221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Och Hans Lind. Jobbar de ihop?
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid...E72684B04.aldo4?cid=25400741&articleId=221715
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid...E72684B04.aldo4?cid=25400741&articleId=221715
Jo, spår man fel är det bara att ta till "men jag räknade inte med att regeringen..."”Det var ungefär ett år sedan som jag sa att det här med att förutspå huspriserna är det lika bra att ge upp.”
Utvecklingen med en krisande ekonomi och samtidigt fortsatt stigande bostadspriser var det ingen i expertkåren som lyckades förutspå, konstaterar han. Felbedömningen den gången har gjort att Hans Lind i dag är mer ödmjuk.
”Då måste man faktiskt dra slutsatsen att det är för många samverkande faktorer som inte går att förutsäga”, säger han.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 031 inlägg
Ironi? Du menade alltså motsatsen av vad du sade i avsikt att vara humoristisk? Mao: "Eftersom det är ett falsklarm så kommer det vi oroar oss för att hända?" Det blev ju bara snömos, behöver man ju inga P:n eller Q:n för.lurk12345 skrev:
(Obs, ovanstående är lättsamt och humoristiskt menat, men på intet sätt ironiskt. )
Visst kan jag det! Men jag måste tillägga att jag nog aldrig haft rätt hittillslurk12345 skrev:
Under hösten tror jag vi får se fallande priser. 10-15% kanske. Till jul har utvecklingen i omvärlden tvingat riksbanken att sluta med sina höjningar. När det går upp för folk att ränteutvecklingen stagnerat kommer fallet avta varefter priserna kommer stå still i 3-4 år.
Det är dagens gissning i alla fall d^_^b
OK, jag blir väl tvungen att säga nåt jag också.Nyfniken skrev:
Först, när jag ser vad du skriver står ett och annat klart för mig. Om priserna börjar falla på allvar kommer inga räntesänkningar att rädda situationen (jämför USA under de senaste åren eller Japan under nittitalskrisen). Ett prisfall på 10-15% skulle medföra stor risk för ytterligare prisfall, om priserna inte återhämtar sig snabbt.
Själv har jag varit pessimistisk om bostadsmarknaden rätt länge, men det jag vet om marknader och bubblor har gjort att jag har undvikit att gå ut med några förutsägelser. Jag har sett rätt många tvärsäkra uttalanden i den här tråden om kommande krascher, och alla har fått fel. (Se även liknande trådar, tex http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/77955-sk-prisras-pa-bostaeder.html eller http://www.byggahus.se/forum/priser...att-m-m/104867-villapriser-upp-eller-ner.html eller http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/53443-kanske-laege-att-taenka-om.html.)
Det är inte alls osannolikt att priserna fortsätter att stiga, ungefär som förut. Kanske blir det ett hack i kurvan, liknande det under finanskrisen. Kanske ökningstakten blir långsammare.
Men ett mer pessimistiskt scenario är inte heller osannolikt. Vi får ett långvarigt och stort fall, minst 20-40%. Priskurvan ser ut ungefär som en spegelbild av den uppgång vi sett de senaste 5-10 åren, men med en snabbare rörelse neråt i början.
Tyvärr är det rätt mycket som talar för den här utvecklingen. Just det faktum att många verkar tro att marknaden är övervärderad gör förstås att risken att den går ner är större. Sen har vi kriserna i USA och Europa, och den senaste tidens aktiefall i Sverige.
Det finns två saker som gör att en rörelse nedåt kan komma att leda till ytterligare prisfall.
Först, förväntningar om stigande priser har ju bidragit till prisuppgången. Låt oss anta att priserna stagnerar. Kommer ettan i Stockholms innerstad för två miljoner att kännas lika attraktiv för en köpare som inte längre kan räkna med att göra en skaplig vinst när han säljer? Idag hör man jämt historier om denochden som tvekade att köpa men köpte till slut och nu gör de en vinst på en halv miljon eller mer. Vad händer om vi börjar höra historier om motsatsen? Om en köpare måste räkna med några procents förlust per år hjälper det inte att räntan är låg.
Det andra som gör att ett prisfall kan leda till ytterligare prisfall är boendets effekter på ekonomin i stort. De senaste åren har utlåningen hela tiden ökat (den ökade med 47,5 miljarder under första kvartalet 2009, har tyvärr inte hittat nån senare statistik). Det här är ju summor som måste ha hjälpt till att hålla uppe svenskarnas konsumtion och därmed Sveriges ekonomi. Hur blir det om svenskarna slutar låna och istället börjar spara och gneta för att amortera sina lån?
Vad är ovanstående om inte en gissning om framtiden? Men visst, du tycker alltså att "det inte är osannolikt" att priset går uppåt, att det stagnerar eller att det faller 20-40%? Kan man sammanfatta detta med "att allt kan hända"?Det är inte alls osannolikt att priserna fortsätter att stiga, ungefär som förut. Kanske blir det ett hack i kurvan, liknande det under finanskrisen. Kanske ökningstakten blir långsammare.
Men ett mer pessimistiskt scenario är inte heller osannolikt. Vi får ett långvarigt och stort fall, minst 20-40%.
Vad som då händer blir ett paradigmskifte: Marknaden slutar betrakta bostäder som en attraktiv investering. Man inser istället att bostaden är ofrånkomlig konsumtion.lurk12345 skrev:
Jag är av uppfattningen att prisfallet redan har börjat, och det ganska ordentligt, men inte överallt. Men då siffror presenteras som en "helhet" så maskeras prisfall på vissa håll av högre försäljningspriser på mer attraktiva platser där man inte "drabbats" ännu.
