Deven skrev:
Priserna något ner enligt senaste information från Mäklarstatistik:

[länk]
Huh? Priserna på 1 och 12 månader är +/- 0 och +1% på 3 månader?

-MH- skrev:
Huh? Priserna på 1 och 12 månader är +/- 0 och +1% på 3 månader?
Jag syftade självklart på statistiken för juni.

Deven skrev:
Jag syftade självklart på statistiken för juni.
Vilka har gått upp eller legat still.

Mikael_L
Sjunker inte alltid priserna lite under sommarmånaderna?

Inte mellan maj och juni i år i alla fall. Kanske till juli?

Mikael_L skrev:
Sjunker inte alltid priserna lite under sommarmånaderna?
Inte på årsbasis. Att jämföra något annat än det när det finns säsongsvariationer är bara korkat.

Och för att vara kompletta, april-juni 20111 var +/-0 mot april-juni 2011 enligt Mäklarstatistik. Men raset kommer säkert när som helst.

Mikael_L
Nyfniken skrev:
Inte på årsbasis. Att jämföra något annat än det när det finns säsongsvariationer är bara korkat.
Ja det var ju säsongsvariationer jag avsåg. Och med undermeningen att det går alltid att ropa "nu faller bopriserna!!!!" under sommaren. Så varje år får de förespråkarna rätt, i alla fall en eller ett par månader. ;)

Som alltid när man ska hänvisa till statistik så ska man ju se till vad statistiken visar.

I det här fallet pratar den om priserna på de affärer som genomförts.

Det kan ju finnas en anledning till att inte lika många affärer genomförs som vanligt.

"Vanligt" är ett starkt ord. Vad som är "som vanligt" får historien utvisa.

billy_baver skrev:
"Vanligt" är ett starkt ord. Vad som är "som vanligt" får historien utvisa.
Vad är det för fel på den historik som vi har idag?

Ju längre man lever dess mer hinner man se. Vad som var vanligt förr behöver inte förbli lika vanligt för alltid.

timmelstad skrev:
Som alltid när man ska hänvisa till statistik så ska man ju se till vad statistiken visar.

I det här fallet pratar den om priserna på de affärer som genomförts.
Och hr exakt skall alla de affärer som inte genomförs redovisas. Jag har inte sålt mitt hus idag heller...?

Det var samma snack förra gågen pessimisterna var framme. Ojojoj, va illa det var efywrsom det gjordes förre affäree. De hade inte rätt den gången i alla fall.

Du tycker inte prisstatistikwn säger något om marknaden alls? Eller är det bara när den visar rätt?

Bubbel-mentalitet? Är det när samma personer skriker bubbla år ut och år in utan att det riktigt blir något? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.