109 554 läst · 1 626 svar
110k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:Jepp men det som irriterar mig i dag är den variation som nätbolagen nu använder, sätter sina egna regler. allrahelst dom stora drakarna. Samt att det är så olika mellan nätbolagen att man gå i taket. Nu verkar det som att dom större drakarna hugger till med höga avgifter, för att när blir fullkomligt med effektaxa, säga, oj Vad vi är bra och tänker på förbrukarna, med att sänka taxan med antal %, då suger EI åt sig det och säger, vad bra ni är. Med på följd att straffet blir fortfarnde högt. Så nu i förväg så blir det ett vansinigt pris som straff och sedemera sänks det bar liiiite. Vi som är i saxen kan inte göra något åt det, utan gilla läget med att fylla nätägarnas kassakistor.
Elnätsbolagen ” Elnätsföretagen har ensamrätt, så kallat monopol, på elnätet”
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/oversikt-av-kraftsystemet/sveriges-elnat/
Varje elnätsbolag sätter, sina egna avgifter övervakade av Energimarknadsinspektionen. Därför är elnätsavgifterna olika. Bland annat inlägg #645 har jag skrivit om detta.
Jag beklagar att E. ON Elnät Sverige och Ellevio fått köpa elnät som bland annat ägdes av kommunala bolag, där de som var anslutna till elnäten bodde och beskattades. Du får ta upp den frågan med de som sålde ut elnäten.
Men detta kan inte ändra på att man, som jag skrev tidigare, försökt hitta ett sätt att undvika att elnätskostnaderna sticker iväg genom att införa elnätsavgifter.
Du klagar, men har du en bättre metod att föreslå, som går att genomföra, som läget är nu?
Det med bättre metod är nog som att försöka ta ner månen, det går inte att effektivisera mer än till nollpunkten och före där är det stopp. Så det är liksom utopi med allt som ska kallas effektivisering, finns en gräns. Men att tvinga medborgarna att förändra sin livscykel är att försöka kuva abonenterna till något, att gå över till att bli s.k. nattmäniskor, med altt vad hushållsgöromål heter. Där är nöten i ett skal och vem ska knäcka den.M Martin Lundmark skrev:Hej jonaserik
Elnätsbolagen ” Elnätsföretagen har ensamrätt, så kallat monopol, på elnätet”
[länk]
Varje elnätsbolag sätter, sina egna avgifter övervakade av Energimarknadsinspektionen. Därför är elnätsavgifterna olika. Bland annat inlägg #645 har jag skrivit om detta.
Jag beklagar att E. ON Elnät Sverige och Ellevio fått köpa elnät som bland annat ägdes av kommunala bolag, där de som var anslutna till elnäten bodde och beskattades. Du får ta upp den frågan med de som sålde ut elnäten.
Men detta kan inte ändra på att man, som jag skrev tidigare, försökt hitta ett sätt att undvika att elnätskostnaderna sticker iväg genom att införa elnätsavgifter.
Du klagar, men har du en bättre metod att föreslå, som går att genomföra, som läget är nu?
Må så vara, strejk ligger fransmännen nära hjärtat😅 Vad jag vet så är dock Frankrikes President demokratiskt vald till sin post🧐J jonaserik skrev:Nu var det lite skillnad på Franrike och svala svenskar. Är liksom ett annat temperament där. Sen var det en protest mot staten och inte som här med det monopol som Sveriges stryrande har fått till under årens lopp. Så är det med oss svenskar, men ska vi kunna protestera det är den stora frågan, alla måste ha EL och kan inte strejka med att inte använda el. det är nätbolagen väl medvetna om och kör sig eget race med nivån på nättransporten.
Efter en snabb googling finns att läsa:
"Frankrike är en väl fungerande demokrati och en rättsstat"
Jag tänker att det kanske är bra någon säger emot ibland och visar ett visst motstånd😏
Som det varit senaste decenniet verkar det som fritt spelrum har ägt rum med inget motstånd eller feedback, hur dumma förslagen än har varit🙃
Det är ju inte övernatt, helt magiskt som nätet hamnat i klorna på storbolag. Och det har ju inte vart en gratistjänst innan heller😏 Folket har betalat stora pengar under lång tid.
