109 500 läst · 1 626 svar
110k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jo, alltså, att det är teoretiskt möjligt begriper jag också. Jag härledde ju till och med brytgränsen i inlägg #574.H hellgun skrev:
Frågan var inte teoretisk eller retorisk, utan jag var mer genuint nyfiken på förutsättningarna hos er som går plus. I perspektivet att jag själv tydligen kommer att gå back även på sommaren med enbart hushållsel (ingen elbil). Då har vi förvisso Mälarenergi i huset som har en annan modell.
Ok.C cpalm skrev:Jo, alltså, att det är teoretiskt möjligt begriper jag också. Jag härledde ju till och med brytgränsen i inlägg #574.
Frågan var inte teoretisk eller retorisk, utan jag var mer genuint nyfiken på förutsättningarna hos er som går plus. I perspektivet att jag själv tydligen kommer att gå back även på sommaren med enbart hushållsel (ingen elbil). Då har vi förvisso Mälarenergi i huset som har en annan modell.
Ja, vi har Ellevio och kommer troligen gå back de flesta månader utom möjligen någon enstaka sommarmånad, eftersom vi har ganska låg förbrukning. Vi ligger på runt 10000 kWh/år och så paneler på det så köper kanske 6000-7000 kWh. Men en storförbrukare kan nog sänka. Tror de flesta kommer gå back, dock.
Hej 47744774 skrev:Hur kommer det då sig att vi 2 personer 2 katter kommer med Ellevios egna beräkning få 250-560 kr dyrare samtliga månader förutom januari då vi tjänar hela 29kr? Vi är utan elbil, bastu, pool,badtunna. Vi har dock luftvattenvärmepump, egen brunn, eget vatten , använder tvättmaskin främst nattetid för då har jag tid. Lagar 1 middag/dag. Har antingen disel eller batteridrivna skog och mark och snickeri bestånd. Damsuger gör jag mitt på dagen , alla lampor har led. Tittar nästan aldrig på tv. Inga storkonsumenter mao. Men jag förstår ändå inte hur ett normalt beteende ska straffas för ett problem som inte finns.
Du är inte ensam om dina frågor.
Hur används spisens plattor och ugn? Är det många plattor, hög effekt, lång tid? Används ugn under lång tid?
Du har egen brunn? Hur stor effekt behöver din pumpmotor, hur ofta går den och hur lång är driftstiden?
Har du elektrisk varmvattenberedare? Hur stor effekt behöver din varmvattenberedare, hur ofta går den och hur lång är driftstiden?
Du har luftvattenvärmepump. Behöver den ofta direktel för att klara uppvärmningen när det är den kalla perioden på året.
Sedan gäller det om spis, varmvattenberedare, vattenpump och luftvattenvärmepump (värme) ofta används samtidigt?
Jag ställer dessa frågor, som du kanske inte har reflekterat över, därför att eleffektbehovet har blivit bortglömt både gällande elgenerering och transporten av elen.
Frågan om eleffektbehovet blir tydlig, både när man ser att elpriset varierar mycket och ibland t.o.m. är negativt, samt att man har infört effektavgifter på elnätet.
Det är inte enkelt för många elanvändare att förstå sig på hur man bäst använder elkraft för att långsiktigt hålla nere sina kostnader.
Jag kom ”på kant” med villaägarföreningen för drygt 20 år sedan när jag kritiserade dem för att inte företräda villaägarna på lång sikt med sina råd om att sänka sina elkostnader. Jag är fortfarande inte medlem.
Det jag kritiserade, var kortfattat, att de inte lärde ut att husets uppvärmningssystem är en långsiktig satsning och att de borde hjälpas villaägarna att tänka långsiktigt ekonomiskt.
Detta som motvikt till många kortsiktiga argument från försäljare av värmesystem.
Råden från försäljare av värmesystem (uppbackade av villaägareföreningen) var att man skulle titta på elenergin (antalet kWh) och inte vara rädd att bibehålla toppeffekten (antalet kW) för sin uppvärmning. Detta, därför att denna toppeffekt bara handlade om timmar eller veckor (några % av den totala driftstiden)
Detta har som resultat att de värmesystem som valts i villor t.ex. vid konvertering från olja eller direktel, har sparat på elenergin men i många fall bibehållit toppeffekten. Att detta är olämpligt det förstår t.ex. de som sysslat med att bygga (och driva) elnät.
Idag så har vi mängder med konverteringar, en del ca 20 år gamla andra bara några år som i många fall inte har undvikit en hög toppeffekt (timmar eller veckor) i sin elanvändning.
Till detta kommer att det kan uppstå stora effektflöden mot villan vid elbilsladdning och stora effektflöden från en villa där solceller är anslutna.
Vi har fått lära oss att hålla nere antalet kWh, som huvudsakligen berör den elenergi vid köper från elnätsbolaget, men inte fått lära oss att det kostar att bygga (och vidmakthålla) elnät som kan transportera en hög effekt, även om det bara handlar om några timmar.
Gällande solceller är det dessutom i den omvända effektriktningen som ökar problematiken med spänningsnivån vid huset.
Du skriver; ”Men jag förstår ändå inte hur ett normalt beteende ska straffas för ett problem som inte finns.”
Du menar möjligen med ” normalt beteende” att så här har jag (vi) gjort i 10 år eller längre.
Så kan det vara, men den utveckling jag beskrivit där (topp)effekten under lång tid ”glömts bort” vid val av värmesystem. Där elbilsladdning och solcellsinstallationer sedan har accelererat problematiken med effekten genom elnäten.
Detta har gjort har nu gjort att man nu verkar att villja hantera problematiken för att hålla nere ökningen av elnätskostnaden.
Jag håller inte med om att (topp)effekten genom elnätet är ”ett problem som inte finns.”
Redigerat:
Det är ju några i tråden som räckt upp handen och säger att de kommer att gå plus. Tyvärr säger de inte hur mycket, om det gällde netto eller enstaka månader och hur deras förutsättningar ser ut.H hellgun skrev:
Delar din bild av att det till synes är ett ganska smalt nålsöga som skall passeras för gå plus, men om de flesta går back måste ju den minoritet som går plus gå rejält plus för att intäktsramen skall hållas.
Det vi har betalat och fortsätter betala är till elnätsbolagen den fasta månadskostnaden som ska täcka för underhåll medans själva överföringsavgiften, dels den fasta och dels den rörliga är i sådana fall för deras kostnad att föra över el i deras egna nät. Redan där rimmar det illa för mig.M Martin Lundmark skrev:Hej 4774
Hur används spisens plattor och ugn? Är det många plattor, hög effekt, lång tid? Används ugn under lång tid?
Du har egen brunn? Hur stor effekt behöver din pumpmotor, hur ofta går den och hur lång är driftstiden?
Har du elektrisk varmvattenberedare? Hur stor effekt behöver din varmvattenberedare, hur ofta går den och hur lång är driftstiden?
Du har luftvattenvärmepump. Behöver den ofta direktel för att klara uppvärmningen när det är den kalla perioden på året.
Sedan gäller det om spis, varmvattenberedare, vattenpump och luftvattenvärmepump (värme) ofta används samtidigt?
Jag ställer dessa frågor, som du kanske inte har reflekterat över, därför att eleffektbehovet har blivit bortglömt både gällande elgenerering och transporten av elen.
Frågan om eleffektbehovet blir tydlig, både när man ser att elpriset varierar mycket och ibland t.o.m. är negativt, samt att man har infört effektavgifter på elnätet.
Det är inte enkelt för många elanvändare att förstå sig på hur man bäst använder elkraft för att långsiktigt hålla nere sina kostnader.
Jag kom ”på kant” med villaägarföreningen för drygt 20 år sedan när jag kritiserade dem för att inte företräda villaägarna på lång sikt med sina råd om att sänka sina elkostnader. Jag är fortfarande inte medlem.
Det jag kritiserade, var kortfattat, att de inte lärde ut att husets uppvärmningssystem är en långsiktig satsning och att de borde hjälpas villaägarna att tänka långsiktigt ekonomiskt.
Detta som motvikt till många kortsiktiga argument från försäljare av värmesystem.
Råden från försäljare av värmesystem (uppbackade av villaägareföreningen) var att man skulle titta på elenergin (antalet kWh) och inte vara rädd att bibehålla toppeffekten (antalet kW) för sin uppvärmning. Detta, därför att denna toppeffekt bara handlade om timmar eller veckor (några % av den totala driftstiden)
Detta har som resultat att de värmesystem som valts i villor t.ex. vid konvertering från olja eller direktel, har sparat på elenergin men i många fall bibehållit toppeffekten. Att detta är olämpligt det förstår t.ex. de som sysslat med att bygga (och driva) elnät.
Idag så har vi mängder med konverteringar, en del ca 20 år gamla andra bara några år som i många fall inte har undvikit en hög toppeffekt (timmar eller veckor) i sin elanvändning.
Till detta kommer att det kan uppstå stora effektflöden mot villan vid elbilsladdning och stora effektflöden från en villa där solceller är anslutna.
Vi har fått lära oss att hålla nere antalet kWh, som huvudsakligen berör den elenergi vid köper från elnätsbolaget, men inte fått lära oss att det kostar att bygga (och vidmakthålla) elnät som kan transportera en hög effekt, även om det bara handlar om några timmar.
Gällande solceller är det dessutom i den omvända effektriktningen som ökar problematiken med spänningsnivån vid huset.
