27 391 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
K krfsm skrev:
Du får ju ha din åsikt men jag är exakt i det läget. Pga av bidrag och förmånsvärde är det billigast för mig att ha en hybrid utan att ladda den. Nackdelen är som sagt många stopp på macken men det kan jag leva med med tanke på att jag tjänar ca 15k netto per år med detta upplägget.Bananskalare skrev:Om du inte hade varit så negativ till laddhybrider hade det varit roligare.
För din avsky speglar väldigt mycket det du skriver. Du tror på fullaste allvar att man köper en hybrid för att bara köra på bensin?
En hybridbil har en mindre tank så den är inte så rolig.
Självklart finns det idioter som vägrar använda el. De som förmånsbil kommer säkerligen uppmana sina anställda att köra på el så mycket som möjligt. Så chefen lär bli förbannad när bensinräkningen är lika hög som vanlig.
När jag tittade på en laddhybrid så var det för att kunna köra på el.
Nackdelen med hybrid är att batteriet blir mindre för att få plats med men bensin tank dom är mindre
Men jag gillar hybriden.
laddhybriden får bidrag för du kan köra bilen på el. Om du tror att bidraget är för att stötta bensinbilen. Då undrar jag vilken värld du lever i. Men jag betalar gärna mer för en bil
som jag måste tanka oftare bara för att få bidraget?
Då är det väl tur att man skippat bidraget
Undra om du kommer förstå när jag säger att om man leasar bilen, så kommer man märka avdraget lika tydligt som när du lånar pengar till bilen.
Jag tycker det är bra att man tagit bort det bidraget.
Bidraget på batterierna kan man ta bort så länge man ska styra användandet.
Å andra sidan eftersom jag anser att bidraget på solceller bör läggas ner helt. Då hänger batteriet självklart med.
Om det går att få solceller lönsamt utan bidrag då finns det ingen anledning att bidra.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Det är enkelt att man drar en slutsats när det mesta du säger om laddhybrider är att de är hemska odjur. Att alla folk kör de som vanliga bilar bara för att jävlas.D djac skrev:
Men egentligen, hur kom ni tänka på miljöbonusen? Den försvann 8/11 -22
Så regler känns bara onödigt att kolla upp.
Eftersom jag har varit positivt inställd till laddhybriden. Och dessutom tror att de allra flesta gör rätt.
Om man däremot tror att de flesta kör enbart på bensin. Då borde det vara du som har ett intresse av reglerna.
Du vet läsa... och tänka. Tycker du visat att du också kan slarva. Kanske är bäst att vi båda slutar anklaga varandra för att inte kunna läsa!
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Okej. Så bensinen är billigare än elen just nu intressant! Men jag tror att du nog bör ompröva beslutet att inte köra på el med tanke på elpriset förändras. Eller hur har du räknat när du säger att det är billigare att köra med bensin?R Robin Wahlman skrev:
Vad är det för bidrag du pratar om?
Jag kan absolut tänka mig att det är mer förmånligt med en miljö bil. som förmånsbil.
Eftersom elbilarna ska lösa hela världens problem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Ja men dåså Vi har en på forumet. Det representerar en större del av Sverigetveksamt skrev:djac kanske inte tror det, men har hört/sett/förstått att det förekommer. Jag vill minnas att jag läst det i någon tråd här på byggahus om just detta. Någon som fått en hybrid av jobbet och inte kunde få ersättning för att ladda hemma och att möjligheten inte fanns på jobbet. Av principskäl valde den därför att inte ladda bilen hemma.
Jag vänder nog på frågan. Vad är det som gör att du är så säker på att jag skulle tjäna på att ladda bilen?Bananskalare skrev:Okej. Så bensinen är billigare än elen just nu intressant! Men jag tror att du nog bör ompröva beslutet att inte köra på el med tanke på elpriset förändras. Eller hur har du räknat när du säger att det är billigare att köra med bensin?
Vad är det för bidrag du pratar om?
Jag kan absolut tänka mig att det är mer förmånligt med en miljö bil. som förmånsbil.
Eftersom elbilarna ska lösa hela världens problem.
Med tanke på att du inte har någon koll på vilka förutsättningar som gäller för mig, tex
1. Möjlighet till att ladda.
2. Bränsleförmån från firman.
3. Körmönster/körsträckor
Tro mig, hade det varit billigare att ladda så hade jag ladda.
Är det inte bara att acceptera att det nu minst finns en i sverige som har en hybrid utan att använda batteriet och istället kör uteslutande bensin?
Det var ju som hela diskussionen ovan.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Jag ställde en enkel fråga. Du har gjort en intressant kalkyl. på vilket sätt påverkar körmönster och körsträcka?R Robin Wahlman skrev:Jag vänder nog på frågan. Vad är det som gör att du är så säker på att jag skulle tjäna på att ladda bilen?
Med tanke på att du inte har någon koll på vilka förutsättningar som gäller för mig, tex
1. Möjlighet till att ladda.
2. Bränsleförmån från firman.
3. Körmönster/körsträckor
Tro mig, hade det varit billigare att ladda så hade jag ladda.
Är det inte bara att acceptera att det nu minst finns en i sverige som har en hybrid utan att använda batteriet och istället kör uteslutande bensin?
Det var ju som hela diskussionen ovan.
Bränsleförmån? Då kan det bli svårt att för elen att konkurrera. Det är en parameter som inte många har. Men vi vet att staten älskar skatter Hur fungerar det med bränsleförmån? Nu blev jag nyfiken!
Du lät väldigt bestämd jag kommer inte ladda min bil. Det reagerade jag på.
Du har fortfarande inte förstått frågeställningen, hybrider subventioneras som förmånsbil, motiveringen är att batteriet kan sänka fossilförbrukningen men ändå behöver du inte använda batteriet för att få subventionen, vi reglerar alltså inte beteendet.Bananskalare skrev:Det är enkelt att man drar en slutsats när det mesta du säger om laddhybrider är att de är hemska odjur. Att alla folk kör de som vanliga bilar bara för att jävlas.
Men egentligen, hur kom ni tänka på miljöbonusen? Den försvann 8/11 -22
Så regler känns bara onödigt att kolla upp.
Eftersom jag har varit positivt inställd till laddhybriden. Och dessutom tror att de allra flesta gör rätt.
Om man däremot tror att de flesta kör enbart på bensin. Då borde det vara du som har ett intresse av reglerna.
Du vet läsa... och tänka. Tycker du visat att du också kan slarva. Kanske är bäst att vi båda slutar anklaga varandra för att inte kunna läsa!
På samma sätt kan man få en luft/luft-VP subventionerad, med målsättningen att sänka elförbrukningen, fortfarande utan reglering så här subventioneras potentiellt en ökad förbrukning, om man väljer att använda den som luftkonditionering på sommaren.
Det är alltså tydligt att vi normalt inte reglerar hur folk lever sina liv som villkor för bidrag eller subventioner. Att det kommer som ytterligare en åtgärd för att bekämpa grön energiproduktion förvånar mig inte men är beklagligt.
Redigerat:
Du får inte installera värmepumpen i växthuset, så att den inte kan uppfylla syftet. Det är viss skillnad. Kravet är att den ska monteras i bostaden för att kunna värma den. Om du säljer batteriets kapacitet kan du inte lagra egen el i det.
Nej precis, batteriet får inte sättas i bilen, precis som VPn ska det monteras så att det KAN uppfylla syftet, det köper jag men det dikteras inte hur du använder VPn, såsom man nu gör med batterierna.D Daniel 109 skrev:
Om du säljer nyttjanderätten till batteriet så kan du inte nyttja det enligt syftet.
När jag kör i tjänsten så gör jag kanske 50-200 mil på en resa. Om jag laddar fullt får jag ut kanske 3-4 mil på en laddning hemma vilket gör en väldigt liten del den körningen.Bananskalare skrev:Jag ställde en enkel fråga. Du har gjort en intressant kalkyl. på vilket sätt påverkar körmönster och körsträcka?
Bränsleförmån? Då kan det bli svårt att för elen att konkurrera. Det är en parameter som inte många har. Men vi vet att staten älskar skatter Hur fungerar det med bränsleförmån? Nu blev jag nyfiken!
Du lät väldigt bestämd jag kommer inte ladda min bil. Det reagerade jag på.
Vidare så betalar företaget 100% av min bensin där jag på privatmilen får betala förmånsvärde på 120% av det procentuellt privat tankade beloppet .
Dock så tas ingen hänsyn till att jag om jag har laddat "privat hemma" utan då får jag betala både elen hemma och den procentuella delen av bensinfakturan. Detta gör det då oattraktivt rent ekonomiskt att ladda hemma om man som mig har bränsleförmån.
Dock så var förmånsvärdet ca 1400 kr billigare per månad jämfört med motsvarande diesel/besin-bil vilket gör att det privatekonomisk ändå lönar sig att ta ut en hybrid.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Då förstår jag helt hur du resonerar!R Robin Wahlman skrev:När jag kör i tjänsten så gör jag kanske 50-200 mil på en resa. Om jag laddar fullt får jag ut kanske 3-4 mil på en laddning hemma vilket gör en väldigt liten del den körningen.
Vidare så betalar företaget 100% av min bensin där jag på privatmilen får betala förmånsvärde på 120% av det procentuellt privat tankade beloppet .
Dock så tas ingen hänsyn till att jag om jag har laddat "privat hemma" utan då får jag betala både elen hemma och den procentuella delen av bensinfakturan. Detta gör det då oattraktivt rent ekonomiskt att ladda hemma om man som mig har bränsleförmån.
Dock så var förmånsvärdet ca 1400 kr billigare per månad jämfört med motsvarande diesel/besin-bil vilket gör att det privatekonomisk ändå lönar sig att ta ut en hybrid.
Jag förstår också varför du valde en hybrid.
När det är så mycket billigare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg