M Mr. Gullberg skrev:
Men vem vet, nätbolagen kanske tillhandahåller abonnemang med 5A eller 8A i framtiden😅
Hej
Med effektavgifter kan man, som jag skrev tidigare, slopa många av stegen i abonnemang.

Vad skulle ett abonnemang med 5A eller 8A tillföra när man har effektavgifter?

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Med effektavgifter kan man, som jag skrev tidigare, slopa många av stegen i abonnemang.

Tror nog att Mr.Gullberg var ironisk! :)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv! :) Jag har halverat min förbrukning sedan jag köpte mitt hus, och har gått från 20A till 16A mätarsäkring. Nu kommer jag att bli bestraffad om jag sommartid går över 0,9kW= 8% nyttjandegrad av 16A(11kW) i timmedeleffekt SOMMARTID!! på grund av att jag har så låg förbrukning, vilket jag trodde var något positivt.
Men nätet är hela tiden redo ifall du vill maxa din säkring, så att du sänkt din förbrukning hjälper inte elnätsbolaget alls. Tvärtom, eftersom det historiskt har finansierats genom en avgift som baseras på hur mycket el som överförs till dig, så när du minskar din förbrukning minskar dina inbetalningar för nätet samtidigt som kostnaden kvarstår

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ju några i tråden som räckt upp handen och säger att de kommer att gå plus. Tyvärr säger de inte hur mycket, om det gällde netto eller enstaka månader och hur deras förutsättningar ser ut.

Delar din bild av att det till synes är ett ganska smalt nålsöga som skall passeras för gå plus, men om de flesta går back måste ju den minoritet som går plus gå rejält plus för att intäktsramen skall hållas.
Se mitt inlägg #35

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Men vem vet, nätbolagen kanske tillhandahåller abonnemang med 5A eller 8A i framtiden😅
Det finns 0,25A mätarsäkringar för u-länder. Slår ifrån när lasten överstiger gränsen, slår på automatiskt igen efter en stund. Det räcker till en lampa och en mobilladdare.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
M
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr. Gullberg

Med det val jag gjort, (och här kort beskrivit) gällande att uppnå långsiktigt låga elkostnader så är jag inte heller speciellt orolig för effektavgiften när mitt elnätsbolag ”justerar sina taxor”.
Så är det👍

När vi här hemma gjort "investeringar" så har vi tagit med lite andra saker i kalkylen än vad intermittenta regeringar/subventioner säger😏

Men det sagt så slänger vi inte ut en välfungerande effektiv jordvärmepump innan den nått slutet av sin livslängd🙃

Jag köper resonemanget om långsiktighet😊
Många dessvärre styrs av känslor och kortsiktiga belöningar än av att analysera situationen och agera därefter😏
Påpekar man detta så är man: konservativ/tråkig/besserwisser etc.

Exempel... Varje dag på väg till/från jobbet så förundras man över bilen (föraren) bakom som ger järnet, bara för att få bromsa för nästa bil i "kön" (framför mig) som följer strömmen (100 väg)

Behövs ingen ingenjörsberäkning för att förstå den ökade bränsleförbrukningen/slitaget/olyckrisken/miljö/energiförstöringen det skapar, för att i verkligheten inte vinna överhuvudtaget någon förnimbar tid alls😏 hen står ju och väntar vid rondellen in till stan som alla andra trafikanter😅

Långsiktighet🤔

• Gilla
4774
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Inte för att tyken eller knäppa någon på näsan ( inte en tanke på det ) Men i alla dina inlägg så är du så positiv och lyrisk på detta med effekttaxa. Vad det beror på kan jag inte säga, men någon orsak finns säkert. Antingen försöker du säga åt dom på forumet att dom är på gränser till dumma ( ingen riktig tanke på det heller ) , som inte förändrar sina levnadsvanor eller på annat sätt, elektronisk eller praktiskt sätt, förändrar sig. Så med den filosofin som som du har är unik i det hela, du skiver att du under 20 år förändrat dig, med att vrma ett hus. Klart lång tid, men inte för andra att göra något eller som sitter i nya hus, skapade av ett företag med riktlinjer från någon myndig som bestämmer, att så här får ni bygga och inget annat.
Ytterliggare , jag själv har haft 25 år på mig att få till det billigaste för att värma vårt hus ocj kanske är en nestor på det. Men det många som försöker få till det och inte når ända fram. Så slutändan blir att straffet kommer, som ett kvitto på fakturan från nätbolagen, för alla som vill ha en normal livscykel.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
M
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns 0,25A mätarsäkringar för u-länder. Slår ifrån när lasten överstiger gränsen, slår på automatiskt igen efter en stund. Det räcker till en lampa och en mobilladdare.
Gött, då har vi alltid nått att anamma om det skulle gå så långt😅

• Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men nätet är hela tiden redo ifall du vill maxa din säkring, så att du sänkt din förbrukning hjälper inte elnätsbolaget alls. Tvärtom, eftersom det historiskt har finansierats genom en avgift som baseras på hur mycket el som överförs till dig, så när du minskar din förbrukning minskar dina inbetalningar för nätet samtidigt som kostnaden
A ajn82 skrev:
Men nätet är hela tiden redo ifall du vill maxa din säkring, så att du sänkt din förbrukning hjälper inte elnätsbolaget alls. Tvärtom, eftersom det historiskt har finansierats genom en avgift som baseras på hur mycket el som överförs till dig, så när du minskar din förbrukning minskar dina inbetalningar för nätet samtidigt som kostnaden kvarstår
Nätet finansieras till stor del av det som kallas för nyanslutningsavgift, och som tas ut när en ny kund tillkommer. Vattenfall tar ut 50 000kr för en nyanslutning(16-25A) upp till 200m från närmaste transformator.

Redigerat:
M
Ett litet tillägg till pendlarexemplet😏

När det fossila drivmedlet höjdes kraftigt (och elen var dyr) 202X så var det helt plötsligt lägre hastighet, jämnare hastighet/flöde, fler resenärer/fordon, mindre "idiotomkörningar" iaf en litet tag, dock inget ihållande😏

Pengar har alltid varit det starkaste påtryckningsmedlet, ofta övervinner latheten/bekvämligheten det också tillslut🙃

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte för att tyken eller knäppa någon på näsan ( inte en tanke på det ) Men i alla dina inlägg så är du så positiv och lyrisk på detta med effekttaxa. Vad det beror på kan jag inte säga, men någon orsak finns säkert. Antingen försöker du säga åt dom på forumet att dom är på gränser till dumma ( ingen riktig tanke på det heller ) , som inte förändrar sina levnadsvanor eller på annat sätt, elektronisk eller praktiskt sätt, förändrar sig. Så med den filosofin som som du har är unik i det hela, du skiver att du under 20 år förändrat dig, med att vrma ett hus. Klart lång tid, men inte för andra att göra något eller som sitter i nya hus, skapade av ett företag med riktlinjer från någon myndig som bestämmer, att så här får ni bygga och inget annat.
Ytterliggare , jag själv har haft 25 år på mig att få till det billigaste för att värma vårt hus ocj kanske är en nestor på det. Men det många som försöker få till det och inte når ända fram. Så slutändan blir att straffet kommer, som ett kvitto på fakturan från nätbolagen, för alla som vill ha en normal livscykel.
Hej jonaserik

Tack för en tänkvärd respons.

Att du upplever mig som ”positiv och lyrisk på detta med effekttaxa” torde bero på från vilken synvinkel man ser på vår elförsörjning och elnätet.

Jag vill ha en robust elkraftförsörjning till ett rimligt lågt elpris och mina inlägg följer den linjen.

Jag tror att många ser på vår elförsörjning och elnätet som två hål i väggen som skall betjäna oss elanvändare utifrån de idéer och behov som uppkommer allteftersom.

Oberoende av politisk hemvist eller den idérikedom som finns hos beslutsfattare så kan vi inte bryta mot fysikens lagar. Vi kan gå ett tag i fel riktning (i några år) men så småningom så är vi tvungna att korrigera oss och acceptera vad som är fysikaliskt möjligt. Bland annat är det detta som sker nu.

Då spelar det ingen roll om vi inser vad som är fysikaliskt möjligt eller inte.

När avregleringen skedde 1996 startade ett antal förändringar vars konsekvenser många av oss fortfarande inte insett.

Det handlar t.ex. om värmepumpar med elspets, en ökande mängd solceller på hustaken och elbilsladdning ställer helt nya krav på redan byggda elnät.

Jag ser just nu effekttaxan som ett bra instrument (det kan eventuellt finnas bättre, vi får se) för att hantera att många tycker det är svårt att sätta sig in i de fysikaliska begränsningar som finns villkoren för att hålla elnätens kostnader nere.

Du får gärna föreslå bättre metoder än effekttaxan.

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
M
M Martin Lundmark skrev:
Hej jonaserik

Tack för en tänkvärd respons.

Att du upplever mig som ”positiv och lyrisk på detta med effekttaxa” torde bero på från vilken synvinkel man ser på vår elförsörjning och elnätet.

Jag vill ha en robust elkraftförsörjning till ett rimligt lågt elpris och mina inlägg följer den linjen.

Jag tror att många ser på vår elförsörjning och elnätet som två hål i väggen som skall betjäna oss elanvändare utifrån de idéer och behov som uppkommer allteftersom.

Oberoende av politisk hemvist eller den idérikedom som finns hos beslutsfattare så kan vi inte bryta mot fysikens lagar. Vi kan gå ett tag i fel riktning (i några år) men så småningom så är vi tvungna att korrigera oss och acceptera vad som är fysikaliskt möjligt. Bland annat är det detta som sker nu.

Då spelar det ingen roll om vi inser vad som är fysikaliskt möjligt eller inte.

När avregleringen skedde 1996 startade ett antal förändringar vars konsekvenser många av oss fortfarande inte insett.

Det handlar t.ex. om värmepumpar med elspets, en ökande mängd solceller på hustaken och elbilsladdning ställer helt nya krav på redan byggda elnät.

Jag ser just nu effekttaxan som ett bra instrument (det kan eventuellt finnas bättre, vi får se) för att hantera att många tycker det är svårt att sätta sig in i de fysikaliska begränsningar som finns villkoren för att hålla elnätens kostnader nere.

Du får gärna föreslå bättre metoder än effekttaxan.
Jo, många har man mött som tror bara det finns minsta lilla sladd/uttag så är det fritt flöde😏

Ett (bra) exempel😳 Stor auktoriserad bilfirma med många filialer där bilförsäljarna (på flertalet anläggningar) laddade elbilar i bilhallen på full effekt (16A) via en ihoprullad 230V sladdvinda. I några fall gick det riktigt dåligt☹️

Däremot så var dom bra på att sälja bilar😊

Jepp men det som irriterar mig i dag är den variation som nätbolagen nu använder, sätter sina egna regler. allrahelst dom stora drakarna. Samt att det är så olika mellan nätbolagen att man gå i taket. Nu verkar det som att dom större drakarna hugger till med höga avgifter, för att när blir fullkomligt med effektaxa, säga, oj Vad vi är bra och tänker på förbrukarna, med att sänka taxan med antal %, då suger EI åt sig det och säger, vad bra ni är. Med på följd att straffet blir fortfarnde högt. Så nu i förväg så blir det ett vansinigt pris som straff och sedemera sänks det bar liiiite. Vi som är i saxen kan inte göra något åt det, utan gilla läget med att fylla nätägarnas kassakistor.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Jepp men det som irriterar mig i dag är den variation som nätbolagen nu använder, sätter sina egna regler. allrahelst dom stora drakarna. Samt att det är så olika mellan nätbolagen att man gå i taket. Nu verkar det som att dom större drakarna hugger till med höga avgifter, för att när blir fullkomligt med effektaxa, säga, oj Vad vi är bra och tänker på förbrukarna, med att sänka taxan med antal %, då suger EI åt sig det och säger, vad bra ni är. Med på följd att straffet blir fortfarnde högt. Så nu i förväg så blir det ett vansinigt pris som straff och sedemera sänks det bar liiiite. Vi som är i saxen kan inte göra något åt det, utan gilla läget med att fylla nätägarnas kassakistor.
Mja 🤔 sänka avgiften är nog frågan om dom kommer göra😏

Värsta är att vi kan inte göra så mycket mer än att gnälla lite, svenskar har en gedigen förmåga att tiga och ta emot😏

Tänk bara när Macron (Frankrike) höjde priset på drivmedel, inte särskilt mycket vill jag minnas😅 Bönderna barrikaderade vägarna, strejken var ett faktum, folk demonstrerade på gator och torg😏

Till ämnet, man kan ju tycka att vissa nätägares höglasttimmar är lite väl tilltagna🤔

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Mja 🤔 sänka avgiften är nog frågan om dom kommer göra😏

Värsta är att vi kan inte göra så mycket mer än att gnälla lite, svenskar har en gedigen förmåga att tiga och ta emot😏

Tänk bara när Macron (Frankrike) höjde priset på drivmedel, inte särskilt mycket vill jag minnas😅 Bönderna barrikaderade vägarna, strejken var ett faktum, folk demonstrerade på gator och torg😏

Till ämnet, man kan ju tycka att vissa nätägares höglasttimmar är lite väl tilltagna🤔
Nu var det lite skillnad på Franrike och svala svenskar. Är liksom ett annat temperament där. Sen var det en protest mot staten och inte som här med det monopol som Sveriges stryrande har fått till under årens lopp. Så är det med oss svenskar, men ska vi kunna protestera det är den stora frågan, alla måste ha EL och kan inte strejka med att inte använda el. det är nätbolagen väl medvetna om och kör sig eget race med nivån på nättransporten.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.