Nissens Nissens skrev:
Märkligt, min kostade ca 500:-, har inga säkringar och tog typ 5 minuter att montera…
Då har du en Tibber Pulse som är låst till Tibber och funkar bara med Zaptec och Easee.
 
B bakterie skrev:
Oj! Jag trodde i min enfald att typ alla lastbalanserare använde han-porten på elmätaren. Jag betalade ca 1000kr, och installerade den själv genom att sätta i en rj12-kontakt i han-porten. Enda nackdelen var att det tog ett tag för Vattenfall att aktivera porten.
Det är lätträknade som använder HAN porten.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Du missar att lastvakten är typ 4000kr +säkringar mm och det tar en stund att montera den.
R Robert-san01 skrev:
Det är lätträknade som använder HAN porten.
Du verkar kunna det här med balanserare.

När jag lät min bergvärme installeras frågade dom om jag vill ha den balanserad. Dom hävdade att lastbalanserare ingår i själva pumpen men att det kostar att få den installerad 🤔
Tänkte att det var väldigt märkligt, men hade inget behov av balansering då.

När laddboxen kom så kom ju samma fråga från installatören, men då var det ju inte något som ingick i paketet.

Har bergvärmepumpen Nibe F1255 just nån sån där "lätt variant", kanske nåt man rentav kan utnyttja även till laddbox 😁

Mest tror jag dock att det var rent skitsnack av rörisen men man vet ju aldrig.
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Du missar att lastvakten är typ 4000kr +säkringar mm och det tar en stund att montera den.
Plus JFB (men som det skrevs, mindre för lastbalansera)

Jag betalade 6000, men det var bara installation av box, håltagning, (max) 10m kabel, och en integrerad säkring+JFB som installerades. Tog 2-2½ timmar för 2 man (beroende på om man räknar fika).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Du verkar kunna det här med balanserare.

När jag lät min bergvärme installeras frågade dom om jag vill ha den balanserad. Dom hävdade att lastbalanserare ingår i själva pumpen men att det kostar att få den installerad 🤔
Tänkte att det var väldigt märkligt, men hade inget behov av balansering då.

När laddboxen kom så kom ju samma fråga från installatören, men då var det ju inte något som ingick i paketet.

Har bergvärmepumpen Nibe F1255 just nån sån där "lätt variant", kanske nåt man rentav kan utnyttja även till laddbox 😁

Mest tror jag dock att det var rent skitsnack av rörisen men man vet ju aldrig.
Det är troligen lastbegränsning de båda talade om. Beroende på hur dia förbrukare, förbruknings mönster och inkommande säkring kan det vara bra, kanske till och med en nödvändighet för bra funktion.

Tyvärr tror jag inte samma vakt kan styra både laddbox och pump. Det närmaste är troligen då SolarEdge One eller 1komma5 Heartbeat. Men jag är osäker på vilka tillverkare av pumpar och boxar de stöder.
 
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är troligen lastbegränsning de båda talade om. Beroende på hur dia förbrukare, förbruknings mönster och inkommande säkring kan det vara bra, kanske till och med en nödvändighet för bra funktion.

Tyvärr tror jag inte samma vakt kan styra både laddbox och pump. Det närmaste är troligen då SolarEdge One eller 1komma5 Heartbeat. Men jag är osäker på vilka tillverkare av pumpar och boxar de stöder.
Menar dom det att det finns inbyggd i produkten att kommunicera med en "puck" som man sätter fast i själva elmätaren?

Att det är just pucken som kostar och eventuellt abbonemang. Just värmepumpen har ju nån möjlighet till abbonemang som kostar nåt på 300kr (säkert betydligt mer idag)/år.

Som så många här just pratar om.

Pumpen i sig har aldrig orsakat nåt problem och i mitt fall är det just laddboxen man i så fall skulle behöva begränsa.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Menar dom det att det finns inbyggd i produkten att kommunicera med en "puck" som man sätter fast i själva elmätaren?

Att det är just pucken som kostar och eventuellt abbonemang. Just värmepumpen har ju nån möjlighet till abbonemang som kostar nåt på 300kr (säkert betydligt mer idag)/år.

Som så många här just pratar om.

Pumpen i sig har aldrig orsakat nåt problem och i mitt fall är det just laddboxen man i så fall skulle behöva begränsa.
Det är system som man kopplar mot elmätare, solceller osv och som även kan styra laddare, värme mm och ska lära sig optimera det med AI. Lite som Tibber men lokalt och utan bindning mot någon elhandlare.

Det brukar vara en central enhet av något slag, växelriktare, dator osv. Sedan kontrolleneheter för sådant som inte har stöd för systemet, ex ett relä eller regulator som kan styra värmare, pumpar etc. Många brukar ha stöd för MOD-BUS och kan på så sätt styra saker som har stöd för MOD-BUS. FerroAmp kan ex styra laddboxar som har stöd för OCPP 1.6.

De produkter/apparater som inte har inbyggt stöd för extern styrning av dessa "smarta" system kan behöva kompletteras med en "dosa" eller liknande som styr din apparat.

Licenskostnader är lite olika beroende på hur tillverkarna lagt upp det.

Enklaste är troligen Tibber eller Greenely då de har stöd för både laddboxar, växelriktare och batterilager mot sin mätare/sensor som ger grund datan från din elmätare att jobba med. Men då är du också låst till att ha dem som elhandlare.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Jag hade samma problem innan jag köpte en lasrbalanserare. Nu händer det aldrig! Enkelt var det att byta också. Man sätter den i HAN-porten i skåpet där huvudsökringarna sitter. Sedan anmäler man till elbolaget så aktiverar de HAN-porten. Kolla bara med elbolaget först att det är ett skåp med HAN.
 
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Lite som Tibber men lokalt och utan bindning mot någon elhandlare.
Här pratar vi om nåt som är intressant 👍
Perfekt vara obunden och inte knuten till nån molntjänstute på internet👌

Var lite rädd när Vattenfall var och bytte mätare att min sparsnäs skulle sluta fungera.

Nya mätare som skall vara sååå bra och förenkla att se förbrukningen mm.
Enda skillnaden är att mätaren har sina HAN, HON eller är det kanske HEN portar 😂

Resten av mätaren är bara samma skit som förra men i en lite annan förpackning och med 4G eller 5G uppkoppling som dessutom krävde en antenn som förfular skåpet.

Annat hade jag på en helt annan ort och i lägenhet och redan för 20år sedan!
Där jag hade en digital elmätare som kunde visa i realtid i mätarens egna display pågående förbrukning mm utan att man behövde ha appar, dongels eller ens nåt som heter sparsnäs.

Nåja det tur att sparsnäs ännu fungerar att dom inte tagit bort det där intetsägande blinkande ljuset som sparsnäs läser sin data och tolkar till dumma mig.
 
Redigerat:
S sim0nster skrev:
Vad för typ av laddare? Antagligen har ni ingen lastbalansering vilket gör att ni använder mer kräm än vad som finns tillgängligt.
Det blir väl att åka till ICA o köpa mer, så är det lugnt.

En helt annan sak är att minska strömförbrukningen totalt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Här pratar vi om nåt som är intressant 👍
Perfekt vara obunden och inte knuten till nån molntjänstute på internet👌

Var lite rädd när Vattenfall var och bytte mätare att min sparsnäs skulle sluta fungera.

Nya mätare som skall vara sååå bra och förenkla att se förbrukningen mm.
Enda skillnaden är att mätaren har sina HAN, HON eller är det kanske HEN portar 😂

Resten av mätaren är bara samma skit som förra men i en lite annan förpackning och med 4G eller 5G uppkoppling som dessutom krävde en antenn som förfular skåpet.

Annat hade jag på en helt annan ort och i lägenhet och redan för 20år sedan!
Där jag hade en digital elmätare som kunde visa i realtid i mätarens egna display pågående förbrukning mm utan att man behövde ha appar, dongels eller ens nåt som heter sparsnäs.

Nåja det tur att sparsnäs ännu fungerar att dom inte tagit bort det där intetsägande blinkande ljuset som sparsnäs läser sin data och tolkar till dumma mig.
En annan uppskattar att slippa traska 30m och stå utomhus för att läsa momentan förbrukning på elmätaren som sitter på garagets yttervägg.
Dessutom kan jag via hemautomationen kolla historisk effektförbrukning med.

Har också en Sparsnäs som dessvärre sjunger på sista versen, touchen vill inte som jag längre.
Och tyvärr är UIt dumt upplagt så att det är väldigt lätt för ett klåfingrigt barn att nolla den 🙄

Själv har jag en Ctek Njord till att ladda bilen, där går lastbalanseraren genom wifit utan att behöva gå genom något moln.
Både balanserare och laddbox ska ha ett webbgui, och appen kör båda via wifi/moln och blåtand.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan uppskattar att slippa traska 30m och stå utomhus för att läsa momentan förbrukning på elmätaren som sitter på garagets yttervägg.
Dessutom kan jag via hemautomationen kolla historisk effektförbrukning med.

Har också en Sparsnäs som dessvärre sjunger på sista versen, touchen vill inte som jag längre.
Och tyvärr är UIt dumt upplagt så att det är väldigt lätt för ett klåfingrigt barn att nolla den 🙄

Själv har jag en Ctek Njord till att ladda bilen, där går lastbalanseraren genom wifit utan att behöva gå genom något moln.
Både balanserare och laddbox ska ha ett webbgui, och appen kör båda via wifi/moln och blåtand.
Nu vet jag inte vad du har för elleverantör.

Men hos Vattenfall kan man läsa från "mina sidor" historik. Det är bara det att historiken kommer dit i efterhand.

I vissa fall vill man få realtid t ex vid felsökning av vad som drar. Men är inget jag behöver jämt se.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu vet jag inte vad du har för elleverantör.

Men hos Vattenfall kan man läsa från "mina sidor" historik. Det är bara det att historiken kommer dit i efterhand.

I vissa fall vill man få realtid t ex vid felsökning av vad som drar. Men är inget jag behöver jämt se.
Jovisst kan jag läsa hos elleverantören, dock bara med en timmes granularitet, och först dagen efter.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Jovisst kan jag läsa hos elleverantören, dock bara med en timmes granularitet, och först dagen efter.
Precis!

Då är det fel av elleverantör hävda att mätaren smartare när det kräver ytterligare tjänster för att kunna se det.

Men så är det business är business. Som om vi inte redan betalar tillräckligt i nätavgift och kWh priser etc.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis!

Då är det fel av elleverantör hävda att mätaren smartare när det kräver ytterligare tjänster för att kunna se det.

Men så är det business är business. Som om vi inte redan betalar tillräckligt i nätavgift och kWh priser etc.
Tjänster och tjänster.
Jag betalar inte extra för dessa funktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.