Oftast chockhöjs priserna för att sedan gå tillbaka till en lägre, fast ändå mycket högre nivå än innan🤔
Sen kan jag ha förståelse för att nätägarna avvaktat lite, för i vissa fall har dom knappt hunnit sätta spaden i marken innan nya riktlinjer har presenterats😅
Många reaktioner kan jag tycka kommer från att, historiskt sett har stora belopp hamnat i redan djupa fickor. Pengar som adresserats skulle användas till nätförbättringar bland annat.
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:Det med bättre metod är nog som att försöka ta ner månen, det går inte att effektivisera mer än till nollpunkten och före där är det stopp. Så det är liksom utopi med allt som ska kallas effektivisering, finns en gräns. Men att tvinga medborgarna att förändra sin livscykel är att försöka kuva abonenterna till något, att gå över till att bli s.k. nattmäniskor, med altt vad hushållsgöromål heter. Där är nöten i ett skal och vem ska knäcka den
Varför behöver du ”effektivisera mer än till nollpunkten”. Menar du att du klarar dig utan elkraft?
När jag växte upp drogs några av de stora 400kV ledningarna här norrifrån (prisområde 1) och söderut. En av dessa luftledningar syns från gårdsplanen där jag växte upp och fortfarande besöker.
Där jag bor idag, har vattenfallet tystnat.
Man ser luftledningar som levererar elkraft söderut när man är vid älven, där jag bor.
Trots att många där jag bor, förlorade mark när kraftledningar och vattenmagasin byggdes (ofta utan ersättning till markägaren) så var man ändå tacksamma att elkraften ersatte kroppsarbetet och gav ljus och värme i stugorna.
Även idag ersätter elkraften kroppsarbete, ger ljus och värme i stugorna samt tillför mycket mer av förenklingar i tillvaron.
Jag har ägnar hela mitt arbetsliv åt att elkraften skall fungera, och har anpassat mig till de fysikaliska begränsningar som finns.
Var och en kan fundera på vad man offrat av mark, arbete (tid) eller annat, för att bygga upp den elförsörjning som många verkar så otacksama över?
Jag är ingen ”kuvad abonnent” utan fortfarande, som den äldre generationen jag lärde känna, tacksam att vi har tillgång till elkraften i vårt samhälle.
En elkraftförsörjning som jag fortfarande försvarar. Bland annat här.
Därför att elkraftförsörjningen behövs för att vårt samhälle skall fungera.
Jag kan känna besvikelse, över mångas otacksamhet för det vi fått ärva.
Tillgången till en elkraftförsörjning.
På vilket sätt bidrar du?
Redigerat:
Kuva... lättkränkt är nog ordet du söker.J jonaserik skrev:Det med bättre metod är nog som att försöka ta ner månen, det går inte att effektivisera mer än till nollpunkten och före där är det stopp. Så det är liksom utopi med allt som ska kallas effektivisering, finns en gräns. Men att tvinga medborgarna att förändra sin livscykel är att försöka kuva abonenterna till något, att gå över till att bli s.k. nattmäniskor, med altt vad hushållsgöromål heter. Där är nöten i ett skal och vem ska knäcka den.
Maskiner klarar sig bra utan människans hjälp så varför ska man bli nattmänniska när maskinerna kan jobba på natten.
Varför inte starta dagen med en varmdusch( som värmde kl 02:07-05:08.)
Diskmaskin står redo med nytvättad disk.
Tvättmaskinen är redo för nästa påfyllning och torktumlaren har färdig tvätt att hänga in.
Såklart är elbilen även den redo för avfärd dessutom Uppvärmd.
Allt detta utan att gått över 1kw effekt avgift.
Vill man lyxa till det så tillåter man matlagningen dra över 2kw med start kl 16.30.
Värmesystem pausas( energin tillförs ändå huset via matlagning)
På 1kw så går det att dra ca 32kwh per dygn
På 2 kw går det att dra 64kwh
På 3kw går det att dra 96kwh
För att inte glömma den varma duschen som åter blir uppvärmd på natten.
Hej Alexn72A Alexn72 skrev:Kuva... lättkränkt är nog ordet du söker.
Maskiner klarar sig bra utan människans hjälp så varför ska man bli nattmänniska när maskinerna kan jobba på natten.
Vargar ute starta dagen med en varmdusch( som värmde kl 02:07-05:08.)
Diskmaskin står redo med nytvättad disk.
Tvättmaskinen är redo för nästa påfyllning och torktumlaren har färdig tvätt att hänga in.
Såklart är elbilen även den redo för avfärd dessutom Uppvärmd.
Allt detta utan att gått över 1kw effekt avgift.
Vill man lyxa till det så tillåter man matlagningen dra över 2kw med start kl 16.30.
Värmesystem pausas( energin tillförs ändå huset via matlagning)
På 1kw så går det att dra ca 32kwh per dygn
På 2 kw går det att dra 64kwh
På 3kw går det att dra 96kwh
Jag är inte det minsta kränkt. Utan jag tänker på alla de som behöver en fungerande elförsörjning till en rimligt låg kostnad. Är det ointressant för dig?
Här på byggahus så skriver vi för att hjälpa varandra.
Vi måste nu se till att vi undviker att försämra (förstöra) det som är uppbyggt.
De senaste åren har vi genomfört en hel del förändringar som ser ut att innebära kostnader för bl.a. villaägare framöver om vi inte tänker till.
När kostnaderna för ombyggnad och utbyggnad av distributionsnät till t.ex. villor skall betalas framöver (de rullar till stor del ut i efterhand) då kan vi som är anslutna till elnäten inte tacka nej, kostnaderna har redan uppkommit.
Jag hoppas att de reformer som effektavgifter och Energimarknadsinspektionens påpekande att de solcellsanläggningar på villor som krävt ombyggnationer skall betala för dessa, bidrar till en en rättvisare fördelning av kostnadsökningarna.
Redigerat:
Jao, vi är rätt roliga vi människor😅M Martin Lundmark skrev:Hej jonaserik
Varför behöver du ”effektivisera mer än till nollpunkten”. Menar du att du klarar dig utan elkraft?
När jag växte upp drogs några av de stora 400kV ledningarna här norrifrån (prisområde 1) och söderut. En av dessa luftledningar syns från gårdsplanen där jag växte upp och fortfarande besöker.
Där jag bor idag, har vattenfallet tystnat.
Man ser luftledningar som levererar elkraft söderut när man är vid älven, där jag bor.
Trots att många där jag bor, förlorade mark när kraftledningar och vattenmagasin byggdes (ofta utan ersättning till markägaren) så var man ändå tacksamma att elkraften ersatte kroppsarbetet och gav ljus och värme i stugorna.
Även idag ersätter elkraften kroppsarbete, ger ljus och värme i stugorna samt tillför mycket mer av förenklingar i tillvaron.
Jag har ägnar hela mitt arbetsliv åt att elkraften skall fungera, och har anpassat mig till de fysikaliska begränsningar som finns.
Var och en kan fundera på vad man offrat av mark, arbete (tid) eller annat, för att bygga upp den elförsörjning som många verkar så otacksama över?
Jag är ingen ”kuvad abonnent” utan fortfarande, som den äldre generationen jag lärde känna, tacksam att vi har tillgång till elkraften i vårt samhälle.
En elkraftförsörjning som jag fortfarande försvarar. Bland annat här.
Därför att elkraftförsörjningen behövs för att vårt samhälle skall fungera.
Jag kan känna besvikelse, över mångas otacksamhet för det vi fått ärva.
