D Daniel 109 skrev:
Jo det gör det. Syftet är att lagra den egen producerade elen för att öka egenkonsumtionen.
Egenkonsumtion??? Vad är nu det? Återigen - batterielen får man göra med vad man vill. Elda upp eller sälja - du bestämmer!
 
Jag har inte förstått. Är det en fördel att skapa lokala batterilager och solceller så att ledningarna mellan områdena kan göras klena. Eller ökar kravet på infrastruktur när man petar in batterier och solceller här och där i nätet? Är denna utjämning distribuerad och autonom, eller är det centralt styrt?

Jag har, även om jag är ingenjör, aldrig riktigt förstått hur man lyckas hålla 50Hz i ett gigantiskt elsystem med ganska tröga producenter och förbrukning som inte går att påverka. Jag förstår förstås principen, men inte att man lyckas såpass bra man gör...

Jag tror betydligt mer på att bygga system som kan stänga av stora förbrukare än att ladda upp batterier som sen driver billaddare, varmvattenberedare och bastuaggregat. Erbjud dem som installerar en utrustning som fimpar "onödiga" förbrukare under säg 1-2h ett lägre elpris och rejäl rabatt på elnätsavgifter. Som tibber gör med laddning och som de verkar göra i Ullared ovan.

Konsekvensen är kanske att bastun inte blir varm i tid, att varmvattnet tappar lite temperatur eller att bilen inte är fulladdad. Men är det tex en timme det handlar om så tror jag många av oss kan leva med det, speciellt om det finns en knapp för att overridea systemet (till någon slags kostnad).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Skattebrott 👌
Vad är det som är skattebrott?
 
S StefanMJ skrev:
Egenkonsumtion??? Vad är nu det? Återigen - batterielen får man göra med vad man vill. Elda upp eller sälja - du bestämmer!
Helt rätt.
Du får göra vad du vill med dom batterierna du betalar med egna pengar.
Köper du batterier med bidrag så styr det vilkorade bidraget också vad du får använda det till.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det gör det. Syftet är att lagra den egen producerade elen för att öka egenkonsumtionen.
Jasså. var står det?
 
S StefanMJ skrev:
Jasså. var står det?
Här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...gelfoertydligande.511392/page-13#post-5633526

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Håller inte helt med och tvivlar på att Skatteverkets senaste utspel kommer att bestå, det är absurt och kapitalförstöring, jag ser det som att de reagerat för att få klarhet, mer än något annat.

Att begränsa användningen så kraftigt rimmar inte med något annat och för att det ska vara rimligt så måste bidraget bli mycket högre.
Jag kan hålla med om din syn på kapitalförstöring och att det är en dum begränsning. Men det är så lagen ser ut. Att den är korkad är inte något som skatteverket kan påverka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Egenkonsumtion??? Vad är nu det? Återigen - batterielen får man göra med vad man vill. Elda upp eller sälja - du bestämmer!
Inte om du fått stöd för att du ska använda elen själv.
 
J JohanLun skrev:
Jag har inte förstått. Är det en fördel att skapa lokala batterilager och solceller så att ledningarna mellan områdena kan göras klena.
Det var nog så politikerna som beslutade om stödet tolkade verkligheten.
J JohanLun skrev:
Eller ökar kravet på infrastruktur när man petar in batterier och solceller här och där i nätet? Är denna utjämning distribuerad och autonom, eller är det centralt styrt?
Solceller ökar kraven på lokalnäten. De minskar inte alls belastningen under höglast och kräver att nätet klarar omvänt energiflöde när de producerar som mest.
J JohanLun skrev:
Jag har, även om jag är ingenjör, aldrig riktigt förstått hur man lyckas hålla 50Hz i ett gigantiskt elsystem med ganska tröga producenter och förbrukning som inte går att påverka. Jag förstår förstås principen, men inte att man lyckas såpass bra man gör...
Konsumtionen är ganska förutsägbar. Men det handlar hela tiden om att reglera energitillförseln så att man kan hålla rätt fart på generatorerna.
J JohanLun skrev:
Jag tror betydligt mer på att bygga system som kan stänga av stora förbrukare än att ladda upp batterier som sen driver billaddare, varmvattenberedare och bastuaggregat. Erbjud dem som installerar en utrustning som fimpar "onödiga" förbrukare under säg 1-2h ett lägre elpris och rejäl rabatt på elnätsavgifter. Som tibber gör med laddning och som de verkar göra i Ullared ovan.
Det finns inget som hindrar att det nyttjas som stödtjänster. Det enda som krävs är att någon bygger upp styrsystem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagt så har Skatteverket satt ner foten om vad som gäller just nu (men kunde ha varit lite mer övertydliga för att bemöta alla olika tolkningar). Sedan kan man tycka vadsomhelst om det här men just nu är det detta som gäller. Vill någon gå i bräschen och dra det till Förvaltningsrätten så är det ju en allmän rättighet.

Sedan så förstår ju Skatteverket också att lagen inte har hängt med teknikutvecklingen och har därför skickat en promemoria till Finansdepartementet.
https://www.skatteverket.se/download/18.7da1d2e118be03f8e4f94db/1707125709661/utrednin[%E2%80%A6]ttereduktionen-for-installation-av-gron-teknik%20240205.pdf

Och är det någon som har tappat bollen så är det en viss branschorganisation som skulle ha sett detta komma redan tidigt 2023 när vissa medlemsföretag pratade om "4000 nya hushåll per månad under 2024".
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Solceller ökar kraven på lokalnäten. De minskar inte alls belastningen under höglast och kräver att nätet klarar omvänt energiflöde när de producerar som mest.
Jo, jag vet. Batterier borde kompensera. Men bara om styrningen till dem är bra nog, annars är risken att det svänger åt andra hållet, dvs att man pumpar ur batterier och solceller när priset är högt och belastningen också hög...
D Daniel 109 skrev:
Konsumtionen är ganska förutsägbar. Men det handlar hela tiden om att reglera energitillförseln så att man kan hålla rätt fart på generatorerna.
Jodå, principen förstår jag. Men det är miljontals förbrukare och hundratals producenter som på nåt sätt ska "synkas".
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget som hindrar att det nyttjas som stödtjänster. Det enda som krävs är att någon bygger upp styrsystem.
Ja. Men hade det inte vart bättre att bygga upp en "slå av" än en "ladda och mata ut" funktion?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som uppenbart att batteriet ska användas just för det som du fått stöd för. Annars är du inte berättigad till stödet. Med det menar jag hela batteriet, inte en symbolisk del av det.
Jag tror att vi kan vara överens om att det gäller hela batteriet
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, varför skulle det vara så?
Tja, varför inte? Det går ju bra att få skattereduktion för användning av sin bil länga en viss sträcka, men inte för andra sträckor.
 
Ja, men då får du avdrag baserat på en schablonkostnad för den körsträckan som är avdragsgrundande. Här får du avdrag baserat för hela batterikostnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Men hade det inte vart bättre att bygga upp en "slå av" än en "ladda och mata ut" funktion?
Ur nätets synvinkel är det väl egalt, men ur en enskild elkonsuments synvinkel spelar det roll om tillförd effekt minskar eller om elkonsumenten tillför effekt. Det förra kan ha oförutsedda dåliga konsekvenser.

Jag vet inte hur långa tidsrymder det skulle kunna röra sig om. Om det handlar några sekunder i taget med totalt några minuter per dygn så kanske det vore försumbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.