4774 4774 skrev:
Vi har kraftledningar som går över , tidigare vår mark. Dessa går mellan södertälje ut till yttersta delen av Nynäshamn kommun så det är inte några små saker. Marken är nu mer vår endast när de fällt träd och buskar som de bara lämnar för oss att ta hand om. Vi har ställt om för att nyttja så lite el det bara går men ändå har ett fungerande liv.

Det var nog det som menades med nollpunkten.
Vi är åtskilliga som gjort och gör det bästa vi bara kan för att inte använda de stackars elnätsbolagens elnät mer än absolut nödvändigt i ett vanligt liv.

Nej, jag går inte ned till havet och tvättar våra kläder.
Nej, vi skiter inte i en grop i skogen.
Nej, vi äter inte bara mat lagad över öppen eld (nej för vi får inte elda i våra trädgårdar och knappt i vedeldade kaminer eller kakelugnar) och inte heller äter vi bara kall mat.
Nej, vi går inte ner till havet och tvättar oss.

Någongång kanske vi vill titta på tv en stund samtidigt som en står och stryker - Hemska tanke ve och fasa, 2 elapparater igång samtidigt. 🤔 Nej för gör vi så då humhum kommer vi straffas .

Tror inte någon vill känna sig som livegen eller som en träl bara för att vi nyttjar något som det är lag på att vi måste göra. Du får inte bo om du inte har el och elnätsavtal. Att de flesta av oss inte slösar med tanke på miljö och framtid samt vad det redan kostar frra vintertid.
Hej 4774

I mitt inlägg #679 i denna tråd ställde jag ett antal frågor vars svar eventuellt kan visa vad som orsakar effektavgifter.

Om du tittat efter effektbehovet för dessa och om du eventuellt använder de som har hög effekt samtidigt så att det då blir hög effekt under en timme.

Kan det vara så att ni eldar säsongsvis för värme och varmvatten men t.ex. bara har en elektrisk varmvattenberedare för varmvattnet på sommaren?

Du har, som jag påpekat tidigare, rimligen följt råden att fokusera på att minska elenergianvändningen (kWh) men då glömt bort att det kostar att bygga och vidmakthålla ett elsystem med elnät som kan leverera effekt (kW) året om.

Det handlar om att hålla nere elenergin (kWh) men att samtidigt undvika effekttoppar (kW).

När jag besöker det hus där jag växte upp så har det en haft grundvärme ca 12 grader, via en markvärmepump, med en elpatron som backup. Jag kan där elda för värme och varmvatten året om. Är jag bekväm, under sommaren, så kan jag låta den elektriska varmvattenberedaren klara varmvattnet utan att elda i värmepannan som har självcirkulation för den vattenburna värmen i huset.

Vattnet kommer från en ca 70 m borrad brunn och det finns kallkällor i närheten och vi kan ställa tillbaka den vedeldade tvättkitteln på sin plats i tvättstugan. Vi kan laga mat med ”campingutrustning” och det finns planer på att sätta in en vedspis i köket och och det går att färdigställa en jordkällare för matförvaring.

Om jag hade velat så kan jag säga upp elanslutningen till huset. Men nu väljer jag att behålla elanslutningen och betala för detta. Detta ser jag som en tillgång inte som ett straff.

Jag känner mig inte heller som en livegen eller som en träl. Utan är glad att jag har tillgång till elkraft som ger ljus och värme samt underlättar det vardagliga arbetet.

Jag kan ställa mig på brotrappen och titta på de 400 kV kraftledningar som för elkraften härifrån och till människor söderut, (möjligen även till dig) och glädja mig åt allt det positiva som elektrifieringen inneburit.

Du kan, om du vill, avsluta elanslutningen till huset, och vara oansluten till det elnät som finns

Det du skriver ”Du får inte bo om du inte har el och elnätsavtal.” det är inte sant.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej 4774

I mitt inlägg #679 i denna tråd ställde jag ett antal frågor vars svar eventuellt kan visa vad som orsakar effektavgifter.

Om du tittat efter effektbehovet för dessa och om du eventuellt använder de som har hög effekt samtidigt så att det då blir hög effekt under en timme.

Kan det vara så att ni eldar säsongsvis för värme och varmvatten men t.ex. bara har en elektrisk varmvattenberedare för varmvattnet på sommaren?

Du har, som jag påpekat tidigare, rimligen följt råden att fokusera på att minska elenergianvändningen (kWh) men då glömt bort att det kostar att bygga och vidmakthålla ett elsystem med elnät som kan leverera effekt (kW) året om.

Det handlar om att hålla nere elenergin (kWh) men att samtidigt undvika effekttoppar (kW).

När jag besöker det hus där jag växte upp så har det en haft grundvärme ca 12 grader, via en markvärmepump, med en elpatron som backup. Jag kan där elda för värme och varmvatten året om. Är jag bekväm, under sommaren, så kan jag låta den elektriska varmvattenberedaren klara varmvattnet utan att elda i värmepannan som har självcirkulation för den vattenburna värmen i huset.