Tillgången till en elkraftförsörjning.
Vi tar väldigt mycket för givet🙃
En sak kan jag garantera dock😏 både elen och drivmedlet kan bli måååånga ggr dyrare innan vi börjar utföra "jobbet" för egen maskin😉
Kul att du frågar.M Martin Lundmark skrev:
Odlar min egen mat, både kött o grönsaker
Kört elektriskt sen 2006
Solceller på taket och använder så mycket el jag kan när det är negativt pris och undviker att använda när den är dyr.
Blir det riktigt dyr går jag över till att elda ved istället.
Vvb går på natten.
Följer inte modet med att köpa nytt hela tiden.
Men du kan vara lugn jag har både lastare och grävare som går på diesel och jag tvekar inte att använda dem.
Att solcellerna "kostar elnätet"
Är märkligt att säga.
Då kostar mina grönsaker mig när jag helt plötsligt har massa färdiga morötter.
Istället tar man tillvara ( skördar) dem.
Samma är det med elen.
Använd mer när det finns mycket och mindre där det finns mindre.
Det behöver inte påverka vardagen alls.
Inte ens bastun är jag rädd för att använda, visst fan, den är ju vedeldad😉
Hej Alexn72
Tacksam att du svarar.
Kan du utveckla, vad menar du med att skriva; "”Att solcellerna "kostar elnätet" Är märkligt att säga."
Tacksam att du svarar.
Kan du utveckla, vad menar du med att skriva; "”Att solcellerna "kostar elnätet" Är märkligt att säga."
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 563 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 563 inlägg
Det kostar inte många kronor att styra varmvatten, värme, elbil så det inte tar ut effket samtidigt. Det påverkar inte komforten alls.
Jag förstår inte varför folk blir tokiga och yrar om att "jag tänker då inte börja duscha på natten" - vet du, du kan duscha när du vill. Styr däremot när varmvattenberedaren värmer vatten till en bra tid.
Du kan köra bil när du vill - men laddningen måste kanske inte starta när du kommer hem fråm jobbet 18.00. Den hinner ladda även om en startar 22.00.
Och diskmaskin/tvättmaskin? Dels kan de i nästan alla fall schemaläggas/fördröjd start. Dels kommer de inte dra upp effektuttaget högre än "toppen" som du redan debiteras för. Så, det gör inget.
De flesta kunder som sköter sig i nätet kommer inte betala mer med effekttaxa än säkringstariff. De som däremot insisterar på att ta ut mycket effekt när alla andra gör det, utan att tänka, kommer få en höjning. Hörde en analys som sa att 90% får samma eller lägre, 10% får högre.
Jag förstår inte varför folk blir tokiga och yrar om att "jag tänker då inte börja duscha på natten" - vet du, du kan duscha när du vill. Styr däremot när varmvattenberedaren värmer vatten till en bra tid.
Du kan köra bil när du vill - men laddningen måste kanske inte starta när du kommer hem fråm jobbet 18.00. Den hinner ladda även om en startar 22.00.
Och diskmaskin/tvättmaskin? Dels kan de i nästan alla fall schemaläggas/fördröjd start. Dels kommer de inte dra upp effektuttaget högre än "toppen" som du redan debiteras för. Så, det gör inget.
De flesta kunder som sköter sig i nätet kommer inte betala mer med effekttaxa än säkringstariff. De som däremot insisterar på att ta ut mycket effekt när alla andra gör det, utan att tänka, kommer få en höjning. Hörde en analys som sa att 90% får samma eller lägre, 10% får högre.
Det kan bli en dyr historia om något händer. Jag googlade lite snabbt på vad olika försäkringsbolag tycker:S stugan_i_skogen skrev:
Länsförsäkringar:
"Kör bara maskinerna när du är hemma och vaken."
Trygg Hansa:
"Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten? – Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid."
Folksam:
"Använd aldrig disk- och tvättmaskin när du inte är hemma eller när du sover."