D
S StefanMJ skrev:
Detta har redan diskuterats tillräckligt här. Tillför inget nytt. Stödet gäller för batterier för egenproducerad el. Därmed gäller det inte för något annat. Jämför med en gångbana - vad är den till för? Står ingenstans att det är förbjudet att köra flygplan på den. Behövs inte heller specificeras. Så enkelt är det.
Nja, det vanliga är att man går tillbaks och tittar på förarbeten etc, när man vill tolka en lag/regel, så det var riktigt gjort. Är man bokstavstrogen så hamnar man mycket lätt helt fel, det finns speciella samfund för såna tankar och där är det virrigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dragnet skrev:
Kolla denna [länk] och den rättsliga vägledningen [länk]
OK, detta var alltså den strängt restriktiva versionen, dock står:
"batteriet uteslutande eller så gott som uteslutande ska användas till att lagra den egenproducerade elen"
Så gott som uteslutande, ett obetydligt utrymme tycks alltså finnas.
 
Jag var på Elmia Solar mässan i tisdags och lyssnade in lite.
Min slutsats blev att just nu finns det inget utrymme för annat än underhållsladdning av batteriet. Dvs det är detta som avses med "uteslutande eller så gott som uteslutande".
Ferroamp och Emaldo har varsin dialog med Skatteverket om sina respektive hybridtjänster men det är inte klart ännu.
Checkwatt var mest otydliga tyvärr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad har ändrat förutsättningarna för det ekonomiskt försvarbara i att installera solpaneler?
Ja får man inte sälja det som lagras i batterierna så landar återbetalningen på 15 år. Ingen vettig människa gör en investering som ska betala sig 15 år senare.
 
Vad har det med solcellerna att göra?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja får man inte sälja det som lagras i batterierna så landar återbetalningen på 15 år. Ingen vettig människa gör en investering som ska betala sig 15 år senare.
Detta har också diskuterats i massor. Står inte specat vad man ska använda batterielen till. Alltså får man göra precis vad man vill med den.
 
S StefanMJ skrev:
Detta har också diskuterats i massor. Står inte specat vad man ska använda batterielen till. Alltså får man göra precis vad man vill med den.
Skattebrott 👌
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Detta har också diskuterats i massor. Står inte specat vad man ska använda batterielen till. Alltså får man göra precis vad man vill med den.
Jo det gör det. Syftet är att lagra den egen producerade elen för att öka egenkonsumtionen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det gör det. Syftet är att lagra den egen producerade elen för att öka egenkonsumtionen.
Syftet är att lagra energin. Men vad är det som säger att jag inte får sälja elen jag lagrat?
 
R Rolle85 skrev:
Skattebrott 👌
Det är är där problemet ligger. Hur ska vi tolka det hela.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Syftet är att lagra energin. Men vad är det som säger att jag inte får sälja elen jag lagrat?
Har du läst lagen? Syften är att lagra elen för att öka egenkonsumtionen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja får man inte sälja det som lagras i batterierna så landar återbetalningen på 15 år. Ingen vettig människa gör en investering som ska betala sig 15 år senare.
Jo... nästan varje människa som investerar i solceller. Eller alla som köper en helt ny bil.
För att inte tala om mobilen Kolla äpplet
12000:- för en nyare modell. 1år då Kommer en helt ny modell
2år senare Nu har du äntligen betalat av mobilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du läst lagen? Syften är att lagra elen för att öka egenkonsumtionen.
Jag påpekar att man kan tolka saker olika.
 
Jag ser inte att andra tolkningar än den skatteverket gjort är rimliga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, det vanliga är att man går tillbaks och tittar på förarbeten etc, när man vill tolka en lag/regel, så det var riktigt gjort. Är man bokstavstrogen så hamnar man mycket lätt helt fel, det finns speciella samfund för såna tankar och där är det virrigt.
Lagen är inget för bokstavstroende.
Allt handlar om tolkningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.