109 816 läst · 1 626 svar
110k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 563 inlägg
Läs vad jag skrev. Det spelar ingen roll när de går, medeleffekten är låg, de påverkar inget.useless skrev:Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."
Folk som jobbar med risker är ofta oförmögna att värdera in nyttan i riskanalysen. Jag skulle aldrig i livet låta stå diskmaskinen stå och tugga på kvällen när den kan gå när jag sover bara för att mitt försäkringsbolag säger det. Får jag en vattenskada får jag bita i det sura äpplet då.useless skrev:Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."
Minimerar man FÖR många risker i livet glömmer man lätt att leva också, ser många som bygger in begränsningar i sina liv utan större reflektion.
M Mr Stirling skrev:
Intressant uttalande från försäkringsbolagen, tycker att SVT ska bjuda in representanter från försäkringsbolagen och Energimarknadsinspektionen, och höra vad dom har att säga, kan för en gångs skull ge valuta för PUBLIC SERVICE AVGIFTEN. Det kommer att vara många maskiner som kommer att gå mitt i natten när undersåtarna ligger och soveruseless skrev:Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."
Det är väl bara att gratulera försäkringsbolagen. Ingen blir gladare än dem ifall de kan komma undan att betala ersättning för att folk kört hushållsmaskiner på ett för dom oansvarigt sätt.M Mr Stirling skrev:ntressant uttalande från försäkringsbolagen, tycker att SVT ska bjuda in representanter från försäkringsbolagen och Energimarknadsinspektionen, och höra vad dom har att säga, kan för en gångs skull ge valuta för PUBLIC SERVICE AVGIFTEN. Det kommer att vara många maskiner som kommer att gå mitt i natten när undersåtarna ligger och sover
Vet inte riktigt vad skillnaden skulle vara egentligen.useless skrev:Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."
Eller sitter alla i samma rum som maskinen?
En fungerande brandvarnare är nog de mest överlägsna man kan ha oavsett när man rengör saker.
Frågan blir ju då om alla drar ur sina kylskåp. Datorer. Vvb. Värmepump. Golvvärme på natten med...
Brandvarnare....
Hej en bekant som är snart 80år har köpt ny elbil och åker till stormarknaden vid Ikea där man kanladd elbilen fullt ut gratis och samtidigt ta en kopp kaffe med sina bekanta vid willys hörnan.
Han har en app som han ser bilens kondition i.
Vi kommer ju också få enhetligt elpris då zonerna tas bort...Vi i norrland kommer få dyrare elpris mens
de söderut får billigare mot idag. Skit samma än hur detta löses är vi medborgare alltid förlorare gentemot
de stora bolagen...solceller är ju inte heller gratis äga om du nu inte kör på 12voltsbatterier och inget 220v
från elbolagen.
Han har en app som han ser bilens kondition i.
Vi kommer ju också få enhetligt elpris då zonerna tas bort...Vi i norrland kommer få dyrare elpris mens
de söderut får billigare mot idag. Skit samma än hur detta löses är vi medborgare alltid förlorare gentemot
de stora bolagen...solceller är ju inte heller gratis äga om du nu inte kör på 12voltsbatterier och inget 220v
från elbolagen.
Japp. Precis så är det. Det går åt "några hundra watt" till de system som är vakna. Nä, alla system är inte igång men väldigt många. Högspänningssystem, krafteelektronik, kraftomvandlare, kylsystem mm. Det går att lämna OBD-pluggen i och vänta 16+min, man kan mäta energi in och räkna på förändrat SOC, på vissa bilar går det att komma åt med tångamperemeter, du kan ladda med olika ström och räkna on bilens angivna laddningstid och inse att det intr skalar linjärt osv. Finns många sätt men resultatet är entydigt.Tomtom79 skrev:Men stämmer det verkligen att bilen drar säg 300W kontant när den laddas? Jag är helt med på att den drar 300W när den är vaken och inte i viloläge. Det ska räcka till att hålla alla system igång, sensorer, NAV/stereo osv osv. Men att alla dessa system skulle vara igång konstant under en hel natt när man laddar med 6A tycker jag låter orimligt. Kan inte tro att biltillverkarna är så korkade?
Har du uppmätta siffror på att så verkligen är fallet? Alltså inte att man antar att 300W går åt och sen beräknar hur verkningsgraden blir, utan mätning gjord med 6A laddning under en viss tid som bekräftar antagandet?
Jag kan också (och har gjort) mäta upp att en gammal fossilbil drar en jäkla massa el när man låst upp den och alla system startar upp. Men självklart stänger bilen ner dessa system efterhand för att spara batteriet. Efter några minuter är de värsta stängda och efter ytterligare en stund stängs det mesta.
Tänk på för att lyckas "komma ner" i 85-89% verkningsgrad från vägguttag till batteri som tex Adac, jag mfl mätt så måste det gå åt el nån annanstans än bara i AC/DC-omvandlingen. Den är inte så kass. Det finns även en del forskningsraporter som studerat detta noga, bl.a. en om V2G där datan visade att man måste brassa på med hög effekt om man vill få tillbaka ebergin och inte driva en "villa i standby" som tar 300W med V2G, för då försvinner ju hälften av batteriets energi till bilen...
? Inget av ovanstående har något med verkningsgrad vid laddning att göra eller med energiförbrukning hos bilens system vid laddning att göra.A Alexn72 skrev:Med tanke på att där inte finns mätningar för bakgrunden. Och inga mätningar för vad som går in i 12v batteriet.
Dessutom så väcker en del bilar stora batteriet om lilla har dragit ner sig.( ej inkopplad på laddning) och om detta är okänt så står vi åter på ruta 1.
Din siffror stämmer men slutsatsen behöver inte göra det.
Jag har nu fått ordning på min lösning för att hantera effektavgiften (och elpriset).
Jag ställer in vad det ska kosta så fixar hemautomationen (och viss medvetenhet om disk, tvätt osv) resten.
På sommaren 2,5 kW dag, 8 kW natt. På vintern 1,75 kW dag och 5 kW natt. Då blir det ungefär samma årsavgift som idag. Husbatteriet går in och tar över lasten dagtid om förbrukad energi aktuell timme kommer upp till gränsen. Det går även in om elenergiprisskillnaden är tillräckligt hög. På natten får elbilarna det som blir över efter att andra prioriterade förbrukare fått sin effekt (jag säger åt laddboxarna att solen skiner så de laddar dynamiskt med solöverskott tror de), men bara om elpriset är lågt nog.
Vi har solceller, två elbilar, husbatteri, elmoped och fjärrvärme. Men ibland kostar fjärrvärmen mer än direktverkande el så då går t.e.x. garaget på elvärme om elen är billig nog.
Ganska sjukt att man ska behöva vara ingenjör med hemautomation som intresse för att "hantera effektavgiften". Men man blir inte rik på detta, det handlar om ett antal tusenlappar per år, utan framförallt ger det en viss tillfredställelse.
Ett "antal tusenlappar per år" kan man köpa verktyg för.
Jag ställer in vad det ska kosta så fixar hemautomationen (och viss medvetenhet om disk, tvätt osv) resten.
På sommaren 2,5 kW dag, 8 kW natt. På vintern 1,75 kW dag och 5 kW natt. Då blir det ungefär samma årsavgift som idag. Husbatteriet går in och tar över lasten dagtid om förbrukad energi aktuell timme kommer upp till gränsen. Det går även in om elenergiprisskillnaden är tillräckligt hög. På natten får elbilarna det som blir över efter att andra prioriterade förbrukare fått sin effekt (jag säger åt laddboxarna att solen skiner så de laddar dynamiskt med solöverskott tror de), men bara om elpriset är lågt nog.
Vi har solceller, två elbilar, husbatteri, elmoped och fjärrvärme. Men ibland kostar fjärrvärmen mer än direktverkande el så då går t.e.x. garaget på elvärme om elen är billig nog.
Ganska sjukt att man ska behöva vara ingenjör med hemautomation som intresse för att "hantera effektavgiften". Men man blir inte rik på detta, det handlar om ett antal tusenlappar per år, utan framförallt ger det en viss tillfredställelse.
Ett "antal tusenlappar per år" kan man köpa verktyg för.
Vi har kraftledningar som går över , tidigare vår mark. Dessa går mellan södertälje ut till yttersta delen av Nynäshamn kommun så det är inte några små saker. Marken är nu mer vår endast när de fällt träd och buskar som de bara lämnar för oss att ta hand om. Vi har ställt om för att nyttja så lite el det bara går men ändå har ett fungerande liv.M Martin Lundmark skrev:Hej jonaserik
Varför behöver du ”effektivisera mer än till nollpunkten”. Menar du att du klarar dig utan elkraft?
När jag växte upp drogs några av de stora 400kV ledningarna här norrifrån (prisområde 1) och söderut. En av dessa luftledningar syns från gårdsplanen där jag växte upp och fortfarande besöker.
Där jag bor idag, har vattenfallet tystnat.
