27 413 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Eftersom alternativet är att sälja elen så kommer det gå på ett ut?D Daniel 109 skrev:
Lagen har faktiskt ingen som helst koll på..
Om du säger att inte är svårtolkad stämmer säkert det
Lagen är framtagen för att blidka Mp, de bryr sig inte om praktiska saker som vad elen kostar vid olika tider på dygnet eller nätets frekvens. Den är till för att stimulera självhushållning då det har ett romantiskt skimmer för dessa muppar!
Stora prisfall på jättebatterier:
- https://www.nyteknik.se/energi/stor...-ansluts-till-elnat-over-hela-varlden/4233737
Som sagt var, hemmabatteriernas gyllene era blev väldigt kort...
- https://www.nyteknik.se/energi/stor...-ansluts-till-elnat-over-hela-varlden/4233737
Som sagt var, hemmabatteriernas gyllene era blev väldigt kort...
Instämmer, med de premisser som gäller är det synnerligen meningslöst. Ren symbolpolitik.D Daniel 109 skrev:
Är dock lite förvånad över att branschen verkar tolkat regelverket annorlunda. Det är ju som du säger, inte otydligt i det avseendet. Med andra ord troligen många som beviljats bidrag för anläggningar som inte uppfyller regelverket.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Mycket negativa toner om batterier. Folk klagar på att subventionera batterier. Varför är det så fel? Själv tycker jag att det är intressant. Men Å andra sidan vill jag inte subventionera solceller då ska inte batterier subventioneras.
Det där med lagen, det var strul i början med att sälja el. Det gick snabbt att fixa. Riksdagen är väldigt ivriga med allt möjligt när man säger det magiska ordet miljövänligt Då går det mesta bra.
Att ett batteri företag med sina jurister tolkar batteri lagen annorlunda än vad vi gör är inte så svårt att förstå. Med det har jag inte sagt att de har rätt.
Nu har jag inte läst lagen alls
Det där med lagen, det var strul i början med att sälja el. Det gick snabbt att fixa. Riksdagen är väldigt ivriga med allt möjligt när man säger det magiska ordet miljövänligt Då går det mesta bra.
Att ett batteri företag med sina jurister tolkar batteri lagen annorlunda än vad vi gör är inte så svårt att förstå. Med det har jag inte sagt att de har rätt.
Jag är mest sur på lycksökarföretag som CheckWatt som vill att privatpersoner skall ta risken för att de skall håva hem vinsten utan större risk.Bananskalare skrev:Mycket negativa toner om batterier. Folk klagar på att subventionera batterier. Varför är det så fel? Själv tycker jag att det är intressant. Men Å andra sidan vill jag inte subventionera solceller då ska inte batterier subventioneras.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Men Man får dela sitt batteri om man vill. Det är vad jag vet inte olagligt. Det är om fått batteriet subventionerat som du inte får låna ut ditt batteripacman42 skrev:
Det är inte skatteverkets lagar och skatteverket måste alltid tolka lagstiftarens syfte. Sen ska skatteverkets tolkning hanteras av förvaltningsrätten om nån överklagar och tillslut Högsta förvaltningsdomstolen. Så funkar processen för alla nya lagar, de måste tolkas, överklagas tills man får en praxis. Att skatteverket förtydligar sin tolkning är bra och ger utrymme för överklagan och till slut får vi en praxis som är användbarBananskalare skrev:Ska man inte subventionera solceller. Ska man självklart inte subventionera batterierna. Dock gillar jag tanken på batterierna. Många har snöat in på att sälja sin el. Så de ända folk pratar om är att sälja. Men genom att inte köpa någon dyr el kan man spara pengar. När man slutar subventionera den sålda elen. Då tror jag att man mycket lättare sparar på att förbruka sin egen el. När man kommer dit. Då kommer många vilja ha batterier. Då laddar du under de ljusa timmarna när man ändå jobbar. Så använder du den lagrade energin.
När du ska laga mat vid.
Så batterier är absolut en vettig investering.
Skatteverket är inte alltid bäst på att tolka sina egna lagar. Det vore intressant om någon skattejurist gjorde en tolkning. Men vi kan vara säkra på att det här kommer överklagas. Då får den rätta tolkningen.
Låt säga att jag köper en solcellsanläggning med batteri år 2023 och inte är ansluten till t.ex. Checkwatt.
År 2024 vill jag ansluta mig till Checkwatt.
Är det ok enligt Skatteverket eller hur länge måste jag vänta?
De gröna bidragen är ju utformade så att jag kan köpa tex en solcellsanläggning med batteri varje år.
År 2024 vill jag ansluta mig till Checkwatt.
Är det ok enligt Skatteverket eller hur länge måste jag vänta?
De gröna bidragen är ju utformade så att jag kan köpa tex en solcellsanläggning med batteri varje år.
Det är en annan fråga som inte är lika tydlig i regelverket.D din granne skrev:
Men skatteverket har till synes fram till 7:e året efter utbetalning på sig att besluta om återbetalning.
Det man kan fundera på är om man måste forsätta vara berättigad till avdraget efter att det utbetalats. Men rimligen borde det vara så det skall tolkas.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Stämmer bra!C cpalm skrev:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/340428.html
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Det finns ingen praxis innan det inte finns en dom. Innan praxis så blir förarbetet man utgår ifrån. Skatteverkets tolkningar baseras på den kunskap som finns förhoppningsvis.Drivisen skrev:Det är inte skatteverkets lagar och skatteverket måste alltid tolka lagstiftarens syfte. Sen ska skatteverkets tolkning hanteras av förvaltningsrätten om nån överklagar och tillslut Högsta förvaltningsdomstolen. Så funkar processen för alla nya lagar, de måste tolkas, överklagas tills man får en praxis. Att skatteverket förtydligar sin tolkning är bra och ger utrymme för överklagan och till slut får vi en praxis som är användbar
Skatteverket är motpart. Så deras praxis är inget man har som hjälp för att dömma.
Om nu någon ska testa skatteverkets tolkningar så är det bara ett test. Det är bra om Skatteverket kan få hjälp i sina tolkningar. Skatteverket är inte neutrala i sin bedömning. Det är inte sällan som de tolkar alldeles föt snävt eller helt fel. Skatteverkets lagar är som vilka andra lagar som helst. Man använder inte deras tolkningar som hjälpmedel. Det fungerar likadant med deras lagar som någon annan. Skatteverket har alltså inga egna rättegångar för att de ska testa en lag. vilken kostnad som skulle ta tid från riktiga fall. Även det nog vore smart stt testa vara ny lag innan den kom ut....