timmelstad skrev:
Nu blir det här ju allt mer skrattretande då du faktiskt förstår mycket väl vad jag syftar på (eller har jag för höga tankar om dig?) men nöjer dig med att komma med larviga svar.
Nu var ju inte båda svaren riktade till dig, så det må väl vara hänt att du misstolkade det.

-MH- skrev:
Det visar inte heller de affärer som inte blev av för att köparen inte fick huset till det låga pris han förväntade sig.
Kan du förklara vad du tycker är larvigt med ovanstående?

Så du spår att priserna kommer gå ner?

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Nu är exemplet lite extremt, men i princip skulle jag vilja svara ja, förutsatt att priserna då återvänder till den nivå som rådde för tio år sedan och sedan stannar där.
Okej, så omvänt då om huspriserna inte sjunker till 2004 års nivåer, så hade de som då hävdade att det fanns en husbubbla fel?

Jag tycker detta är en intressant tråd, för alla som utger sig för att försöka förstå huspriserna och skriver eleganta och omfångsrika argument för sina spådomar, kan då nagelfaras några år senare när vi vet hur det gick.

Inom ekonomi generellt är det vanligt att försöka förutsäga framtida utveckling, men väldigt sällan det görs en analys i efterhand om hur träffsäkerheten var. Teoribildning utan återkoppling.

Jag ser den här tråden som en möjlighet att råda bot på detta.

Själv har jag för länge sedan gett upp hoppet om att kunna förutse priserna.Om jag tvingas, tror jag det kommer gå sidledes närmaste åren. Men skulle inte förvåna mig om jag har fel. ;) Tror jag spådde sidledes för 2 år sedan också, men det har tydligen gått upp? Jahapp!

-MH- skrev:
Okej, så omvänt då om huspriserna inte sjunker till 2004 års nivåer, så hade de som då hävdade att det fanns en husbubbla fel?
Ja, visst. :|

(kommer jag få äta upp det här?)

Stringfellow Hawke skrev:
Antal avslut har helt havererat. Snart kursar väl ett antal mäklare också...
I alla fall i Karlstad. ;)

Det är inte så att det inte rapporterats in än? Jag vet att när vi köpte vårt hus så dröjde det tills ett par, tre veckor efter tillträde innan vi kom ut på Booli.

Var hittade du länken?

Redigerat:
I
ingemarblomqvist skrev:
...
Ska ni ta lån är mitt råd att inte binda er mer än 1 år. Varför? det går att läsa i en marknadsanalys som jag har gjort [länk]
Binda gör man ju i 1a hand inte för att spara/tjäna pengar utan för att ha en trygghet - och i den aspekten är ju en bindning minst lika mkt att föredra som förut, just eftersom vi inte vet hur effekterna på ekonomin de närmsta 5 åren ser ut...

Jag har dock bundit på 1 år nu, just för att man för en gångs skull kan tjäna på det.
Just f.n. ligger jag ngt lägre än motsvarande 3 mån - så om RB inte sänker de närmsta månaderna (vilket det inte ser ut som just nu iaf) så har jag iaf sparat lite pengar...

/K

Mycket intressant! Jag kände spontant att jag måste grotta ner mig betydligt mer i dessa siffror! :D

Antalet köp i Metrias undersökning är ju bara en bråkdel av vad SCB redovisar (3615 för Jan-Juni medan SCB redovisar ca 60000 för 1 år) vilket sannolikt förklarar skillnaderna. En nedgång på 22% är ju inte heller rimlig sett till hur marknaden sett ut för oss som är husspekulanter.

timmelstad skrev:
Mycket intressant! Jag kände spontant att jag måste grotta ner mig betydligt mer i dessa siffror! :D
Ja det är ju rätt stor skillnad på +1 och -22 :D

/K

klaskarlsson skrev:
Ja det är ju rätt stor skillnad på +1 och -22 :D

/K
Ja.... förhoppningsvis hinner jag sätta mig en stund under dagen, men jag undrar om inte svaret finns i Metrias normering av underlaget där man sållar bort avvikande och udda värden. Om ingen annan hinner före mig återkommer jag med en analys!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.