Man ser luftledningar som levererar elkraft söderut när man är vid älven, där jag bor.
Trots att många där jag bor, förlorade mark när kraftledningar och vattenmagasin byggdes (ofta utan ersättning till markägaren) så var man ändå tacksamma att elkraften ersatte kroppsarbetet och gav ljus och värme i stugorna.
Även idag ersätter elkraften kroppsarbete, ger ljus och värme i stugorna samt tillför mycket mer av förenklingar i tillvaron.
Jag har ägnar hela mitt arbetsliv åt att elkraften skall fungera, och har anpassat mig till de fysikaliska begränsningar som finns.
Var och en kan fundera på vad man offrat av mark, arbete (tid) eller annat, för att bygga upp den elförsörjning som många verkar så otacksama över?
Jag är ingen ”kuvad abonnent” utan fortfarande, som den äldre generationen jag lärde känna, tacksam att vi har tillgång till elkraften i vårt samhälle.
En elkraftförsörjning som jag fortfarande försvarar. Bland annat här.
Därför att elkraftförsörjningen behövs för att vårt samhälle skall fungera.
Jag kan känna besvikelse, över mångas otacksamhet för det vi fått ärva.
Tillgången till en elkraftförsörjning.
På vilket sätt bidrar du?
Det var nog det som menades med nollpunkten.
Vi är åtskilliga som gjort och gör det bästa vi bara kan för att inte använda de stackars elnätsbolagens elnät mer än absolut nödvändigt i ett vanligt liv.
Nej, jag går inte ned till havet och tvättar våra kläder.
Nej, vi skiter inte i en grop i skogen.
Nej, vi äter inte bara mat lagad över öppen eld (nej för vi får inte elda i våra trädgårdar och knappt i vedeldade kaminer eller kakelugnar) och inte heller äter vi bara kall mat.
Nej, vi går inte ner till havet och tvättar oss.
Någongång kanske vi vill titta på tv en stund samtidigt som en står och stryker - Hemska tanke ve och fasa, 2 elapparater igång samtidigt. 🤔 Nej för gör vi så då humhum kommer vi straffas .
Tror inte någon vill känna sig som livegen eller som en träl bara för att vi nyttjar något som det är lag på att vi måste göra. Du får inte bo om du inte har el och elnätsavtal. Att de flesta av oss inte slösar med tanke på miljö och framtid samt vad det redan kostar frra vintertid.
Om du har en bakgrundsförbrukning på 100w hela tiden både när man laddar eller ej så blir siffrorna fel.martin43 skrev:
Har man 0 eller nära 0w i bakgrund så blir siffrorna rätt.
Säg att man ska ladda 10kwh
Laddar man med 10kw så tar det ganska exakt 1h. Men då har det krävts 10.1kwh
Laddar man istället med 1kw så skulle det krävas 11kwh.
Vilket då felaktigt tolkas som att långsam laddning har sämre verkningsgrad.
Men utan att veta bakgrundsförbrukingen så blir siffrorna fel
Jag ger snart upp.A Alexn72 skrev:Om du har en bakgrundsförbrukning på 100w hela tiden både när man laddar eller ej så blir siffrorna fel.
Har man 0 eller nära 0w i bakgrund så blir siffrorna rätt.
Säg att man ska ladda 10kwh
Laddar man med 10kw så tar det ganska exakt 1h. Men då har det krävts 10.1kwh
Laddar man istället med 1kw så skulle det krävas 11kwh.
Vilket då felaktigt tolkas som att långsam laddning har sämre verkningsgrad.
Men utan att veta bakgrundsförbrukingen så blir siffrorna fel
Ja, man har nära 0W när bilen sover och inte laddar.
Ja, siffrorna är rätt.
Eftersom att förbrukningen i vila är 2-3 magnituder lägre än förbrukningen när bilen är vaken hamnar den långt ute i decimalerna även om man räknar med den.
Nya Volvo EX90 kan ju inte sova ännu (!!), så den drar ca 130W (har inga exakta siffror) konstant!
Om den då drar 250W vid laddning, ska man dra bort 130W och säga att 88% av energin hamnar i batteriet fast det i verkligheten är 78% vid 1x6A?
Detta är off-topic så inga fler inlägg från mig.
Redigerat:
Är det här allmänna rekommendationer eller är det här angivna försäkringsvillkor? Det är en viss skillnad.useless skrev:Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."
Annars känns det skönt att ha If: "Ja, din hemförsäkring gäller för vattenskada, även om du kört maskinerna när ingen är hemma."