kisumisu
Väldigt mycket utanför ämnet.

Men märkligt att portar måste manuellt aktiveras. Vad är nackdelen att ha porten öppen när den är stängd från början?

Eller vill elbolagen bara visa sin makt här och eventuellt börja ta betalt för öppen port?

Var ju så den tiden ungefär när Ikea lanserade sin sparsnäs när Vattenfall tog månadsavgift för liknande mackapär.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men märkligt att portar måste manuellt aktiveras. Vad är nackdelen att ha porten öppen när den är stängd från början?
Kanske för att vem som helst annars skulle kunna koppla in sig och läsa av din mätare utan att du upptäcker något? Tar de loss min mätare säger home assistant direkt ifrån att kopplingen saknas.

Men det är det enda jag skulle kunna komma på och det är en ganska dum anledning...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Finns det laddboxar som fungerar med gamla hederliga och totalt analoga strömtransformatorer? Dvs man får dra en extra sladd mellan centralen och laddboxen, men slipper molntjänster och wifi.
 
M -MH- skrev:
Finns det laddboxar som fungerar med gamla hederliga och totalt analoga strömtransformatorer?
Inser inte riktigt vad trafon har i ekvationen att göra men ja - det finns boxar (troligen de flesta egentligen) som klarar sig utan WiFi och Moln.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Finns det laddboxar som fungerar med gamla hederliga och totalt analoga strömtransformatorer? Dvs man får dra en extra sladd mellan centralen och laddboxen, men slipper molntjänster och wifi.
En laddbox gör ingenting med nätspänningen annat än att slå till och från denna med relän.

Det laddboxen främst gör är att via två signaltrådar styra hur mycket laddström som man får ta ut och när.

Jag har byggt några laddboxar själv och har därför koll på hur det är uppbyggt. Denna sidan förklarar på ett ganska lättfattat sätt hur det fungerar:
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag vet principen för hur elbilsladdning fungerar.😌

Jag kanske var otydlig, finns det laddboxar som reglerar ner laddströmen för att inte överbelasta huvudsäkring, och känner av den total lasten i centralen med strömtransformatorer kopplade via kabel till laddboxen?
 
M -MH- skrev:
Tack, jag vet principen för hur elbilsladdning fungerar.😌

Jag kanske var otydlig, finns det laddboxar som reglerar ner laddströmen för att inte överbelasta huvudsäkring, och känner av den total lasten i centralen med strömtransformatorer kopplade via kabel till laddboxen?
Strömspolar har många laddboxar, andra kopplar upp sig mot elmätaren. De jag har byggt läser av elmätaren via dess RJ12-port.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Skönt att det finns kvar i alla fall. Lät på diskussionerna som det bara fanns trådlöst. 👍
 
M -MH- skrev:
Skönt att det finns kvar i alla fall. Lät på diskussionerna som det bara fanns trådlöst. 👍
Många av dessa lösningar bygger dock på att datat skickas via cloud-servrar, men inte alla lösningar bygger på det. Man får vara noga när man läser specifikationerna för produkterna.

I mitt fall så tyckte jag inte att de kommersiella produkterna motsvarade mina behov och önskemål (bland annat iom att många använder sig av cloud-lösningar) och därmed så slutade det med att jag byggde eget istället. Det blev dessutom mycket billigare iom att arbetstiden är gratis när man har roligt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om de kräver moln så är det ju inte bara en kabel mellan strömtransformatorerna och laddboxen, som jag frågade efter??
 
M -MH- skrev:
Om de kräver moln så är det ju inte bara en kabel mellan strömtransformatorerna och laddboxen, som jag frågade efter??
Jag menade att det finns både ock.
 
Det är nog inte många laddboxar för hemmabruk som har strömtrafos direkt anslutna, jag känner inte till en enda, men är inte heller mer insatt än att jag kikade på boxar för två månader sedan.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog inte många laddboxar för hemmabruk som har strömtrafos direkt anslutna, jag känner inte till en enda, men är inte heller mer insatt än att jag kikade på boxar för två månader sedan.
Inte direkt anslutna, men med lokal access via WiFi utan att passera molnet. Samma sak med en del av de RJ12-anslutna till elmätaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte direkt anslutna, men med lokal access via WiFi utan att passera molnet. Samma sak med en del av de RJ12-anslutna till elmätaren.
Precis, jag har själv en som går via Wifi utan att passera molnet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.