27 407 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Uppenbarligen var det det.
I lagen nämns enbart egenproducerad el.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Min gärna har loggat ut från google.... Jag hittar ingen bra info på Skatteverket.
Jag hittar bara den där enkla texten. Men det måste finnas någonting mer. För annars så hittar jag att batteriet enbart är för att lagra egenproducerad el. Den texten är för allmän. Någon som vil hjälpa mig lite på traven?
Jag hittar bara den där enkla texten. Men det måste finnas någonting mer. För annars så hittar jag att batteriet enbart är för att lagra egenproducerad el. Den texten är för allmän. Någon som vil hjälpa mig lite på traven?
Kolla denna https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html och den rättsliga vägledningen https://www4.skatteverket.se/rattsl...hV5JI8ElgJE46-BY36dSGo3P4PxLhxWrnYs9Lva5WwUC0
Inkomstskattelagen, 67 kap. 36 § och 38 §. Framförallt 38 §, 2 st.
2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Tack så mycket för hjälpen!
Näe, behövs inte. Står det att det gäller för egenproducerad el, då är det egenproducerad el och ingenting annat.P pmd skrev:
Det är som t.ex. med en brödrost - det står väl i informationen vad den ska användas till, och inte allt möjligt som den inte ska användas till. Står det t.ex. att brödrosten inte får användas till att värma vattnet i swimmingpoolen?
Jag tycker också det är tydligt. Anstränger jag mig kan jag dock misstolka ”egenproducerad”. Om jag köper av någon som producerat själv är det ju egenproducerat, som jag sedan (i andra hand) köper. Ungefär som en egenbyggd pinnstol som jag sedan köper av den som byggt den. Eller hembakat bröd som säljs. Jag är väl medveten om att detta inte är avsikten med skrivningen, men ”egenproducerad” bör definieras. Kanske är det redan gjort i lagtexten?D Dragnet skrev:
Att avsikten med skattesubventionen är att batteriet ska laddas från hemmagjord elektricitet och inte ska laddas från elnätet tycker jag nog inte att man kan ifrågasätta så lätt.P Pin skrev:Jag tycker också det är tydligt. Anstränger jag mig kan jag dock misstolka ”egenproducerad”. Om jag köper av någon som producerat själv är det ju egenproducerat, som jag sedan (i andra hand) köper. Ungefär som en egenbyggd pinnstol som jag sedan köper av den som byggt den. Eller hembakat bröd som säljs. Jag är väl medveten om att detta inte är avsikten med skrivningen, men ”egenproducerad” bör definieras. Kanske är det redan gjort i lagtexten?
Det andra tvisteämnet är dock oklarare: förbjuder lagen annan användning av batteriet än lagring av el?
Var skulle du då dra gränsen menar du?
Naturligtvis är det så, men jag tyckte att det behövdes en definition på ”hemmagjord” som i att det är gjort i just mitt hem och inte någon annans hem.P pmd skrev:
Hur kan batteriet användas till annat än lagring (och urladdning)? Tror du menar den kommersiella frågan och inte den rent tekniska beskrivningen av ett batteri.
Du har bara egenproducerad el, eller el köpt från nätet. Hur du lyckas hitta på någon ytterligare definition begriper jag inte.