62 591 läst · 277 svar
63k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
Visst är det ju så.J JohanLun skrev:
Men vissa människor verkar vilja att allt styrs via molntjänster och hur praktiskt det är med appar.
Kanske i nära framtid har vi inga nycklar alls till bilar. Kommer säkert accepteras av den stora massan också.
Det som däremot smidigt är just kunna sätta igång värmen och kunna se laddnivån t ex om man är på nån resa och laddar bilen i nån stolpe långt borta. Men annars håller jag med!
Men jag skulle föredra extern fjärr till kupevärmaren (som jag hade min gamla dieselbil webasto).
Föredra analoga mätare för hastighet och laddning!
Skulle verkligen kunna konvertera en gammal bil till EL-Drift och slippa allt integrerat skit!
Vill man ha sen en dator så kan man använda en vanlig surfplatta till entertainment!
Men allt är väl gjort för att nåt skall kunna gå sönder i en elbil. Då de inte finns växellåda, kamrem etc dyra grejor att behöva byta och serva.
Redigerat:
Använder man den så kan det vara en del av problemet. Kia har löjligt låg rate limit på sina anrop, och det funkar inte att använda appen samtidigt som man har en integration i Home Assistant som gör anrop. Eller en integration i Tibber eller Greenely eller någon annanstans.F Fideliox skrev:
Ett ännu större problem är att deras nätverksport annonserar att de är 100Mbit/s full duplex, men bara klarar halv duplex. Det blir bara kollisioner av allt om man inte stänger av auto negotiation på sin switchport. I alla fall på vissa modeller...S sjoelund skrev:
Och så säger alla att Sony är de finasteTV man kan få för pengar..S sjoelund skrev:
Allt har nog sina för o nackdelar.K karlmb skrev:
Beror kanske på modeller också.
Själv fick jag gratis en gammal Sony Bravia. Vad jag hittils sett finns det många bra inställningar på tv. Man kan tex ta bort pipljud och annat onödigt. Menyerna är också lätta att gå igenom.
Tv:n spelar också bra av video från usb minnen. Obs det här är ingen smarttv.
Finns flera tom smarttv bla Samsung som är sega i menyer och klarar inte av vissa vanliga filformat. Billighetstv som Luxor får ibland tekniska problem tappar usb minnet mm...det här har aldrig Sony gjort.
Ja ni kanske funderar varför jag håller på med usb minnen. Jag tycker det är praktist om man har nåt inspelat man vill ta med någonstans och skönt kunna se youtubevideor utan reklam. Dessutom behöver man ingen internet 😉
Redigerat:
Det är ju smidigare att ha filerna på en server som TV:n är kopplad till och bara kopiera över filerna till USB eller något de få gånger man vill ha med sig dem någonstans.kisumisu skrev:
Hur får du tag i filmerna på USB utan internet? En NAS funkar bra utan internet om du nu inte gillar internet. 😊
Sant har dock inte kommit så långt.Nissens skrev:
En nas skulle vara bra!
Idag spelar jag in med en linuxbaserad box från tv kanaler (kodade med camodul). Därav blir inspelningen okrypterad även från kodade kanaler 😉
Det utan internet syftade jag t ex i stugan eller nån annanstans där man inte har wifi och ett begränsat mobilt internet.
Liknande trådar
-
Husägare oroad över regnvatten från grannes förråd - får rätt i domstol
Artikelkommentarer -
Förra husägaren dröjer med ersättning av värmepump
Juridik -
Ljud från granne i radhus - möjliga åtgärder?
Isolering -
Överslag i matarkabel förstörde husets huvudsäkringar
El -
Vad heter matarkabeln från huvudsäkringarna till centralen i huset?
El