62 594 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Jag har haft ”väggladdbox [Easee] med internetanslutning, lastbalansering och specialmobilabonnemang [Tibber]” sedan 2018. Halva elpriset med smartladdning och inte en sekund av krångel på 6 år.A Arnodt skrev:Vi har en väggladdbox 11 kW 400 Volt, 16A, 3-fas med fast laddkabel 7,5 m. Huvudsäkringar 20A. Inga appar, inget internet, bara att koppla i laddhandsken i elbilens laddintag och det startar automatiskt. Inget snicksnack med knappar att trycka på eller inställningar att göra. Vi har inne i väggladdboxen ställt ner maximala laddströmmen till 10A, den kan annars upp till 16A. Just för att huvudsäkringarna ska hålla.
Den som har en väggladdbox med internetanslutning, lastbalansering och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
@pelleandersson polletten har fortfarande inte trillat ner? Det är ju tragiskt på riktigt.
Du är nog fö den enda som slår dig på bröstet och är stolt över att ha betalat för mycket.
Du är nog fö den enda som slår dig på bröstet och är stolt över att ha betalat för mycket.
Redigerat:
Den här tråden är helt klart en contender till VM i förvirra-mest-med-flest-ord 😅
”Cloud” eller ej, laddbox och lastbalanseraren kommunicerar via nätverket och behöver således anslutas dit.
Jag installerade en Garo laddbox med lastbalansering. Lastbalanseringen där är en separat elmätare direkt på inkommande faser, den är kopplad med kabel till laddboxen, inget nätverk behövs.
Jag valde medvetet den lösningen, men det kräver ju att man sätter sig in i vad man vill ha.
”Cloud” eller ej, laddbox och lastbalanseraren kommunicerar via nätverket och behöver således anslutas dit.
Jag installerade en Garo laddbox med lastbalansering. Lastbalanseringen där är en separat elmätare direkt på inkommande faser, den är kopplad med kabel till laddboxen, inget nätverk behövs.
Jag valde medvetet den lösningen, men det kräver ju att man sätter sig in i vad man vill ha.
Hej, om du nu vill ladda bilen med trefas så ska du tänka på vad resten av huset drar i Watt eller Ampere.Byggis1976 skrev:
Har du 25A huvudsäkringar i huset så betyder det att du kan ta ut ca:5700W per fas. din tvättmaskin tar ca: 2000w på en fas, din spis med ugn tar ca: 1500w på två faser, din vattenkokare tar ca: 1500- 2000w på en fas, din dammsugare tar ca 1500-2000w på en fas, har du vatten luftpump med elparton under vintern kan den dra upp till 2500-3000w på två faser periodvis under vintermånaderna, din diskmaskin drar när den värmer upp till 2000w på en fas. Så tänk på vad du använder sammtidigt när du laddar.
men ta bara ut elektrikern och gör färdigt det hela. Det kommer funka med det du beställt. Sluta lyssna på alla i tråden som skriver det ena och det andra och vill skryta om sina dyra installationer eller andra fantastiska lösningar.
Lägg inte mer ridån denna tråden. Det åtgärdas på mindre tid än du lagt på att skriva och läsa allt dravel i tråden.
Lägg inte mer ridån denna tråden. Det åtgärdas på mindre tid än du lagt på att skriva och läsa allt dravel i tråden.
Håller med dig!J jysd skrev:Den här tråden är helt klart en contender till VM i förvirra-mest-med-flest-ord 😅
”Cloud” eller ej, laddbox och lastbalanseraren kommunicerar via nätverket och behöver således anslutas dit.
Jag installerade en Garo laddbox med lastbalansering. Lastbalanseringen där är en separat elmätare direkt på inkommande faser, den är kopplad med kabel till laddboxen, inget nätverk behövs.
Jag valde medvetet den lösningen, men det kräver ju att man sätter sig in i vad man vill ha.
Jag själv älskar elbilar och utvecklingen till elbil. Känns skönt kunna köra med ren energi (iaf rent från diktaturer som putin) och billigare. Ännu skönare känns det när man vet att det finns inte delar som växellåda, kamrem, man slipper avgaserna. Ja märkte skillnad även på avgaserna själv när jag en dag körde gamla fossilen.
Men alla clouds mm hade man ju gärna sluppit. Läs bara om det här med sos i modernare bilar som dem vill underkänna när 2-3g släcks ner.
En annan sak är det här med bilstereo.
Min gamla fossilbil har bättre ljud!
Dock är jag glad att min Kia i alla fall accepterar usb minnen så jag slipper streama all musik och slipper använda allt via en mobiltelefon 👍
Men vore fint med en bil som liknar 90 tals bilar där det bara byta ut skitstereon till bättre grejor!
Visst är det smidigt kunna se laddningsnivån osv från telefonen. Men ofta strular den också så man får ändå gå fysiskt till bilen att kolla. Så för det mesta uppskattar jag bara tiden sätter kanske timern igång i mobilen så ser jag där snabbt hur många minuter och sekunder jag ungefär har kvar 👌
Men den andra generationen från min generation verkar ju vilja ha abbonemang till tom Tvättmaskin 😂 och krångla med mjukvaruppdateringar och riskera att nån hackar in sig till tvättmaskinen 🤔
Redigerat:
Easee och deras lastbalansering behöver inte heller wifi, det går via radiolänk om wifi saknas. Dock kan man inte längre se sin effekt i realtid i appen om wifi saknas men funktionen finns och fungerar ändå.J jysd skrev:Den här tråden är helt klart en contender till VM i förvirra-mest-med-flest-ord 😅
”Cloud” eller ej, laddbox och lastbalanseraren kommunicerar via nätverket och behöver således anslutas dit.
Jag installerade en Garo laddbox med lastbalansering. Lastbalanseringen där är en separat elmätare direkt på inkommande faser, den är kopplad med kabel till laddboxen, inget nätverk behövs.
Jag valde medvetet den lösningen, men det kräver ju att man sätter sig in i vad man vill ha.
Nej, du är inte lurad men - och det har säkert någon skrivit - det är sannolikt så att lastbalanseringen (om det är t.ex Enegic eller Tibber Pulse) kommunicerar med boxen över ditt lokala nätverk. Är varken boxen eller lastbalanseringen ansluten så funkar såklart inte lastbalanseringen...Byggis1976 skrev:
Något moln "behöver" inte vara inblandat men jag kan ge mig sjutton på att någon av enheterna (eller båda) vill chatta i molnet för att fungera...
Det finns, som skrivet av andra, lösningar med trådbunden kommunikation men installatörer brukar räkna med att det finns WiFi (som de kallar internet)
När installatören konfigurerat grejorna rätt, det tar någon minut, kommer det att fungera.
Själv har jag en Zaptec GO med Enegic på landet. 16A. Inga problem - balanseringen funkar perfekt - men det går lite långsamt om man stryker skjortor på samma fas i flera timmar... Laddar en laddhybrid med enfas.
Tidigare hade jag en Easee med Enegic (men det huset brann ner - troligen inte laddboxens fel) och det fungerade ännu bättre. Jag tror mig ha förstått att Easee kunde skifta faser vilket ju ökar flexibiliteten när både vattenkokaren och dammsugaren används...
Egentligen spelar det inte så stor roll vad ni har, eftersom det är anpassat efter ert behov innan laddaren tillkom. Uppenbarligen räcker det inte när ni nu också har laddaren, så gå upp ett steg till (om jag minns rätt är 35A nästa). Det borde räcka.Byggis1976 skrev:
Enkelt, kostar inte mycket, löser problemet.
Då har man kastat pengarna i sjön och behöver hitta en ny produkt. Det är därför jag undviker uppkopplade lösningar.M -MH- skrev:
Finns effektivare sätt att oskadliggöra en motståndare- Det går ju fortfarande att ladda bilen, men kanske inta samtidigt som mikron, vattenkokaren, dammsugaren och elpatronen...H Hybro skrev:
Stäng av elnätet istället så får vi varken laddning eller bensin...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 870 inlägg