Vattnet kommer från en ca 70 m borrad brunn och det finns kallkällor i närheten och vi kan ställa tillbaka den vedeldade tvättkitteln på sin plats i tvättstugan. Vi kan laga mat med ”campingutrustning” och det finns planer på att sätta in en vedspis i köket och och det går att färdigställa en jordkällare för matförvaring.

Om jag hade velat så kan jag säga upp elanslutningen till huset. Men nu väljer jag att behålla elanslutningen och betala för detta. Detta ser jag som en tillgång inte som ett straff.

Jag känner mig inte heller som en livegen eller som en träl. Utan är glad att jag har tillgång till elkraft som ger ljus och värme samt underlättar det vardagliga arbetet.

Jag kan ställa mig på brotrappen och titta på de 400 kV kraftledningar som för elkraften härifrån och till människor söderut, (möjligen även till dig) och glädja mig åt allt det positiva som elektrifieringen inneburit.

Du kan, om du vill, avsluta elanslutningen till huset, och vara oansluten till det elnät som finns

Det du skriver ”Du får inte bo om du inte har el och elnätsavtal.” det är inte sant.
Nu är det nästan så jag blir irriterad på dig Martin Lundmark. I allt som du skriver i ämnet så är det nästan som andra har fel uppfattning om det med att värma huset. Det kommer så mycket från dig om detta, med allt vad du har gjort eller tänker gära. Nu sist så skriver du att du kan koppla från nätet med strömbrytaren. Varför gör du inte det då. Du kommer att tjäna massor av pengar på det, i att utgifterna skjunker dramatiskt.
Så var inte så helsalig på dina egna åtgärder och peka inte finger åt andra, som inte har din filosofi på ämnet. Alla vet att det kommer att kosta lite mer framöver och senast i dag på radion, så sades det att. De s.k områdena 1. 2 3 kommer att få en ökning på ca 10 % och område 4 kunde få ca 4 % mindre kostnad.
Dina inlägg är långa med en hel del om det med effekttarifferna som kommer. Ser du inte själv hur illa det rimmar med den verklighet som kommer och det kan du inte göra något åt, eller styra andra att göra något för att komma undan effektstraffet. Alla sitter vi i samma båt och ror, men vem håller i rodret. Dom stora i Bryssel och EI tillsammans med nätägarna som kan skratta hela vägen tilll banken. VI är som dom gammla slaverna på galärerna som fick ro och pisk i ett kör, för att hålla farten.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Alla sitter vi i samma båt och ror, men vem håller i rodret.
Word

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Har tänkt på detta lite, visst är det så att elbolagen inte ska tjäna på detta, vilket betyder att dom inte ska förlora något heller, när 95% har effektanpassat sig så har ju alla samma kostnad som idag, då elbolagen måste höja avgifterna vart efter som folk effekt-effektiviserar
.Då har vi alltså samma kostnad som idag men kanske 2 miljoner kontaktorer installerade i Sverige som även ska ha el.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
T tracker skrev:
Har tänkt på detta lite, visst är det så att elbolagen inte ska tjäna på detta, vilket betyder att dom inte ska förlora något heller, när 95% har effektanpassat sig så har ju alla samma kostnad som idag, då elbolagen måste höja avgifterna vart efter som folk effekt-effektiviserar
.Då har vi alltså samma kostnad som idag men kanske 2 miljoner kontaktorer installerade i Sverige som även ska ha el.
Jag har inte en enda kontaktor för att flytta min förbrukning. 2st wifi prylar som drar 1W styck bara.

Om 95% gör sitt för att undvika effekttoppen vid ett 10års vinterdygn så slipper nätägaren investeringar och slipper därmed ta ut en högre kostnad från användarna.

Min elförbrukning i oktober ser i snitt ut såhär (grå är jag. Blå är snittkonsumenten, torkos är priset på elhandel):

Diagram över elförbrukning och elpris under en oktoberdag; grå staplar visar personlig konsumtion, blå linjer visar snittkonsumentens förbrukning och turkos linje elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det nästan så jag blir irriterad på dig @ Martin Lundmark. I allt som du skriver i ämnet så är det nästan som andra har fel uppfattning om det med att värma huset. Det kommer så mycket från dig om detta, med allt vad du har gjort eller tänker gära. Nu sist så skriver du att du kan koppla från nätet med strömbrytaren. Varför gör du inte det då. Du kommer att tjäna massor av pengar på det, i att utgifterna skjunker dramatiskt
Hej Jonaserik
Vad menar du gällande ämnet effektavgifter med "I allt som du skriver i ämnet så är det nästan som andra har fel uppfattning om det med att värma huset"

Är det att jag påpekar att för att få låga effektavgifter så skall man undvika effekttoppar? Eller vad?

