26 802 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
I bilfallet används batteriet för att driva bilen. Jag gissar att det inte står att det ska laddas från nätet.
Jo batteriet används även om det inte laddas från nätet.
Fast det är ju inte nödvändigt så.D Daniel 109 skrev:
I min hybrid kan jag köra batteriet tomt och sedan låta bli att ladda det, alltså använda bilen som vilken bensinbil som helst.
Jag kan också ställa in bilen att hålla batteriets laddning = bara köra med bensinmotorn även om batteriet är fulladdat.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Nja. BMW, Audi mfl som har "mildhybrid" i programmet fick inga bidrag eller rabatter på dessa modeller. Så det räckte inte med någon form av regenerering och batteri för att du skulle få bidraget. Du var tvungen att ha någon form av drivning med elmotor om jag minns rätt.D djac skrev:Hybridbilar får bidrag bara för att de innehåller ett batteri, det behöver aldrig användas. Bidrag för energieffektivisering med förhinder om att höja innetemperaturen, eller öppna fönster.
Jag kan inte komma på något som har den typen av beteenderegleringar, bara ytterligare en åtgärd i riktningen att man vill detaljstyra hur folk lever.
Det är användningen jag syftar på, inget krav om att man ska använda hybridfunktionen på det sätt som motiverar subventionen.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Fast det är ju en icke-fråga, eftersom praktiskt taget alla våra elproducenter i Sverige är tillräckligt rena. (Ingen vill ladda bilen när Karlshamnsverket kör ändå.)R Robert-san01 skrev:
I hybrid-fallet (eller för den delen gasbilar) är det mer relevant.
Rimligen är det inte dåligt för resten av elkonsumentkollektivet - det flyttar ju elinköp från högpristid till lågpristid, mot en begränsad ökning i konsumtion (5% eller så). Däremot kanske det inte motiverar att subventionera 50% av inköpspriset, ungefär som att elbilar inte rabatteras till halva kostnaden.D Dilato skrev:
Ja, jag tycker denna hatvektor mot solpaneler är intressant, det är stora ord angående exempelvis nätpåverkan, finns en egen tråd där man kan vältra sig i detta, och då ska minsann solcelssägarna kompensera de andra konsumenterna för påstådd nätpåverkan men det faktum att alla får lägre elpris när solcellerna levererar ska man då inte i symmetrins tecken kompensera solcellspopulationen för. Det är knepiga tider.K krfsm skrev:Rimligen är det inte dåligt för resten av elkonsumentkollektivet - det flyttar ju elinköp från högpristid till lågpristid, mot en begränsad ökning i konsumtion (5% eller så). Däremot kanske det inte motiverar att subventionera 50% av inköpspriset, ungefär som att elbilar inte rabatteras till halva kostnaden.
Man tar alltså i det här fallet hellre inte de fördelar alla kan få av att aktivt använda batterierna mot att man kan hålla fanan högt mot solcellerna, självskadebeteende.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Varför denna hets mot laddhybrider. Hur vet ni att de som har hybridbil inte använder batteriet? För min del hade jag föredragit hybrid. bästa av två världar. Hybrider är väl dyrare än vanlig bensin. Så varför betala mer för att få mindre bensin tank?
Jag tror att de allra flesta väljer batteriet först. Det säger sig självt man betalar för det
Jag tror att de allra flesta väljer batteriet först. Det säger sig självt man betalar för det
Svea Solar erbjuder leasing av batterier (Homevolt från Polarium). Ca 1500kr / månad i 10 år för 6,6kWh. Så man kan få ROT på det men inte subvention.
Total kostnad blir då 150000kr+. Jag gissar att vi kommer se lägre pris på kraftelektronik i framtiden och samma gällande stationära batterier.
Kommersiella aktörer kommer att mätta marknaden tills dess att återbetalningen kommer ligga mellan 6-12 år. Att köpa överprisade batterier för stödtjänster nu är en chansning.
En rimlig investering är att välja en hybridväxelriktare nu för att kunna installera batterier om priset sjunker så pass att lagring + stödtjänster ger ok lönsamhet i framtiden.
Total kostnad blir då 150000kr+. Jag gissar att vi kommer se lägre pris på kraftelektronik i framtiden och samma gällande stationära batterier.
Kommersiella aktörer kommer att mätta marknaden tills dess att återbetalningen kommer ligga mellan 6-12 år. Att köpa överprisade batterier för stödtjänster nu är en chansning.
En rimlig investering är att välja en hybridväxelriktare nu för att kunna installera batterier om priset sjunker så pass att lagring + stödtjänster ger ok lönsamhet i framtiden.
Exempel Helge!Bananskalare skrev:Varför denna hets mot laddhybrider. Hur vet ni att de som har hybridbil inte använder batteriet? För min del hade jag föredragit hybrid. bästa av två världar. Hybrider är väl dyrare än vanlig bensin. Så varför betala mer för att få mindre bensin tank?
Jag tror att de allra flesta väljer batteriet först. Det säger sig självt man betalar för det