221 800 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Ingves varnade inte för någon eventuell sänkning i sin prognos under förra mötet den 6 juli. Med anledning till att det fanns lika mycket uppsida med svensk ekonomi som nersida med skuldkriser i omvärlden. En av Ingves (RB) viktigaste uppgifter är vara förutsägbar och extremt tydlig för marknaden. De vill inte har stora svängningar i marknaden därför tror jag att Ingves halv larmade om att det är ett 50% case där vi antingen kan få en dämpad tillväxt. Men tror att prognosen kommer att bli ned justerad innan årsskiftet.
Detta på grund av att jag tror den svenska bytesbalansen kommer att sjunka när skuldkrisen förvärras utanför sveriges gränser. Bytesbalansen är = sveriges export - import .
Ser vi till tidigare konjunkturuppgångar i Sveriges historia så börjar det alltid med att den svenska exporten ökar för att sedan följas av att den inhemska konsumtionen ökar. Efter år 2008 har vi inte sett samma tendens då den svenska konsumtionen har varit kraftig men att exporten inte hängt med lika mycket.
Hittade en graf från mäklarbarometern över småhuspriser i stor-stockholm
Detta på grund av att jag tror den svenska bytesbalansen kommer att sjunka när skuldkrisen förvärras utanför sveriges gränser. Bytesbalansen är = sveriges export - import .
Ser vi till tidigare konjunkturuppgångar i Sveriges historia så börjar det alltid med att den svenska exporten ökar för att sedan följas av att den inhemska konsumtionen ökar. Efter år 2008 har vi inte sett samma tendens då den svenska konsumtionen har varit kraftig men att exporten inte hängt med lika mycket.
Hittade en graf från mäklarbarometern över småhuspriser i stor-stockholm
Redigerat av moderator:
Ingemar, två frågor:
Varför tror du att Sveriges ekonomi ska fortsätta se ut och reagera som den gjort tidigare? Du säger ju själv att det inte varit så på sistone? (svart svan?)
Varför lägger du in en graf utan att ge några (tydliga) kommentarer till den?
Varför tror du att Sveriges ekonomi ska fortsätta se ut och reagera som den gjort tidigare? Du säger ju själv att det inte varit så på sistone? (svart svan?)
Varför lägger du in en graf utan att ge några (tydliga) kommentarer till den?
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Den svenska bytesbalansen ligger lite pyrt till redan pga stark krona skulle jag vilja säga.
Annars är det mest EU vi exporterar till, Usa samt lite mindre till Asien.
Usa och vissa EU länder står inför en potentiell finanskris 2.0, men tex Tyskland är rätt starka.
/K
Annars är det mest EU vi exporterar till, Usa samt lite mindre till Asien.
Usa och vissa EU länder står inför en potentiell finanskris 2.0, men tex Tyskland är rätt starka.
/K
billy_baver skrev:
Det som slog mig när jag satte mig för att försöka kolla vad skillnaderna kunde bestå i, som jag hänvisade till tidigare, innan det blev "tekniska problem" var att Metria har en metod för att sortera ut "affärer som avviker från normen" vilket ska ge högre träffsäkerhet, dvs de som verkar ha genererat ett väldigt högt eller lågt pris sorteras ut, och medelvärdet räknas ut av de som befinner sig inom normvärdet.
Det är det enda jag spontant kan komma på. Sen, som min fru brukar säga, som är forskare och jobbar med statistik dagarna i ända. Om det plötsligt kommer en rapport som visar på radikalt annorlunda siffror än alla andra och tidigare, då är det läge att granska den extra noga... Ska du motbevisa en etablerad sanning så krävs det vanligtvis att du har extra mycket på fötterna.
Spontant blir min känsla att de där siffrorna kan kopplas till en semestervikarie...
Blått betyder att priserna i regionen har minskat med mer än 9% sen förra året. Priserna för riket har minskat med 22%-MH- skrev:
För den som saknar Billy Bävers journalistiska väderkorn finns sidan kvar i Googles cache:
http://webcache.googleusercontent.c...n&ct=clnk&client=ubuntu&source=www.google.com
Sen håller jag med timmelmans fru om att de här uppgifterna nog bör tas med en nypa salt. Och om det är falskt alarm innebär det att det vi oroar oss för inte kommer att hända, eller hur?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 030 inlägg
Nej, det kan betyda vad som helst. P => Q säger att Q måste vara sann om P är det. Men om P är falskt så kan Q vara både falsk och sann. Falsklarmaren kan fortfarande har rätt av fel skäl s.a.s.lurk12345 skrev:
Nu kan det bakomliggande datat fortfarande tillföra mer information, så att vi istället fått mer stöd för ena eller andra hypotesen; men bara det faktum att vi vet att någon dragit fel slutsats ger oss ingen information alls om vilken slutsats vi bör dra.
Jag trodde att min ironi var så tydlig att den skulle förstås av alla.lars_stefan_axelsson skrev:
Förresten, alla vet väl hur det gick i historien om pojken som ropade varg.
SCB presenterar sina siffror från samma underlag, men om jag läst rätt gör ingen normavvikelse-justering. Nog för att SCB har gjort fel förut men här känns inte det som det mest troliga...lars_stefan_axelsson skrev:Nej, det kan betyda vad som helst. P => Q säger att Q måste vara sann om P är det. Men om P är falskt så kan Q vara både falsk och sann. Falsklarmaren kan fortfarande har rätt av fel skäl s.a.s.
Nu kan det bakomliggande datat fortfarande tillföra mer information, så att vi istället fått mer stöd för ena eller andra hypotesen; men bara det faktum att vi vet att någon dragit fel slutsats ger oss ingen information alls om vilken slutsats vi bör dra.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Japp han fick rätt till slut, men ingen lyssnade då.lurk12345 skrev:
Det är en bra liknelse - såklart priserna kommer gå ned ngn gång, hur mkt och när vet ingen.
Men det fanns/finns (?) en professor på KTH som mellan ca 2001-2008 ngn gång ropade "bopriskrasch!" flera ggr per år utan att det hände, han slutade uttala sig (iaf hitills) i medierna sen, eller så var det medierna som inte ville ha fler uttalanden
/K
Professor Stellan!
http://www.e24.se/pengar/bostad/bostadsmarknaden/stellan-lundstrom-kth-professor_2077667.e24
Nu säger han "ingen större risk", så antingen tror man tvärt om vad han säger och borde då oroa sig, eller så resonerar man som att om inte ens han tror på krasch, så...
http://www.e24.se/pengar/bostad/bostadsmarknaden/stellan-lundstrom-kth-professor_2077667.e24
Nu säger han "ingen större risk", så antingen tror man tvärt om vad han säger och borde då oroa sig, eller så resonerar man som att om inte ens han tror på krasch, så...