När det gäller de så kallade "B" och "C"-objekten (min egen vokabulär, värt att förtydliga), så har problemen troligen redan börjat. Med C-objekt tänker jag på udda och ovanliga objekt som är svårsålda på en normal till positiv fastighetsmarknad. De är nog snudd på osäljbara nu. B-objekt tänker jag mig boenden som inte är placerade i de mest attraktiva områdena, alternativt de i sämst skick i eller i anslutning till attraktiva områden. Objekt som går åt ganska bra när fastighetsmarknaden är het, då det räcker med att ligga "nära" ett bra område för att få det sålt, eftersom de riktiga A-objekten är för dyra och ouppnåeliga då.
Vad jag tror kommer ske under hösten är att den här trenden kommer att förstärkas. Det som jag kallar B och C-objekt kommer fortsätta falla i pris, Vad det gäller A-objekt är jag inte lika säker på att de i alla lägen kommer falla i pris, kanske marginellt, men snarare stagnera.
Slår man samman allt och tittar på ett snitt så kommer det dock innebära ett prisfall på marknaden.
Bostadsrätter kommer drabbas betydligt hårdare än villor.
Längre än så vågar jag inte gå i mina gissningar för sen beror det (enligt mig) mycket på hur firma Borg/Reinfeldt/Ingves agerar under hösten.
När det gäller de så kallade "B" och "C"-objekten (min egen vokabulär, värt att förtydliga), så har problemen troligen redan börjat. Med C-objekt tänker jag på udda och ovanliga objekt som är svårsålda på en normal till positiv fastighetsmarknad. De är nog snudd på osäljbara nu. B-objekt tänker jag mig boenden som inte är placerade i de mest attraktiva områdena, alternativt de i sämst skick i eller i anslutning till attraktiva områden. Objekt som går åt ganska bra när fastighetsmarknaden är het, då det räcker med att ligga "nära" ett bra område för att få det sålt, eftersom de riktiga A-objekten är för dyra och ouppnåeliga då.
Vad jag tror kommer ske under hösten är att den här trenden kommer att förstärkas. Det som jag kallar B och C-objekt kommer fortsätta falla i pris, Vad det gäller A-objekt är jag inte lika säker på att de i alla lägen kommer falla i pris, kanske marginellt, men snarare stagnera.
Slår man samman allt och tittar på ett snitt så kommer det dock innebära ett prisfall på marknaden.
Bostadsrätter kommer drabbas betydligt hårdare än villor.
Längre än så vågar jag inte gå i mina gissningar för sen beror det (enligt mig) mycket på hur firma Borg/Reinfeldt/Ingves agerar under hösten.
En sak som jag tycker man glömmer bort när man diskuterar fastighetspriser är att för de allra flesta påverkar prisfall ingenting. Det är först vid ev. försäljning som prisnedgången realiseras. Vad gör man för att slippa prisnedgången? Bor kvar såklart! Det är först då man "måste" sälja t.ex. pga. skiljsmässa, sjukdom, trångbodd osv. som det blir jobbigt.
Samma med aktier: "mina ericsson b har gått upp 100% och jag har tjänat massor". Nej, du har inte tjänat någonting förrän du sålt aktierna. Värdet innan dess finns bara "i luften".
Samma med aktier: "mina ericsson b har gått upp 100% och jag har tjänat massor". Nej, du har inte tjänat någonting förrän du sålt aktierna. Värdet innan dess finns bara "i luften".
Håller med dig fullständigt. En annan sak när det kommer prisfall är ju också att det, som tidigare nämnts, då bara är de som "måste" sälja som säljer. Detta innebär att i början av en nedgång så har inte säljarna riktigt hunnit med och det är många objekt ute trots att det inte är säljarens marknad. Ett säljbeslut är ju ingenting man tar från en dag till en annan och antagligen så fullföljer man processen trots att det är på väg ner.il_duce skrev:En sak som jag tycker man glömmer bort när man diskuterar fastighetspriser är att för de allra flesta påverkar prisfall ingenting. Det är först vid ev. försäljning som prisnedgången realiseras. Vad gör man för att slippa prisnedgången? Bor kvar såklart! Det är först då man "måste" sälja t.ex. pga. skiljsmässa, sjukdom, trångbodd osv. som det blir jobbigt.
Efter ett tag så kommer man in i läget där bara de som måste sälja säljer och alla som kan tänka sig att vänta bor kvar istället. Då minskar utbudet och priserna stabiliserar sig för att sedan börja gå uppåt igen. Alltså ett hack i kurvan bara.
Att jag inte tror priserna faller handlöst i Sverige som i Usa beror på 2 saker. För det första så köper man färre bostäder på spekulation i Sverige. Man köper dom för att bo i och inte för att tjäna pengar vilket betyder att man inte säljer hus nummer 2 vid dåliga tider för man har inget hus nummer 2 att sälja, man har bara det hus man faktiskt bor i. Det andra är att man i Usa lämnar huset till banken för att bli skuldfri. Detta gör att bankerna helt plötsligt har en massa hus som de pushar ut på marknaden och det blir ett enormt överutbud på marknaden vilket det i Sverige bara är i den inledande fasen av en nedgång.