63 075 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 578 inlägg
Jag säger inte emot, men marknaden verkar inte tycka det är viktigt.
Jag har mina elmätare med aktiverade RJ12 HAN-port för att läsa av data kontinuerligt. Där är alltså redan en apparat (hembyggd) som läser av mätardata och skickar vidare via MQTT (på en server i mitt eget LAN).pacman42 skrev:
Så datapaketen finns tillgängliga på den MQTT-brokern.
Finns det någon laddbox-lösning där belastningsdata kan hämtas via MQTT?
Jag har två olika laddboxar (Norwesco Re-Fuel och DEFA Wallbox) och båda sitter illa till så att det är långt till elcentralen och därför har jag ingen lastbalansering...
Men om man kunde koppla in en lastavläsare som tar sina data från MQTT på det lokala nätverket så kanske det skulle gå att ordna?
För övrigt:
Finns det något tidskrav för belastningsdata? Mitt system skickar MQTT-data varje minut (för jag tyckte att det kunde räcka)...
Jag kör också en gång i minuten, men det beror ju på hur mycket överbelastning av huvudssäkringarna man riskerar att få. 25A på 20A säkring verkar gå bra med styrning varje minut.B Bo Berglund skrev:Jag har mina elmätare med aktiverade RJ12 HAN-port för att läsa av data kontinuerligt. Där är alltså redan en apparat (hembyggd) som läser av mätardata och skickar vidare via MQTT (på en server i mitt eget LAN).
Så datapaketen finns tillgängliga på den MQTT-brokern.
Finns det någon laddbox-lösning där belastningsdata kan hämtas via MQTT?
Jag har två olika laddboxar (Norwesco Re-Fuel och DEFA Wallbox) och båda sitter illa till så att det är långt till elcentralen och därför har jag ingen lastbalansering...
Men om man kunde koppla in en lastavläsare som tar sina data från MQTT på det lokala nätverket så kanske det skulle gå att ordna?
För övrigt:
Finns det något tidskrav för belastningsdata? Mitt system skickar MQTT-data varje minut (för jag tyckte att det kunde räcka)...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 578 inlägg
Min köpelösning antar jag uppdaterar med HAN-portens rapporteringsfrekvens, dvs var 10s.
Sen är där ju lite latens innan bilen reglerar ner med.
Sen är där ju lite latens innan bilen reglerar ner med.
Finns det öppna APIer på dessa boxarna på det lokala nätet så är det busenkelt att fixa det.B Bo Berglund skrev:Jag har mina elmätare med aktiverade RJ12 HAN-port för att läsa av data kontinuerligt. Där är alltså redan en apparat (hembyggd) som läser av mätardata och skickar vidare via MQTT (på en server i mitt eget LAN).
Så datapaketen finns tillgängliga på den MQTT-brokern.
Finns det någon laddbox-lösning där belastningsdata kan hämtas via MQTT?
Jag har två olika laddboxar (Norwesco Re-Fuel och DEFA Wallbox) och båda sitter illa till så att det är långt till elcentralen och därför har jag ingen lastbalansering...
Men om man kunde koppla in en lastavläsare som tar sina data från MQTT på det lokala nätverket så kanske det skulle gå att ordna?
För övrigt:
Finns det något tidskrav för belastningsdata? Mitt system skickar MQTT-data varje minut (för jag tyckte att det kunde räcka)...
Ingen av boxarna själva har WiFi vad jag vet iaf.pacman42 skrev:
Installerades våren 2020 innan det fanns HAN-utrustade mätare på mina ställen...
Jag tänkte att den lastbalansering som finns till dessa boxar kunde drivas av ett interface till MQTT som jag bygger själv. Men då måste man ju veta hur data ser ut förstås...
Och jag är just i färd med att byta bil till en som laddar 3-fas, vilket min nuvarande Passat GTE inte gör. Det kan ju också komplicera livet.
Att byta mellan 1-fas och 3-fas under laddning är lite lurigt. Många bilar verkar ha bekymmer med det (bland annat de från Stellantis). Jag avbryter därför laddningen under några sekunder innan jag börjar ladda igen när jag växlar mellan de två lägena.B Bo Berglund skrev:Ingen av boxarna själva har WiFi vad jag vet iaf.
Installerades våren 2020 innan det fanns HAN-utrustade mätare på mina ställen...
Jag tänkte att den lastbalansering som finns till dessa boxar kunde drivas av ett interface till MQTT som jag bygger själv. Men då måste man ju veta hur data ser ut förstås...
Och jag är just i färd med att byta bil till en som laddar 3-fas, vilket min nuvarande Passat GTE inte gör. Det kan ju också komplicera livet.
Om man inte planerar att timpris-optimera laddningen så är ju annars en effektiv lösning att ställa ned effekten och ladda över längre tid (natten) istället.
Men allt detta tror jag nog att du har koll på redan... 😎
Det var inte vad jag menade....pacman42 skrev:
Utan mina existerande laddboxar är båda enfas och på landet har jag lagt den på den fas som INTE varmvattenberedaren (2-fas) använder.
Med den nya bilen blir det möjligt att ladda 3-fas men då måste jag ju byta box och då måste jag nog också få balanseringen att funka för att inte blåsa säkring om VVB skulle dra igång (slumpvis).
Eller låta allt vara och acceptera lite längre laddtider....
Redigerat:
Garo har laddboxar där man drar styrkabel till deras elmätare som sätts i centralen (eller fasadskåpet) för att få lastbalansering. Jag har en själv.M -MH- skrev:
Easee som jag sätter hos mina kunder har en equalizer som sätts i RJ12-uttaget på mätaren. Man kan koppla upp den via wifi men den går även via radiolänk direkt till laddboxen om man vill. Dock missar man en del information i appen om man kör via radiolänk jämfört med wifi.
Det går väl att lösa lastbalanseringen med tex RS485? Beror ju helt på vilka grejor de använder.F fsn skrev:
Mercedes uppkopplade tjänster har gått på 3G. Nu när 3G släcks ner så skiter de i att ens erbjuda en dyr uppgradering till kunder med bilar som bara när typ 3 år gamla.M mojjen skrev:Har ett par sådana case som retat upp mig, och några på väg.
Köpte appstyrd termometr iGrill närd en kom. Kanon tills Weeer köpte dom och efter ett tag tyckte att dom inte behöver supporta gamla versioner av ios. Fullt fungerande men inte till Iphone.
Köpte en Zavior IP kamera för några år sen. Zavior är förvisso ett kinesiskt märke, men inget lågpris, utan mot pro marknad. App funakr inte längre, zavior verakr ha försvunnit.
Nu bävar jag för nästa steg, min Husqvarna gräsklippare 315x som använder 3G, som stängs ner näsat år. Nu börjar insatsen bli lite högre.
Än värre för min kollega som har en Volvo V60 2015. Där verkar det som att tiden börjar bli uträknad för GPS, Styrning bensinvärmare, Volvo oncall/SOS tjänst mm av samma skäl. Finns ingen reservplan, dags att sälja av. Min V90 står inför samma problem, men där verkar det finnas en uppgradering, undrar hur billigt det blir
Mercedes...
Riktigt uselt!K karlmb skrev:
Varför använder man ens såpass gammal teknik i en 3 år gammal bil kan man ju undra?
Ja man blir less av all smart teknik och tjänster som inte ens återförsäljarna vet något om. T ex det som Kia håller på med sina tjänster.
Det närmaste svar jag fått är att dom använder E-Sim och går på Tele2 nät.
Sen det här när folk säger att alla molnbaserade tjänster och appar är så lätta. Bla hos Kia krävs det att jag leker med VPN tjänst för att komma åt bilen när jag är hemma.
Jag antar att bilen går över till finskt mobilnät för bilens smarta tjänster fungerar inte i Finland heller (har ej testat vpn, men ska göra vid nåt tillfälle).
Det blir bara Connection error om jag försöker från min svenska wifi som för övrigt fungerar och är fiberbaserat! Däremot fungerar det med VPN och finsk mobildata 😂
Förstår att det är en promille av människor som bor i ett gränsområde och i ett gränsområde där landets operatör skiter bygga ut medans grannlandet har så bra täckning att det tar över även i grannlandet 😂
Men hur har man tänkt på alla som är turister? Tappar ni Kia connect när ni besöker Finland, Norge, Danmark, Tyskland....?
Märklig app!
Dessutom klarar inte appen av om man delat internet från en annan enhet via bluethoot. Det har dock inget med mina problem nu att göra då wifi hotspot fungerar.
Är det här nån säkerhetstänk som gått i överdrift? En hacker kan väl också anvönda vpn 🤔
Redigerat: