62 591 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Väldigt mycket utanför ämnet.
Men märkligt att portar måste manuellt aktiveras. Vad är nackdelen att ha porten öppen när den är stängd från början?
Eller vill elbolagen bara visa sin makt här och eventuellt börja ta betalt för öppen port?
Var ju så den tiden ungefär när Ikea lanserade sin sparsnäs när Vattenfall tog månadsavgift för liknande mackapär.
Men märkligt att portar måste manuellt aktiveras. Vad är nackdelen att ha porten öppen när den är stängd från början?
Eller vill elbolagen bara visa sin makt här och eventuellt börja ta betalt för öppen port?
Var ju så den tiden ungefär när Ikea lanserade sin sparsnäs när Vattenfall tog månadsavgift för liknande mackapär.
Kanske för att vem som helst annars skulle kunna koppla in sig och läsa av din mätare utan att du upptäcker något? Tar de loss min mätare säger home assistant direkt ifrån att kopplingen saknas.kisumisu skrev:
Men det är det enda jag skulle kunna komma på och det är en ganska dum anledning...
En laddbox gör ingenting med nätspänningen annat än att slå till och från denna med relän.M -MH- skrev:
Det laddboxen främst gör är att via två signaltrådar styra hur mycket laddström som man får ta ut och när.
Jag har byggt några laddboxar själv och har därför koll på hur det är uppbyggt. Denna sidan förklarar på ett ganska lättfattat sätt hur det fungerar:
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Tack, jag vet principen för hur elbilsladdning fungerar.😌
Jag kanske var otydlig, finns det laddboxar som reglerar ner laddströmen för att inte överbelasta huvudsäkring, och känner av den total lasten i centralen med strömtransformatorer kopplade via kabel till laddboxen?
Jag kanske var otydlig, finns det laddboxar som reglerar ner laddströmen för att inte överbelasta huvudsäkring, och känner av den total lasten i centralen med strömtransformatorer kopplade via kabel till laddboxen?
Strömspolar har många laddboxar, andra kopplar upp sig mot elmätaren. De jag har byggt läser av elmätaren via dess RJ12-port.M -MH- skrev:
Många av dessa lösningar bygger dock på att datat skickas via cloud-servrar, men inte alla lösningar bygger på det. Man får vara noga när man läser specifikationerna för produkterna.M -MH- skrev:
I mitt fall så tyckte jag inte att de kommersiella produkterna motsvarade mina behov och önskemål (bland annat iom att många använder sig av cloud-lösningar) och därmed så slutade det med att jag byggde eget istället. Det blev dessutom mycket billigare iom att arbetstiden är gratis när man har roligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 363 inlägg
Det är nog inte många laddboxar för hemmabruk som har strömtrafos direkt anslutna, jag känner inte till en enda, men är inte heller mer insatt än att jag kikade på boxar för två månader sedan.
Inte direkt anslutna, men med lokal access via WiFi utan att passera molnet. Samma sak med en del av de RJ12-anslutna till elmätaren.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 363 inlägg