämmer.
Skv ska se till att lagen upprätthålls.
Ja Skattevärket ska se till att lagen upprätthålls, men i lagen står inget om att man inte skulle få sälja. Frågan är vad som står i förarbetena och hur stor vikt de behöver ges. De flesta, utom möjligen batteriägaren (eftersom upp o urladdning sliter på batteriet), borde tjäna på att försäljning av el o andra stödtjänster tillåts.
 
P
Förmodligen har någon på skatteverket läst förarbetena …

Gissningsvis har skatteverket rätt bra kläm på sin tolkning och det är därför man har skickat en promemoria till Finansdepartementet i vilken man ber regeringen att se över reglerna.
 
  • Gilla
Dragnet och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vänd på det.
Står det att det ska bidra med el utanför huset????
Vänd på det en gång till. Står det att det inte ska bidra till...?
Och utanför huset - får man inte använda batterielen till lampor utomhus menar du 😂?
 
Det står vad syftet är, då ska det användas till det. Är det så svårt att förstå?
 
  • Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.