221 801 läst · 2 000 svar
222k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Jag säger att de som pekar på prisstatistiken nu och säger att det är bevis för att det inte är någon nedgång har lite bråttom då det finns vissa marknadsekonomiska effekter som inte slagit igenom ännu.-MH- skrev:Och hr exakt skall alla de affärer som inte genomförs redovisas. Jag har inte sålt mitt hus idag heller...?
Det var samma snack förra gågen pessimisterna var framme. Ojojoj, va illa det var efywrsom det gjordes förre affäree. De hade inte rätt den gången i alla fall.
Du tycker inte prisstatistikwn säger något om marknaden alls? Eller är det bara när den visar rätt?
Statistik är inte bevis. Det är ett mätresultat som visar det man mätt i det specifika fallet. I det här fallet har man bara tittat på priset på genomförda affärer. Inte hur många dessa är. Rent krasst om man vill hårddra det hela kan det vara en affär per mätperiod.
Exakt samma resonemang fördes för tre år sedan, när man sa att markanden egentligen sjunkit minst 30%, men att eftersom så få affärer genomfördes, så visade statistiken inte alls detta, utan bara några få procent.timmelstad skrev:
Statisitken är ett måptt på snittpriset på sålda småhus. Det är vad som jämförs i både dur och moll, och det är den siffran som alltid används för att spegla prisutvecklingen. Det är den siffran som alla hänvisar till över den kraftiga uppgången relativt KPI.
Om vi skall jämföra över tid, är det väl bra om vi har samma index?
Och du: "Statistiken baseras på försäljningen av 11 241 villor under april 2011 – juni 2011"
Samt: "Statistiken baseras på försäljningen av 10 641 villor under april - juni 2010".
http://www.maklarstatistik.se/pressmeddelande/pm-2011-07-14.aspx
http://www.maklarstatistik.se/pressmeddelande/pm-2010-07-14.aspx
Så, det såldes 600 fler villor nu än för ett år sedan. Och priset gick +/- noll.
Jag är säker på att några ser det som ett klart tecken på BUBBLA!!!
Men hur många objekt var till salu totalt? Siffrorna visar fortfarande bara genomförda affärer, inte de som inte blir av för att säljaren inte får ut det dom förväntat sig.-MH- skrev:
Jag har för mig att iaf hemmet brukar publicera siffror på hur många objekt som finns ute till försäljning under en viss period?
Det visar inte heller de affärer som inte blev av för att köparen inte fick huset till det låga pris han förväntade sig.timmelstad skrev:
Lätt att vara efterklok!Nyfniken skrev:
Det har varnats för husbubbla i 10 år nu. Om det kommer om krasch om 37 år, hade de rätt som varnade för 10 år sedan?
Går det i själva verket att misslyckas med at vara pessimist? Förr eler senare kommer ju en lycka inträffa, och då kan man säga "vad var det jag sa!"
Nu är exemplet lite extremt, men i princip skulle jag vilja svara ja, förutsatt att priserna då återvänder till den nivå som rådde för tio år sedan och sedan stannar där.-MH- skrev:
-MH- skrev:
Nu blir det här ju allt mer skrattretande då du faktiskt förstår mycket väl vad jag syftar på (eller har jag för höga tankar om dig?) men nöjer dig med att komma med larviga svar.-MH- skrev:
Beroende på tillståndet på marknaden så drivs den ju nuförtiden mycket av förväntan. Vi har tidigare haft en lång period där förväntan har varit att priserna ska fortsätta upp, både hos köpare och säljare. De som pratar om bubbla pratar om just detta som det drivande. Nu är förväntan på marknaden inte densamma, vilket påverkar priserna. Just det enkla faktum att köpare inte alltid förväntar sig att priserna ska gå upp ett visst antal procent genom budgivning på varje objekt är drivande. Säljare har av förklarliga skäl lite svårare att ställa om till denna nya förväntansnivå på marknaden.
För egen del har jag heller inte pratat om någon bubbla eller krasch. Det jag säger, som är min känsla, är att vi antagligen sett en topp och att det nu börjar ske en nedgång av priserna.
Om man vill kalla denna "topp" för en uppblåst bubbla, och nedgången som följer för en "krasch" (hur kan en bubbla krascha, den spricker väl?) så får man väl göra det. I min värld är det så många andra faktorer som väger in, och när väl en prisåtergång börjar slå igenom, och dagens media blåser upp det till en krasch, då kan mycket väl återgången bli än kraftigare än vad den "borde" bli pga masshysteri-liknande effekter. Då blir rädslan större, vilket än mer minskar underlaget av köpare på marknaden, det blir slagsmål om att få avyttra sitt objekt och priserna går ner än mer. Mindre attraktiva objekt tappar köpare i första hand då prisnedgången sker överlag, och köpare börjar titta mot mer attraktiva objekt som tidigare inte var tillgängliga på grund av en annan förväntan på priset.
Om man sen slänger in lite regleringar på marknaden, som sänkta räntenivåer, prat om sänkta nivåer, ytterligare privatekonomiska stimulansåtgärder, sänkta utgifter för hushåll inom diverse områden, då motverkar man dessa psykologiska effekter och köpviljan återkommer. Vissa kallar detta för att underblåsa en bubbla, vissa kallar det kort och gott stimulansåtgärder.
Sen finns det utöver dessa inhemska ekonomiska förhållanden ett antal osäkerhetsfaktorer på den internationella marknaden, som mer eller mindre kan komma på att påverka svensk ekonomi. Som läget är idag är det inte troligt att Sverige direkt skulle komma att påverkas katastrofalt av en kollaps i någon av PIIGS-länderna, men sekundära effekter skulle mycket väl kunna påverka t ex ränteläget i Sverige neråt, då en kollaps med inställda lån någonstans i Europa skulle leda till minskat förtroende på finansmarknaderna, kreditförluster och beroende på hur det skulle slå så skulle svenska banker antingen behöva driva upp sina marginaler (höjda räntor) eller så skulle det återigen behöva ske en räntesänkning på central nivå för att återigen få marknaden att våga låna ut pengar till varandra.
Beroende på hur det slår med dessa potentiella effekter på internationellt håll, så kan det antingen sammanfalla med en nervös och skakig hemmamarknad som är under prisnedgång, och då kan det spä på allting och det blir ett enormt ras och i stort sett stillastående på marknaden, och då lär det synnerligen pratas om jättekrasch och krisrubriker överallt, eller så får en ny räntesänkning köpare att strömma till och prisnedgången kommer av sig, alternativt bubbeluppblåsningen fortsätter.
Allt beroende på hur man väljer att tolka saker och ting.
Det finns således många okända faktorer kvar som kan påverka, vilket gör att man inte någonsin kan säga något säkert. Det kan ju fortfarande finnas en stor bank eller stort finansinstitut som vilken dag som helst går på pumpen av okänd anledning som kan få oanade effekter.
Det *jag* tycker vi kan säga idag är att synen och förväntan på marknaden, samt de åtgärder som satts in med bolånetak m.m. haft viss dämpande effekt och den förväntan på ökade priser som tidigare varit otvetydig nu ersatts av prat om att toppen är nådd och att viss tillbakagång sker. Det brukar leda till att så även sker, förväntan och skeende har en tydlig tendens att hänga ihop väldigt nära enligt min erfarenhet.
Mina ord för drygt två år sen:
"Vad jag tror? Jag har verkligen ingen aning, men jag skulle kunna tänka mig att spannet för framtida prisutveckling på fastigheter de närmaste två åren ligger mellan +10 och -40 procent. Blir det en nedgång så tror jag att den i så fall har sin grund i
1) Restriktivare utlåning pga ökad risk (vilket i sin tur minskar efterfrågan).
2) Att många får avslag när amorteringsfriheten skall förnyas, vilket kommer som en chock."
1500. Woohoo!
Snittvillan har sen dess gått upp 18%...
Ska jag göra om prognosen i dag skulle jag nog säga exakt samma sak. Jag gör som BKN med andra ord.
"Vad jag tror? Jag har verkligen ingen aning, men jag skulle kunna tänka mig att spannet för framtida prisutveckling på fastigheter de närmaste två åren ligger mellan +10 och -40 procent. Blir det en nedgång så tror jag att den i så fall har sin grund i
1) Restriktivare utlåning pga ökad risk (vilket i sin tur minskar efterfrågan).
2) Att många får avslag när amorteringsfriheten skall förnyas, vilket kommer som en chock."
1500. Woohoo!
Snittvillan har sen dess gått upp 18%...
Ska jag göra om prognosen i dag skulle jag nog säga exakt samma sak. Jag gör som BKN med andra ord.
Redigerat: