221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Så kanske det är i städerna, men ute "på landet" är det snarare tvärtom. Jag bor i Hälsingland, i Söderhamns kommun, och gör du en snabb koll på Hemnet så ser du att man får rätt så mycket hus här för i storleksordningen 5-600.000kr. 4-5000kr/m2. Inte hela kåken nyrenoverad, men i bra skick och skapligt modernt datum på badrum, kök och ytskikt.timmelstad skrev:Jag är av uppfattningen att prisfallet redan har börjat, och det ganska ordentligt, men inte överallt. Men då siffror presenteras som en "helhet" så maskeras prisfall på vissa håll av högre försäljningspriser på mer attraktiva platser där man inte "drabbats" ännu.
När det gäller de så kallade "B" och "C"-objekten (min egen vokabulär, värt att förtydliga), så har problemen troligen redan börjat. Med C-objekt tänker jag på udda och ovanliga objekt som är svårsålda på en normal till positiv fastighetsmarknad. De är nog snudd på osäljbara nu. B-objekt tänker jag mig boenden som inte är placerade i de mest attraktiva områdena, alternativt de i sämst skick i eller i anslutning till attraktiva områden. Objekt som går åt ganska bra när fastighetsmarknaden är het, då det räcker med att ligga "nära" ett bra område för att få det sålt, eftersom de riktiga A-objekten är för dyra och ouppnåeliga då.
Att dessa hus skulle rasa i pris är inte särskilt sannolikt... Vad som det däremot blivit problem med är fritidshusen med strandtomt som Stockholmare och andra gladeligen köpte för 3 millar bara för ett par år sedan. Nu får man näppeligen två... Däremot är renoveringsobjekten svårsålda, och kommer så att förbli hur mycket ROT och RUT man än kan få.
I städerna är jag övertygad om att avstånd kommer att bli väldigt prisavgörande. Mest illa ute ligger de många områdena med nybyggen men där ingen service finns som skolor, affärer, kollektivtrafik eller bensinmack. Visst ligger det naturskönt, men i längden blir det dyrt att åka en mil till stan flera gånger om dagen, och det kommer märkas på fastighetspriserna. Sedan tror jag att gräddhyllorna kan få det jobbigt också. Procentuellt sett är det kanske inte så farligt, men i kronor räknat så kan det bli svettigt för de som måste sälja.
Men jag tror å andra sidan inte på någon total kapitulation för fastighetsmarknaden så länge inte finansmarknaderna i världen kollapsar. Däremot kan det bli en rätt så långdragen sur marknad där de i generella tal kanske går ned 5-7% per år de kommande tre åren. Det är väldigt många som är måna om att det inte skall krascha och gör vad de kan.
Hur kommer förhållandet av volymen mellan de olika objekten att förändras till hösten?timmelstad skrev:
Allt kommer gå ner, förutom räntan....
Tror faktiskt att allt kommer gå ner (stabilisera sig), i alla fall närmsta 3 - 6 månaderna (även räntan).
Beror på hur handlingskraftiga politikerna är i de länder som har problem och samtidigt påverkar det ekonomiska läget i världen.
Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Frankrike samt USA.
Hur blir de olika sparpaketen, kommer de övertyga marknaden.
Kommer politikerna sluta upp bakom gemensamma och bra lösningar, kommer planerna att hållas.
Angående huspriserna så tror jag att de kommer bromsa in och kanske även backa men de börjar nog trippa uppåt så saktliga i början på nästa år.
Tror faktiskt att allt kommer gå ner (stabilisera sig), i alla fall närmsta 3 - 6 månaderna (även räntan).
Beror på hur handlingskraftiga politikerna är i de länder som har problem och samtidigt påverkar det ekonomiska läget i världen.
Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Frankrike samt USA.
Hur blir de olika sparpaketen, kommer de övertyga marknaden.
Kommer politikerna sluta upp bakom gemensamma och bra lösningar, kommer planerna att hållas.
Angående huspriserna så tror jag att de kommer bromsa in och kanske även backa men de börjar nog trippa uppåt så saktliga i början på nästa år.
Det kommer att uppstå ett allt vidare gap mellan priset på nya och begagnade bostäder. Åtminstone de närmaste åren kommer byggpriserna att falla mycket marginellt eller inte alls. Detta kommer att minska alla sorters bostadsbyggande. Detta i sin tur kommer på ännu längre sikt (fem till tio år) att befästa bostadsbrist och skapa en varaktig grund för långsiktigt ökad efterfrågan på bostäder. Detta kommer att åter öka priserna på (vissa, men inte alla) begagnade hus.
