S StefanMJ skrev:
Att batteriet är för bara egenproducerad el är vi överens om. Men var står det att batterielen bara får användas av batterihushållet??? Det står i reglerna att den lagrade elen ska kunna användas vid ett annat tillfälle. Men det står inte till vad. Alltså = till vadsomhelst, d.v.s. den får även användas till att säljas!
Jag tycker det borde vara lagstadgat att det inte får användas till ström för att titta på dokusåpor eller värma spabad. Allt annat får vara tillåtet. :)
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
M
T Tthz skrev:
Konstigt hur en del alltid skall paja såna här trådar med sitt hat mot en minoritet. Rätt småaktigt och drygt
Hat? Är du Magdalena Anderssons pressekreterare?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker det borde vara lagstadgat att det inte får användas till ström för att titta på dokusåpor eller värma spabad. Allt annat får vara tillåtet. :)
Men elektriska stolen då?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Men elektriska stolen då?
Bara om det är för egen användning! ;)
 
  • Wow
StefanMJ
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Men elektriska stolen då?
Vore jobbigt om man skulle åka på en skattesmäll....
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I offerten står det att vi fått rabatt, kampanjpris och grönt avdrag (Detta totalt gör att batteripaketet blir ”gratis”). Det står också att det finns möjlighet att koppla på deras egna stödtjänst när den lanseras under 2024. I besparingskalkylen står priset efter avdrag för paneler och batteri - med framtida stödtjänster. Det ska vara avbetalt på fem år.

I samtal med säljaren sa han att det är fördelaktigt att skaffa batteri nu eftersom man kan få avdrag och koppla på stödtjänst. Tyvärr finns det inte i skrift.

Jag har i skrift att det finns möjlighet att koppla på Checkwatt från början, men väljer jag deras egna lösning så kan jag även lagra och använda elen själv. I det mailet nämns ingenting om att jag varken får eller inte får avdrag om jag kopplar på stödtjänster. Jag tog ju för givet att jag skulle få det med tanke på den infon jag fick muntligt.
Checkwatt kan vara en utväg. Eftersom du inte får använda checkwatt
Muntligt avtal är lika giltigt. Problemet är att det inte går att bevisa.

Kontakta dem . tänk på att lagen är inte så ny. tolkningen är ganska generös som de gör.. Men du har ingen nytta av batteriet enligt dagens regler.
 
S StefanMJ skrev:
Och det står inte att elen inte får säljas. Är det svårt att förstå?
Dessutom bidrar det till intentionen att minska risken för elbristsituationer - då alla tänkbara producenter önskas bidra.
Jo, det står det faktiskt:
För att skattereduktion ska kunna medges krävs att de installerade batterierna uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el för hushållets användning vid ett senare tillfälle
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/420580.html
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det står det faktiskt:

[länk]
Nähä, vilken användning? Försäljning är också användning.
 
Nja, den definitionen på användning är du nog ganska ensam om. Jag köper inte använd mjölk på Ica, byxor är inte använda när man kommer hem från affären och du får inte en använd nål i armen när du lämnar blod på sjukhuset, även fast alla de sakerna köpts och sålts flera gånger.
 
  • Gilla
  • Haha
krfsm och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ersättningen för stödtjänster har redan gått ner och kommer att rada fullständigt de närmaste åren. Så frågan är om det är värt att ansluta sig till någon sådan tjänst oavsett.
Ersättningen för solel kommer minska snart misstänker jag. Även bidragen för solcellerna. Kringtjänster brukar vara först med att försämra innehållet. Ersättningen för att vara frekvens backup styrs till stor del uppifrån. Jag kan tänka mig att ersättning sjunker lite om det finns många anslutna.
Där har vi å andra sidan trygga pengar. du får ersättning varje månad för att inte göra någonting. Det är något som även prishöjningar åt ena hållet och sänkningar åt andra hållet mycket väl kan "löna sig" Det är enkla pengar.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, den definitionen på användning är du nog ganska ensam om. Jag köper inte använd mjölk på Ica, byxor är inte använda när man kommer hem från affären och du får inte en använd nål i armen när du lämnar blod på sjukhuset, även fast alla de sakerna köpts och sålts flera gånger.
Jodå. Man kan köpa mjölk och sedan sälja den. Och det finns second-hand-butiker också.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Sveasolar skickade nyligen ut ett mail om att Skatteverket gjort ett nytt ställningstagande. Det, tillsammans med det säljaren sa, kan man ju tolka som att SveaSolar inte riktigt haft koll själva…
Det handlar nog om att inte vilja veta.

Läser man lagen som så är skv's tolkning vettig. Det är den logiska tolkningen.
Även om inte skv sagt något

Att det blir frustrerade kan man faktiskt förstå. De har tänkt att tjäna massa pengar på batterierna. De har levt på en tolkning någon har gjort tidigare. De hittade någon gammal skattejurist. Som förvisso fick sparken för att han var helt inkompetent och dessutom inte bara ord blind utan blind.
Nu är det en högt aktans värd medborgare på kvarterskrogen.
Han har blivit väldigt efterfrågad jurist.
Då han ofta kommer med bra tolkningar.
Billig är han dessutom. En bag in box så är han nöjd. Är det svårare tolkningar så brukar han kräva en stor stark.
Eftersom är blind och korkad så kan man komma undan med äppelmust.
Där har du deras tolkning
 
S StefanMJ skrev:
Jodå. Man kan köpa mjölk och sedan sälja den. Och det finns second-hand-butiker också.
Såklart man kan, men mjölken är inte använd bara för att den är såld!
Och självklart kan man köpa saker som är använda, jag kan sälja dig mina gamla skor, men de var inte använda när jag köpte dem, så var den nya.
Du får tycka att det är så, men som sagt, jag tror att du är oerhört ensam om att tycka det. Och jag är övertygad om att det inte är så Skatteverket menar.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Jodå. Man kan köpa mjölk och sedan sälja den. Och det finns second-hand-butiker också.
Du kan lämna tillbaka byxorna dagen efter och få pengarna tillbaka. Butiken hänger ut dom som nya. Men om jag istället går till en second hand butik får jag inte lika mycket. Då blev de klassade som använda.
Om du köper en mjölk så är den nya när du kommer hem med den. Du kan självklart sälja vidare mjölken då säljer du mjölken som ny även om den burits hem först.
Du hade kunnat sälja byxorna utanför secondhand butiken. Då säljer du byxorna som nya.
En butik köper in sina varor från en grossist.
Dessa kommer då skickas till butiken. Men de är nya.
Du kan tillverka något hemma som en butik säljer. Är dessa begagnade för att de kommer hemifrån?
 
S StefanMJ skrev:
Och det står inte att elen inte får säljas. Är det svårt att förstå?
Dessutom bidrar det till intentionen att minska risken för elbristsituationer - då alla tänkbara producenter önskas bidra.
Om man får stöd för att göra en sak, måste det uttryckligen framgå att man inte får göra något helt annat då?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ersättningen för solel kommer minska snart misstänker jag. Även bidragen för solcellerna. Kringtjänster brukar vara först med att försämra innehållet. Ersättningen för att vara frekvens backup styrs till stor del uppifrån. Jag kan tänka mig att ersättning sjunker lite om det finns många anslutna.
Där har vi å andra sidan trygga pengar. du får ersättning varje månad för att inte göra någonting. Det är något som även prishöjningar åt ena hållet och sänkningar åt andra hållet mycket väl kan "löna sig" Det är enkla pengar.
Jag begriper inte riktigt vad du skriver.
Ersättningen för solel kommer även fortsättningsvis att vara samma som för övrig el. Ersättningen för stödtjänster styra av marknaden, men med den takt det byggs stora lager kommer ersättningen snart att vara extremt låg. Det är definitivt inte trygga pengar.
 
  • Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.