222 060 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Man kan ju bara drömma om att hamna i den guldsits som många fyrtiotalister sitter i.arel skrev:Den inställningen hade jag kanske också -93 när jag byggde för en totalkostnad på 1.2 miljoner. Idag är den värd 3.5-4. Ungar och hundar har fått bo i villa, och om tjugo år när tanten och jag går i pension så kommer vi ha mängder med pengar om vi vill. Hade vi hyrt villan så hade det varit annorlunda. Så visst är det en investering. Titta på alla 40-talister som bor i sin kåkar i Täby och har lånen betalda för länge sedan. Dom har knappt en boendekostnad samt sitter på en förmögenhet som dom la in en låg insats i.
Det ska bli intressant att se vad som händer med bopriserna nu, om riksbanken håller fast vid sin räntebana eller om man avvaktar höjningar eller tom sänker.
Själv är jag bara glad att jag sålde innan jag köpte nytt oavsett vad som händer. Å andra sidan kanske man hade kunnat pressa ner priserna på det man köpte nytt istället, om man köpte i dagsläget vill säga.
Det är ett ganska klent argument i sammanhanget.arel skrev:
1. Det är inte 60-talet.
2. Vi har inte 100% ränteavdrag.
3. 40-talisterna levde snålt och amorterade hårt. Idag lånar vi så mycket vi orkar och amorterar i bästa fall någon procent av lånet per år samtidigt som vi knappt har någon inflation att tala om.
Nej det är inte 60-talet, men dom som investerade i början på 2000-talet i en villa har också gjort en bra och säker investering för framtiden.Nyfniken skrev:Det är ett ganska klent argument i sammanhanget.
1. Det är inte 60-talet.
2. Vi har inte 100% ränteavdrag.
3. 40-talisterna levde snålt och amorterade hårt. Idag lånar vi så mycket vi orkar och amorterar i bästa fall någon procent av lånet per år samtidigt som vi knappt har någon inflation att tala om.
Att man sedan lånar till bilar, båtar och platt-tv mm på huset kanske är en annan diskussion.
Helt irrelevant som vissa gör att peka på prisutvecklingen efter -93 eller -00 fram till idag. Den är exceptionell och kommer med allt säkerhet inte att upprepas på långt tid framöver. De som köpte då har självklart gjort en bra affär men det är inte detsamma som att ett bostadsköp i dagens prisläge är det. Det är nästan aldrig någon som nämner de som kanske t.ex. köpte -89 och tvingades sälja med förlust -92.
Hade jag byggt för 20 år sen eller mer hade jag nog också varit trygg i den förvissnimgen. För oss som bygger idag ser det inte riktigt ut så längre. Detta har avhandlats tidigare i tråden så jag tänker inte dra upp hela den diskussionen igen.
Kortsiktigt är det högrisk att investera i en villa och även mark.
Jag byggde under krisen -93, vart arbetslös i samma veva och det var nära att vi fick gå. T.o.m taxeringsvärdet var högre än marknadsvärdet ett tag efter vi byggt.
Vi hade en rörlig ränta på 25% under bygget och alla (även experter) påpekade att vi kommer aldrig kunna få tillbaka våra 1.2 miljoner vi lånat och satsat i huset. Hade någon sagt att villan skulle ha ett marknadsvärde på närmare 4 miljoner 2010 då hade den människan troligtvis idiotförklarats.
Jag tror att dom som investerar i en villa idag kommer att ha stor glädje under tiden man äger den och den man säljer den om försäljningen inte är påtvingande.
Jag byggde under krisen -93, vart arbetslös i samma veva och det var nära att vi fick gå. T.o.m taxeringsvärdet var högre än marknadsvärdet ett tag efter vi byggt.
Vi hade en rörlig ränta på 25% under bygget och alla (även experter) påpekade att vi kommer aldrig kunna få tillbaka våra 1.2 miljoner vi lånat och satsat i huset. Hade någon sagt att villan skulle ha ett marknadsvärde på närmare 4 miljoner 2010 då hade den människan troligtvis idiotförklarats.
Jag tror att dom som investerar i en villa idag kommer att ha stor glädje under tiden man äger den och den man säljer den om försäljningen inte är påtvingande.
Ok, har inte läst tråden helt då den är lite långtimmelstad skrev:
Oftast tvingas man inte att sälja utan gör det för att man köper nytt, i regel dyrare objekt. I de fall som man sålde med förlust i början av 90-talet berodde det på att man blev av med jobbet eller fick kraftigt försämrad privatekonomi av olika anledningar.Deven skrev:Helt irrelevant som vissa gör att peka på prisutvecklingen efter -93 eller -00 fram till idag. Den är exceptionell och kommer med allt säkerhet inte att upprepas på långt tid framöver. De som köpte då har självklart gjort en bra affär men det är inte detsamma som att ett bostadsköp i dagens prisläge är det. Det är nästan aldrig någon som nämner de som kanske t.ex. köpte -89 och tvingades sälja med förlust -92.
I realiteten var det en bostadskrasch 2008 när det i princip var omöjligt att få ett lån. Vad som hände var att folk satt på sina bostäder och väntade med försäljningen. De som satt med Svarte Petter var de som redan hade hunnit köpa innan man hade sålt sitt gamla boende eller var tvungen att sälja av andra anledningar. Den andra stora förloraren var mäklarbyråerna som inte hade några objekt att sälja.
Om den aktuella börskrisen leder till en ny bostadskrasch är jag tveksam till. Troligtvis är det bolånetak och ökade räntor som gör att bostadsmarknaden har kylts av.
Det som kan ställa till problem är om det blir en kris där folk får sparken från sina jobb, då kan många med höga lån sitta i ett mycket jobbigt läge.
Jag vill inte påstå att det var en bostadskrasch 2008 utan mer en likviditetskris. Dessutom fanns det möjlighet att snabbt dumpa räntorna för att få igång marknaden igen.Cancellara skrev:Oftast tvingas man inte att sälja utan gör det för att man köper nytt, i regel dyrare objekt. I de fall som man sålde med förlust i början av 90-talet berodde det på att man blev av med jobbet eller fick kraftigt försämrad privatekonomi av olika anledningar.
I realiteten var det en bostadskrasch 2008 när det i princip var omöjligt att få ett lån. Vad som hände var att folk satt på sina bostäder och väntade med försäljningen. De som satt med Svarte Petter var de som redan hade hunnit köpa innan man hade sålt sitt gamla boende eller var tvungen att sälja av andra anledningar. Den andra stora förloraren var mäklarbyråerna som inte hade några objekt att sälja.
Om den aktuella börskrisen leder till en ny bostadskrasch är jag tveksam till. Troligtvis är det bolånetak och ökade räntor som gör att bostadsmarknaden har kylts av.
Det som kan ställa till problem är om det blir en kris där folk får sparken från sina jobb, då kan många med höga lån sitta i ett mycket jobbigt läge.
Ett högst realistisk perspektiv är att Sverige kommer att drabbas av en djupare mer långvarig lågkonjunktur inom de närmaste fem åren. Självklart kommer det i så fall att innebära en ökad mer långvarigt hög arbetslöshet.
Sen är det självklart så att om man har en sund finansiering av sin bostad behöver man aldrig sälja oavsett aktuellt marknadsvärde men jag tror inte finansieringen generellt är sundare idag än i början av 90-talet när priserna konstigt nog kraschade.
I realiteten var det en bostadskrasch om än mycket kort och priserna återhämtade sig fort.Deven skrev:
Flera mäklare gick i konkurs eller behövde sparka folk under hösten 2008 och de som försökte sälja under perioden fick det väldigt svårt.
Finansinspektionen konstaterade att priserna i centrala Stockholm sjönk med 20% under perioden. Min erfarenhet är den samma då jag vid tillfället var engagerade i en brf i centrala GBG och såg det hela på nära håll.
Nja, någon form av kortvarig minikrasch i så fall. Jag tycker nergången i början på 90-talet mer har formen av en "riktig" krasch där det var en utdraget nergångsförlopp och det tog vädigt långt tid för bostadspriserna att återhämta sig igen.Cancellara skrev:I realiteten var det en bostadskrasch om än mycket kort och priserna återhämtade sig fort.
Flera mäklare gick i konkurs eller behövde sparka folk under hösten 2008 och de som försökte sälja under perioden fick det väldigt svårt.
Finansinspektionen konstaterade att priserna i centrala Stockholm sjönk med 20% under perioden. Min erfarenhet är den samma då jag vid tillfället var engagerade i en brf i centrala GBG och såg det hela på nära håll.
Ja, det kan jag hålla med om. Krisen på 90-talet var betydligt värre för Sverige än finanskrisen 08. Dock hoppas jag på att vi slipper se några fler liknande kriser framöver i det här landet.Deven skrev:
1990 bank och fastighetskris i Sverige
2000 dot com krasch
2002 3G-krisen/Telekombubbla
2008 Finanskris
2011 Skuldkris
2015 ???
Redigerat:
The greater fool theory is the belief held by one who makes a questionable investment with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.arel skrev:Den inställningen hade jag kanske också -93 när jag byggde för en totalkostnad på 1.2 miljoner. Idag är den värd 3.5-4. Ungar och hundar har fått bo i villa, och om tjugo år när tanten och jag går i pension så kommer vi ha mängder med pengar om vi vill. Hade vi hyrt villan så hade det varit annorlunda. Så visst är det en investering.