Undrar varför den här taktiken inte fungerade när den svenska bomarknaden kraschade i början på 90-talet? Var bostadsbrist även då och så vitt jag vet inga privatpersoner som ägde en massa bostäder som de inte bodde i för spekulation.byggankan skrev:Håller med dig fullständigt. En annan sak när det kommer prisfall är ju också att det, som tidigare nämnts, då bara är de som "måste" sälja som säljer. Detta innebär att i början av en nedgång så har inte säljarna riktigt hunnit med och det är många objekt ute trots att det inte är säljarens marknad. Ett säljbeslut är ju ingenting man tar från en dag till en annan och antagligen så fullföljer man processen trots att det är på väg ner.
Efter ett tag så kommer man in i läget där bara de som måste sälja säljer och alla som kan tänka sig att vänta bor kvar istället. Då minskar utbudet och priserna stabiliserar sig för att sedan börja gå uppåt igen. Alltså ett hack i kurvan bara.
Att jag inte tror priserna faller handlöst i Sverige som i Usa beror på 2 saker. För det första så köper man färre bostäder på spekulation i Sverige. Man köper dom för att bo i och inte för att tjäna pengar vilket betyder att man inte säljer hus nummer 2 vid dåliga tider för man har inget hus nummer 2 att sälja, man har bara det hus man faktiskt bor i. Det andra är att man i Usa lämnar huset till banken för att bli skuldfri. Detta gör att bankerna helt plötsligt har en massa hus som de pushar ut på marknaden och det blir ett enormt överutbud på marknaden vilket det i Sverige bara är i den inledande fasen av en nedgång.
Jag tror att man ska komma ihåg att kraschen på 90-talet främst drabbade fastighetsbolag snarare än privatpersoner samt att man även ändrade avdragsrätten för räntor som också spelade in.Deven skrev:
Merparten säljer heller inte för att tjäna pengar utan för att ha råd med nästa boende.
Jag vet en ...Deven skrev:
Han berättade att han just köpt en bostadsrätt på xxxx-gatan nn i stockholm.
- Jaha, när flyttar du in då, frågade jag.
- Nätusan, inte ska jag flytta dit, jag ska sälja den om ett halvår eller så, det är mycket bättre "ränta" på de pengarna förstår du.
Men jag känner ingen som äger en tom bostad i spekulationssyfte idag ...
Jag ser inget större problem i att äga en bostad som jag inte bor i. Att äga en villa för att bo i den räknar jag som konsumtion, men om man äger en villa för att få avkastning (hyresintäkter menar jag då) är i mitt tycke en investering. Men vissa ser tvärtom på det, dvs anser att köpa en bostad för att bo i den är en investering, trots att man inte får avkastning (utom möjligen att man slipper utgiften för hyra någon annanstans då förstås) medan att köpa ytterliggare ett hus eller lägenhet för att hyra ut är spekulation.
Att köpa en lägenhet i på Spanska solkusten eller köpa en stuga i Åre som man hyr ut när man inte själv använder dem och tjänar pengar på, det kan vara en investering anser jag . Det är inte nödvändigtvis spekulation bara för att man äger bostaden utan att bo i den.
Om man köper ett hus och affären bygger på att man lyckas sälja till ett högre pris i framtiden oavsett hyresintäkter eller annan avkastning, brukar gå under benämningen Större idiot teorin eller "The greater fool theory" och det kan jag tycka är spekulation.
Att köpa en lägenhet i på Spanska solkusten eller köpa en stuga i Åre som man hyr ut när man inte själv använder dem och tjänar pengar på, det kan vara en investering anser jag . Det är inte nödvändigtvis spekulation bara för att man äger bostaden utan att bo i den.
Om man köper ett hus och affären bygger på att man lyckas sälja till ett högre pris i framtiden oavsett hyresintäkter eller annan avkastning, brukar gå under benämningen Större idiot teorin eller "The greater fool theory" och det kan jag tycka är spekulation.
Redigerat av moderator:
Den inställningen hade jag kanske också -93 när jag byggde för en totalkostnad på 1.2 miljoner. Idag är den värd 3.5-4. Ungar och hundar har fått bo i villa, och om tjugo år när tanten och jag går i pension så kommer vi ha mängder med pengar om vi vill. Hade vi hyrt villan så hade det varit annorlunda. Så visst är det en investering. Titta på alla 40-talister som bor i sin kåkar i Täby och har lånen betalda för länge sedan. Dom har knappt en boendekostnad samt sitter på en förmögenhet som dom la in en låg insats i.timmelstad skrev: