elpaco elpaco skrev:
Det är ingen dum fråga. Jag skyr verkligen onödiga uppkopplade inbyggda lösningar av just den anledningen. Trots detta köpte jag en molnstyrd termostatreglerad fläkt till min Kamadogrill. I praktiken fanns två märken att välja på och ikamand hade trots sitt ganska rejäla pris ändå halverats mot konkurrenten. Förra sommaren avbröts samarbetet med monleverantören. Det blev inte som man kan tro att bara fjärrstyrning försvann utan hela prylen blev värdelös .. Nu har jag köpt konkurrenten och driver reklamation mot återförsäljaren.
Har ett par sådana case som retat upp mig, och några på väg.
Köpte appstyrd termometr iGrill närd en kom. Kanon tills Weeer köpte dom och efter ett tag tyckte att dom inte behöver supporta gamla versioner av ios. Fullt fungerande men inte till Iphone.

Köpte en Zavior IP kamera för några år sen. Zavior är förvisso ett kinesiskt märke, men inget lågpris, utan mot pro marknad. App funakr inte längre, zavior verakr ha försvunnit.
Nu bävar jag för nästa steg, min Husqvarna gräsklippare 315x som använder 3G, som stängs ner näsat år. Nu börjar insatsen bli lite högre.

Än värre för min kollega som har en Volvo V60 2015. Där verkar det som att tiden börjar bli uträknad för GPS, Styrning bensinvärmare, Volvo oncall/SOS tjänst mm av samma skäl. Finns ingen reservplan, dags att sälja av. Min V90 står inför samma problem, men där verkar det finnas en uppgradering, undrar hur billigt det blir:)

• Ledsen
  • Arg
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Att tänka på, om du har effekttaxa, är att det kan vara fördelaktigt att ladda på lägre effekt för att inte få betala extra.

Det kan alltså finnas andra anledningar än att säkringen går att ställa ned laddhastigheten...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
@Byggis1976
Hur har det gått, kontaktat firman?
Ja, det krävdes någon upplåsning från Vattenfall innan adaptiv lastbalansering kan göras. Elektrikern är bland de mest irriterande jag mött, men jag kan antagligen inte lämna referenser eftersom man låser sig och måste kontakta dem vid problem. Han kommunicerar på ett sätt som gör att jag tänker att han gillar att ställa till problem. Han sade tex till mig att det var helt riskfritt att använda boxen (trots att säkringen gick). Sen frågade jag specifikt om Appar och han svara i skrift något som alltid visar sig fel när vi läser på. Sen blev jag chockad över faktura. Det är tydligen 50% skattereduktion så totalpriset för ett par timmars arbete blev 20,000kr. Hutlöst! Men summan jag betalar är ok enligt ök.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Då är det även underförstått att du måste tänka dig för när du använder laddboxen.
Det är så knepiga leverantörerna svarar när det gjort ett skitjobb...

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Hej,
det kan handla om att du har andra elförbrukare (typ elvärme, värmepump eller dyligt) som körs samtidigt, i så fall kan den sammantagna effekten bli för hög för huvudsäkringen..

S S Åberg skrev:
Det är så knepiga leverantörerna svarar när det gjort ett skitjobb...
Mmm …

kisumisu kisumisu skrev:
En annan sak är det här med bilstereo.
Min gamla fossilbil har bättre ljud!
Dock är jag glad att min Kia i alla fall accepterar usb minnen så jag slipper streama all musik och slipper använda allt via en mobiltelefon 👍
Men vore fint med en bil som liknar 90 tals bilar där det bara byta ut skitstereon till bättre grejor!
Det är faktiskt inga problem att uppgradera även moderna bilar idag.
Skulle tillockmed säga att det är väldigt vanligt.. var bor du? Kolla med närmaste bilstereobutik

kisumisu
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är faktiskt inga problem att uppgradera även moderna bilar idag.
Skulle tillockmed säga att det är väldigt vanligt.. var bor du? Kolla med närmaste bilstereobutik
Men hur är det med bilens garanti?
Man måste ju modifiera bilens dator rätt så mycket när allt är inbyggt. Eller menar du att man ska ha som i gamla raggarbilar en bilstereo skruvat fast under handskfacket 😉

Nä det borde ju rent teoretiskt i alla fall vara tom lättare ha baslådor mm då man har ett stort litiumbatteri 😂

Önskar ibland det skulle finnas baslåda som går på bluethoot...men inte hittat sånt och vet inte ens om det skulle fungera.

Ja, det krävdes någon upplåsning från Vattenfall innan adaptiv lastbalansering kan göras. Elektrikern är bland de mest irriterande jag mött, men jag kan antagligen inte lämna referenser eftersom man låser sig och måste kontakta dem vid problem. Han kommunicerar på ett sätt som gör att jag tänker att han gillar att ställa till problem. Han sade tex till mig att det var helt riskfritt att använda boxen (trots att säkringen gick). Sen frågade jag specifikt om Appar och han svara i skrift något som alltid visar sig fel när vi läser på. Sen blev jag chockad över faktura. Det är tydligen 50% skattereduktion så totalpriset för ett par timmars arbete blev 20,000kr. Hutlöst! Men summan jag betalar är ok enligt ök.
Vad borde det kostat eftersom 20000 är hutlöst?

Orkar inte läsa alla svar men svarar kort...

1. Säkringen går för att du överlastar den, det är så säkringar är tänkta att fungera. Sänk elförbrukningen så är det löst.
Din laddbox fungerar utan lastbalanseraren om du justerar ner laddströmmen vilket ofta går att lösa med appen i dagens moderna laddare.

2. Det finns trådburna och även trådlösa system för lastbalansering beroende på tillverkare/modell.
Sannolikt vill din installatör ha inloggningsuppgifter till ditt wifi nätverk för att kunna gifta ihop lastbalanseraren med laddboxen.
Prova att "koppla ihop" enheterna över nätverket innan du reklamerar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vet du vad det är för lastbalansering du köpt, är den adaptiv?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej!

Vi har precis fått en laddbox monterad. När vi laddar bilen går säkringen på huset? Skall såklart reklamera men vad kan vara fel?
Behöver inte vara fel. Jag kan t ex inte ha bastun på och ladda bilden samtidigt. Så jag sålde bilen :)), nejdå, men jag bastar först och sedan bilen. Men smäller säkringen direkt, då är det fel, eller tar det tid, du får kolla vad det mer är som ligger på samma säkring.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Hej!

Skaffa lastbalanserare Enegic.

3 307an skrev:
Behöver inte vara fel. Jag kan t ex inte ha bastun på och ladda bilden samtidigt. Så jag sålde bilen :)), nejdå, men jag bastar först och sedan bilen. Men smäller säkringen direkt, då är det fel, eller tar det tid, du får kolla vad det mer är som ligger på samma säkring.
Du är omtänksam som låter bilen basta. 😉

• Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
B Bladmurn skrev:
Vad borde det kostat eftersom 20000 är hutlöst?
Jag tänker rimligt 800kr/tim är mer rimligt. Själva materialet kostar ca 5900 plus kabel 1000kr? Plus hållare 500kr o kabeln 3000kr. Så 10000 för en halv dag arbete var dyrt.

Jag trodde själv att det var 30% rot på arbete (som vanligt) och tänkte 9000kr efter ROT var kanske totalt 11000?

Men, klart att jag betalar. Pris att betala är kommunicerat med mig. Så, så det är okej

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.