D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte att andra tolkningar än den skatteverket gjort är rimliga.
Du har all rätt att göra dina tolkningar. På samma sätt som andra gör egna tolkningar.
Man kan se det så här, Ödmjukhet kan vara värt mycket. Även om du gärna vill tro det. Men du har inte alltid rätt. Om vi säger så här. jag själv kan se det som att din tolkning har rätt. Men skatteverket har inte alltid rätt i sina tolkningar av lagen.
 
Det intressanta jag hittade i lagen.
67kap 38§ inkomstskattelagen
var
  1. lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
  2. öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna behovet.
En tolkning är att man bara får ha elen för sig själv. Det är den som skv gör.
En annan tolkning är att det inte nämns något om att man inte får sälja elen man lagrat. Då kan man även lägga till att det finns ingen anledning att man inte ska få sälja el man lagrat. Den kommer elnätet tillgodo oavsett.
Jag kan tänka mig att en jurist skulle ställa frågan varför?

Men jag är kluven. Det är inte så enkelt.
men jag antar att skattelagarnas värld inte är så enkel.

Jag personligen tycker att jag ska få sälja el från batteriet. Men vad jag tycker spelar mindre roll. Del är lagen som bestämmer.
Skv ska se till att lagen upprätthålls.
 
Slutade du läsa när du kom till siffran 2?
 
D Daniel 109 skrev:
Slutade du läsa när du kom till siffran 2?
Problemet som jag ser det är att det står ”öka” inte att samtliga lagrade kwh ska förbrukas inom den egna fastigheten.
 
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Problemet som jag ser det är att det står ”öka” inte att samtliga lagrade kwh ska förbrukas inom den egna fastigheten.
Men ingenstans står det något om annat ändamål än användas på egna fastigheten och egna behovet.
Egna behovet kan knappast vara export till andra
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men ingenstans står det något om annat ändamål än användas på egna fastigheten och egna behovet.
Egna behovet kan knappast vara export
Det står att man ska öka dem egna produktionen. det står. ingenting om att sälja är förbjudet
Men du har rätt i det du skriver
Det visar att det finns plats för tolkningar.
lagen är skriven för att den ska tolkas i rätten
 
Tycker du att det låter som en rimlig tolkning? Om det ger ett stöd för en sak så används en liten del till det avsedda och resten till något helt annat. Skulle det vara okej? Om kommunen får pengar för att öka antalet lärare i skolan och anställer 10personer. 1lärare och 9 trädgårdsmästare. Då har ju pengarna resulterat i ökad lärartäthet. Men jag har svårt att se hur någon skulle tolka det som en rimlig tolkning av hur stödet ska användas. Din tolkning av batteristödet är på samma nivå.
Finns det ett syfte så är det det syftet stödet ska gå till, inte något annat för att det är mer lönsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Tycker du att det låter som en rimlig tolkning? Om det ger ett stöd för en sak så används en liten del till det avsedda och resten till något helt annat.
Jag fick skattesubvention när jag använde min bil för att pendla till min arbetsplats, men jag använde min bil även till annat utan att det ledde till några rättsliga efterverkningar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ja, men då fick du avdrag för just den sträcka du använde bilen för att ta dig till och från arbetet. Inget annat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Batteriet skulle alltså behöva flyttas till en annan plats för att man skulle få använda det även till annat än att öka konsumtionen av egenproducerad el?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nej, varför skulle det vara så?
 
D Daniel 109 skrev:
Tycker du att det låter som en rimlig tolkning? Om det ger ett stöd för en sak så används en liten del till det avsedda och resten till något helt annat. Skulle det vara okej? Om kommunen får pengar för att öka antalet lärare i skolan och anställer 10personer. 1lärare och 9 trädgårdsmästare. Då har ju pengarna resulterat i ökad lärartäthet. Men jag har svårt att se hur någon skulle tolka det som en rimlig tolkning av hur stödet ska användas. Din tolkning av batteristödet är på samma nivå.
Finns det ett syfte så är det det syftet stödet ska gå till, inte något annat för att det är mer lönsamt.
,Många förskolor räknar med både städare och kok när de berättar hur många barn per vuxen.
Sen får du gärna komma med bättre liknelser. Om en skola bara anställer en i stället för 10 så kommer eleverna att drabbas direkt.

om jag säljer el fast jag inte får så kommer ingen drabbas.
Men liknelsen är ganska usel måste jag säga.
Är det inte bättre och bemöta min tolkning istället för att komma med konstiga jämförelser. Eller är det så att du inte kan?
Jag vet att men tolkning är lite annorlunda. Men jag misstänker att en jurist skulle vara i närheten. De skulle inte jämföra att inte anställa lärare.
Du måste förstå att det finns olika tolkningar. Din tolkning kan vara fel...
Men det är stor chans att den är rätt
 
Jag ser det som uppenbart att batteriet ska användas just för det som du fått stöd för. Annars är du inte berättigad till stödet. Med det menar jag hela batteriet, inte en symbolisk del av det.
 
  • Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
om jag säljer el fast jag inte får så kommer ingen drabbas
Du har ju tillskansat dig en privat förmån (halva batterikostnaden) som du inte är berättigad till på bekostnad av skattekollektivet, dvs bland andra mig. Det är inte ok.
 
D
D Dilato skrev:
Du har ju tillskansat dig en privat förmån (halva batterikostnaden) som du inte är berättigad till på bekostnad av skattekollektivet, dvs bland andra mig. Det är inte ok.
Håller inte helt med och tvivlar på att Skatteverkets senaste utspel kommer att bestå, det är absurt och kapitalförstöring, jag ser det som att de reagerat för att få klarhet, mer än något annat.

Att begränsa användningen så kraftigt rimmar inte med något annat och för att det ska vara rimligt så måste bidraget bli mycket högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.