D Daniel 109 skrev:
Skatteverket ska följa de lagar som politikerna stiftar. Att de är korkade kan inte skatteverket göra något åt.
Och gillar man inte deras tolkning Får man ta en tur i rätten
 
  • Gilla
  • Älska
Dragnet och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det är tokigt att Skattevärket lägger sig i hur batteriet används
Inte när man fått det subventionerat via skatteavdrag enligt ett regelverk, då SKA dom lägga sig i och se till att man följer regelverket man fick sitt avdrag med.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte när man fått det subventionerat via skatteavdrag enligt ett regelverk, då SKA dom lägga sig i och se till att man följer regelverket man fick sitt avdrag med.
Skatteverket ska enligt mig följan alla regelverk oavsett om man ger pengar eller tar pengar. Sen hör det till naturen och tycka att de prioriterar fel.
Det är som polisen, vad de än prioriterar så är det fel. Om de jagar en bankrånare kommer de tycka att man ska jaga mördare istället
 
  • Gilla
Dragnet och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det är tokigt att Skattevärket lägger sig i hur batteriet används, men vare sig man laddar med egenproducerad eller köpt el bör man nog fundera över vad batteriet kostar per laddcykel. Det är dyrt och livslängden är begränsad.ska
Jasså, då kanske du också tycker att det är tokigt när Skatteverket granskar ROT-arbeten, eller svartarbeten?
 
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Företag som säljer solcellsbatterier står inför utmaningar efter Skatteverkets förtydligande av reglerna.

Du kan läsa artikeln här: Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Va?, är det slut med att tälja guld med pennkniv?
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Jasså, då kanske du också tycker att det är tokigt när Skatteverket granskar ROT-arbeten, eller svartarbeten?
Svartarbetskraft är något där skv toppstyr.
Du får inte använda den på något sätt.
Kanske just nu en dålig jämförelse.

Jag köper ett batteri och får ett bidrag 50%
Därefter så bestämmer staten hur du ska använda det. Är staten delägare i mitt batteri?

Tidigare fick du bidrag om du köpte en el bil. Men staten la sig inte i hur du använder bilen. Inte ens hur du laddar den.

Det är två helt olika saker, att skatteverket granskar någon som gjort ett avdrag. Det är självklart.

Rotarbeten har än hel del vilkor att uppfylla.
Återigen skv måste göra sitt jobb.

Man måste skilja på granskningar som skv gör. med åsikter om de olika avdragen. Det är två olika saket.
Att man säger att de borde inte lägga sig i. Ska man nog tolka så bokstavligt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Svartarbetskraft är något där skv toppstyr.
Du får inte använda den på något sätt.
Kanske just nu en dålig jämförelse.

Jag köper ett batteri och får ett bidrag 50%
Därefter så bestämmer staten hur du ska använda det. Är staten delägare i mitt batteri?

Tidigare fick du bidrag om du köpte en el bil. Men staten la sig inte i hur du använder bilen. Inte ens hur du laddar den.

Det är två helt olika saker, att skatteverket granskar någon som gjort ett avdrag. Det är självklart.

Rotarbeten har än hel del vilkor att uppfylla.
Återigen skv måste göra sitt jobb.

Man måste skilja på granskningar som skv gör. med åsikter om de olika avdragen. Det är två olika saket.
Att man säger att de borde inte lägga sig i. Ska man nog tolka så bokstavligt.
Jaha, så då menar du att villkoren i alla andra sammanhang måste uppfyllas, men när det gäller villkoren för solcellsbatterier så ska Skatteverket skita i villkoren? Vilken rättssyn...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag köper ett batteri och får ett bidrag 50%
Därefter så bestämmer staten hur du ska använda det.
Nej, staten säger att du får 50% avdrag om du köper ett batteri och använder det för att lagra egen producerad el. Det är inget som bestäms i efterhand. Vill du använda batteriet till något annat så begär du inte avdraget.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Om jag installerar ett batteri i år och får avdrag, vad händer då om jag vill koppla in stödtjänster tex nästa år?

Det har kanske nämnts tidigare i tråden, men i så fall har jag missat det.
 
D
Jag är mest nyfiken på hur detta ska fungera i praktiken, hur ska detta kontrolleras osv, känns mest som ett teoretiskt hinder.

Det är väl bra om det tittas på, att ha ett batteri för att i praktiken bara användas någon månad om året känns bara korkat, de andra användningsområdena bidrar ju också till allas bästa, svårt att se skadan av sådan användning.
 
Menar du att regler bara är teoretiska hinder om risken för att åka dit för fusk är låg?
Skatteverket får ju reda på om du har inkomst från dessa företag.

Ja, regelverket är korkat. Samhällsekonomiskt är det bättre om de används till stödtjänster.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Om jag installerar ett batteri i år och får avdrag, vad händer då om jag vill koppla in stödtjänster tex nästa år?

Det har kanske nämnts tidigare i tråden, men i så fall har jag missat det.
Problemet med det är att de som säljer batterierna får med all säkerhet en kickback från Checkwatt mfl när du tecknar avtal med dem… som gör att priserna kan pressas
Då uteblir den och det blir dyrare för dig(men du får behålla avdraget)
 
D
D Daniel 109 skrev:
Menar du att regler bara är teoretiska hinder om risken för att åka dit för fusk är låg?
Skatteverket får ju reda på om du har inkomst från dessa företag.

Ja, regelverket är korkat. Samhällsekonomiskt är det bättre om de används till stödtjänster.
Även att ladda från nätet är ju isf inte tillåtet, hur ska det följas upp?

I princip så är det ju så i praktiken, befolkningen bryter ständigt mot regler och även om det såklart är bra att Skatteverket förtydligar och följer instruktioner i det här fallet så fallerar det ju i andra fall, så detta är ju på det stora hela oväsentligt.
 
D djac skrev:
Även att ladda från nätet är ju isf inte tillåtet, hur ska det följas upp?

I princip så är det ju så i praktiken, befolkningen bryter ständigt mot regler och även om det såklart är bra att Skatteverket förtydligar och följer instruktioner i det här fallet så fallerar det ju i andra fall, så detta är ju på det stora hela oväsentligt.
Det går inprincip inte att följa upp. Påverkar det sakfrågan på något vis?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.