Du skriver; ”Men jag förstår ändå inte hur ett normalt beteende ska straffas för ett problem som inte finns.”
Du menar möjligen med ” normalt beteende” att så här har jag (vi) gjort i 10 år eller längre.
Så kan det vara, men den utveckling jag beskrivit där (topp)effekten under lång tid ”glömts bort” vid val av värmesystem. Där elbilsladdning och solcellsinstallationer sedan har accelererat problematiken med effekten genom elnäten. Detta har gjort har nu gjort att man nu vill hantera problematiken för att hålla nere ökningen av elnätskostnaden.
Jag håller inte med om att (topp)effekten genom elnätet är ”ett problem som inte finns.”
Självklart ska vi betala för vår elanvändning men det är när omöjligt idag då all användning räknas som högeffektstid. Det är det jag vänder mig emot.
Inte att det kostar att underhålla samt bygga ut nätet. Det är en självklarhet.
Nyfiken fråga, vilket uppvärmningssystem anser du att vi ska ha?
Om nu luftvattenvärmepump, bergvärme, jordvärme samtliga är , om jag förstår dig rätt, ytterst usla vad gäller effektivitet
Hej 47744774 skrev:Det vi har betalat och fortsätter betala är till elnätsbolagen den fasta månadskostnaden som ska täcka för underhåll medans själva överföringsavgiften, dels den fasta och dels den rörliga är i sådana fall för deras kostnad att föra över el i deras egna nät. Redan där rimmar det illa för mig.
Självklart ska vi betala för vår elanvändning men det är när omöjligt idag då all användning räknas som högeffektstid. Det är det jag vänder mig emot.
Inte att det kostar att underhålla samt bygga ut nätet. Det är en självklarhet.
Nyfiken fråga, vilket uppvärmningssystem anser du att vi ska ha?
Om nu luftvattenvärmepump, bergvärme, jordvärme samtliga är , om jag förstår dig rätt, ytterst usla vad gäller effektivitet
Som många påpekar ” Det jag vet är att elnäts företagen inte får öka sina intäkter när de inför effekttaxa.” skriver bland annat Fairlane i inlägg #673 i denna tråd.
Det borde rimligen innebära att vid införandet av effekttaxa så kommer en justering av övriga avgifter från elnätsbolaget. Jag skrev bland annat om det i inlägg #650 det kan ta en viss tid innan den justeringen är färdig. Det vet ditt elnätsbolag bättre än jag.
Jag har under drygt 20 år succesivt bytt ut elutrustning så att jag, samtidigt som jag minskat min elenergianvändning samtidigt undvikit (minskat) effekttoppar. Förutom en långsiktig besparing på elkostnaden så är jag samtidigt bättre förberedd på att klara strömavbrott.
Eftersom denna justering tar tid, (om det skall ske till en låg kostnad och tex inte innebära att byta ut utrustning flera gånger) så har jag har hela denna tid, i olika forum som här, berättat vad jag gjort i förhoppningen att fler skulle följa mitt exempel.
Tyvärr så har detta gått dåligt, man har helt enkelt inte brytt sig om vad jag skrivit.
En värmepump som inte behöver elspets (som jag valt) är en bra lösning om man vill ha elbaserad uppvärmning. Jag har bergvärme genom borrhål där jag även framöver kan kyla huset till en låg driftskostnad.
Jag har klarat värme och varmvatten vid en utetemperatur på ca -34 grader med ca 5,3 kW eleffekt till ett hus med källare och vidbyggt garage som är på 125 m2 + 125 m2+ 60 m2
Däremot att ta värmen från luften (genom att kyla uteluften) innebär ofta att värmepumpen behöver stöd av elelement just när det är som kallast och det kan då bli effekttoppar som är kostsamma.
Det är just detta som jag har kritiserat villaägarföreningen att inte berätta då de tidigare (de senaste 20 åren) gett råd om uppvärmning. Värmesystem är en långsiktig satsning och kan kosta en hel del inledningsvis. Men det är kostsammare om man behöver byta princip (utrustning) flera gånger.
Redigerat:
B Boende45 skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv! Jag har halverat min förbrukning sedan jag köpte mitt hus, och har gått från 20A till 16A mätarsäkring. Nu kommer jag att bli bestraffad om jag sommartid går över 0,9kW= 8% nyttjandegrad av 16A(11kW) i timmedeleffekt SOMMARTID!! på grund av att jag har så låg förbrukning, vilket jag trodde var något positivt.4774 skrev:Jag tror att de flesta har skurit ner åtskilligt de senaste åren. Problematiken är snarare det omsatta, det finns inte fler timmar per dygn och inte heller mer el att spara in på för gemene svensson. Vi lever ett fullt liv med arbete, barn, familj och är således inte ens hemma dagtid och när vi kommer hem är vi av naturliga skäl hungriga och lagar då mat. Inte bara på en platta utan snarare 2 plattor + ugn. Efter maten sätter sig ungarna framför tvn och själv städar jag undan efter matten medan kaffet bryggs. Lägger barn, sätter på en tvätt och diskmaskin vid sänggåendet. Kanske vill jag även damsuga om jag orkar, eller ve och fasa ta en varm dusch. På vilket sätt detta skulle belasta nätet förstår jag inte. För om det inte finns någon sans i detta elnät och elpris så går det inte längre att leva som en normal människa. Vi kan inte lägga om dygnet då vi måste till jobbet på morgonen. Så hur annser du att jag ska spara så att nätet (skitsnack) inte överbelastas? Har vare sig elbil eller solceller eller en vindpark. Har dock en luftvattenvärmepump, egen brunn och eget avlopp.
Nog kommer dom att justera sina taxor, men troligen inte i den riktningen "vi" hade velat😏M Martin Lundmark skrev:Hej 4774
Som många påpekar ” Det jag vet är att elnäts företagen inte får öka sina intäkter när de inför effekttaxa. ” bland annat Fairlane i inlägg #673 i denna tråd.
Det borde rimligen innebära att vid införandet av effekttaxa så kommer en justering av övriga avgifter från elnätsbolaget. Jag skrev bland annat om det i inlägg #650 det kan ta en viss tid innan den justeringen är färdig. Det vet ditt elnätsbolag bättre än jag.
Jag har under drygt 20 år succesivt bytt ut elutrustning så att jag, samtidigt som jag minskat min elenergianvändning samtidigt undvikit (minskat) effekttoppar. Förutom en långsiktig besparing på elkostnaden så är jag samtidigt bättre förberedd på att klara strömavbrott.
Eftersom denna justering tar tid, (om det skall ske till en låg kostnad och tex inte innebära att byta ut utrustning flera gånger) så har jag har hela denna tid, i olika forum som här, berättat vad jag gjort i förhoppningen att fler skulle följa mitt exempel.
Tyvärr så har detta gått dåligt, man har helt enkelt inte brytt sig om vad jag skrivit.
En värmepump som inte behöver elspets (som jag valt) är en bra lösning om man vill ha elbaserad uppvärmning. Jag har bergvärme genom borrhål där jag även framöver kan kyla huset till en låg driftskostnad.
Däremot att ta värmen från luften (genom att kyla uteluften) innebär ofta att värmepumpen behöver stöd av elelement just när det är som kallast och det kan då bli effekttoppar som är kostsamma.
Det är just detta som jag har kritiserat villaägarföreningen att inte berätta då de tidigare (de senaste 20 åren) gett råd om uppvärmning. Värmesystem är en långsiktig satsning och kan kosta en hel del inledningsvis. Men det är kostsammare om man behöver byta princip flera gånger.
När senast såg man en rubrik där det stod att Sverige var den stora vinnaren eller kände att det här kommer på sikt bli superbra🙄
Jepp och alla som eldar med ved vintertid har en väldigt låg förbrukning på vintern. Blir då att det s.k snittet ( medelbärdet ) blir väldigt lågt. Behövs inte mycket att kliva över och få ett straff. Åker man då bort en vecka på vintern och har en VP som sköter värmen, så blir det effekttoppar direkt och straff. Lika på sommaren med dom som har en pool, poolpumpen ska gå för att reningen ska fungera och kanske värmas med en VP, vad händer då. Straffavgift. Oavsett hur vi gör, så är straffskalan med oss hela tiden.
Och som en del skriver om, att man får rätta munnen efter matsäcken och dra ner, ändra levnadsvanor för att inte bli starffad.är utopi.
Och som en del skriver om, att man får rätta munnen efter matsäcken och dra ner, ändra levnadsvanor för att inte bli starffad.är utopi.
Hehe, ja vi har gått från 14000-15000kWh/år till runt 8000😏 och våran största höjning är också på sommaren🙄M Mr Stirling skrev:Kunde inte sagt det bättre själv! Jag har halverat min förbrukning sedan jag köpte mitt hus, och har gått från 20A till 16A mätarsäkring. Nu kommer jag att bli bestraffad om jag sommartid går över 0,9kW= 8% nyttjandegrad av 16A(11kW) i timmedeleffekt SOMMARTID!! på grund av att jag har så låg förbrukning, vilket jag trodde var något positivt.
Hej Mr. GullbergM Mr. Gullberg skrev:
Med det val jag gjort, (och här kort beskrivit) gällande att uppnå långsiktigt låga elkostnader så är jag inte heller speciellt orolig för effektavgiften när mitt elnätsbolag ”justerar sina taxor”.