Varför skulle jag koppla bort mig från elnätet, när jag ser elförsörjningen som en tillgång som jag vill behålla? Jag skrev;"Men nu väljer jag att behålla elanslutningen och betala för detta. Detta ser jag som en tillgång inte som ett straff. Jag känner mig inte heller som en livegen eller som en träl. Utan är glad att jag har tillgång till elkraft som ger ljus och värme samt underlättar det vardagliga arbetet.

J jonaserik skrev:
Så var inte så helsalig på dina egna åtgärder och peka inte finger åt andra, som inte har din filosofi på ämnet. Alla vet att det kommer att kosta lite mer framöver och senast i dag på radion, så sades det att. De s.k områdena 1. 2 3 kommer att få en ökning på ca 10 % och område 4 kunde få ca 4 % mindre kostnad
Nu byter du ämne och börjar tala om kostnader för elenergin. Ämnet är; "Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
J jonaserik skrev:
Dina inlägg är långa med en hel del om det med effekttarifferna som kommer. Ser du inte själv hur illa det rimmar med den verklighet som kommer och det kan du inte göra något åt, eller styra andra att göra något för att komma undan effektstraffet. Alla sitter vi i samma båt och ror, men vem håller i rodret. Dom stora i Bryssel och EI tillsammans med nätägarna som kan skratta hela vägen tilll banken. VI är som dom gammla slaverna på galärerna som fick ro och pisk i ett kör, för att hålla farten.
Det går att hantera effektavgifterna, gör vi inget så blir det rimligen kostsammare än om vi försöker att agera.

Men när jag då försöker förklara hur man kan tänka, med egna exempel,och vad man kan göra åt att vi får effektavgifter på elnätet då blir du snarast irriterad och skriver; "I allt som du skriver i ämnet så är det nästan som andra har fel uppfattning om det med att värma huset."

Jag måste väl få förklra hur jag har tänkt och handlat för att hantera de effektavgifter som även jag snart får gällande elnätet.

Om du inte vill lyssna på det jag skriver,så kan jag rimligen inget göra åt det.

Här på byggahus så skriver vi för att hjälpa varandra.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har inte en enda kontaktor för att flytta min förbrukning. 2st wifi prylar som drar 1W styck bara.

Om 95% gör sitt för att undvika effekttoppen vid ett 10års vinterdygn så slipper nätägaren investeringar och slipper därmed ta ut en högre kostnad från användarna.

Min elförbrukning i oktober ser i snitt ut såhär (grå är jag. Blå är snittkonsumenten, torkos är priset på elhandel):

[bild]
Men har du 8kw på natten räknas hälften så då ligger du på 4kw i medel ändå (enligt något diskuterat avtal)

Attitudeswe
T tracker skrev:
Men har du 8kw på natten räknas hälften så då ligger du på 4kw i medel ändå (enligt något diskuterat avtal)
Jag har inte Eleviro. Min nätägare tar samma effektavgift dygnet runt året runt. Dom verkar planera släpa benen efter sig tills EI sätter ner foten jan 2027 :(

Jag har inställning i Tibber för att hålla 7.5kW. tyvärr har dom misslyckats 2 gånger i år och släppt på 12kW :(

• Ledsen
BSOD och 2 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Då är nästa bra fråga, du skriv om det och det andra i tråden om hur du har gjort med att undvika toppar. Det kostar det med och frågan blir då. Ska alla behöva ha en massa elektronik och uppkopplingar till något då. Inget är gratis och alla har inte kunskap om det elektroniska delarna som behövs.
Jag har inte Eleviro. Min nätägare tar samma effektavgift dygnet runt året runt. Dom verkar planera släpa benen efter sig tills EI sätter ner foten jan 2027 :(

Jag har inställning i Tibber för att hålla 7.5kW. tyvärr har dom misslyckats 2 gånger i år och släppt på 12kW :(
Där ser man vad det kan bli när ev en girighet kommer till.

S stugan_i_skogen skrev:
Så är det väl inte. Däremot hantera en rejäl ökning av efterfrågan, utan att behöva bygga ut lika aggressivt som man historiskt gjort?
Ökning av efterfrågan?
Hurdå?

Attitudeswe
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Ökning av efterfrågan?
Hurdå?
Har du missat att vi är på gång att dubbla vår elanvändning närmaste årtiondena?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har du missat att vi är på gång att dubbla vår elanvändning närmaste årtiondena?
Ja, det tror jag nog att jag har. Har du några belägg för detta påstående? Själv trodde jag att vi sänkt elförbrukningen något enormt när vi gick från direktverkande uppvärmning av bostäder till värmepumpar, från glödlampor till LED-belysning och när typ all hushållselektronik bara blivit strömsnålare i ganska brutal omfattning.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ja, det tror jag nog att jag har. Har du några belägg för detta påstående? Själv trodde jag att vi sänkt elförbrukningen något enormt när vi gick från direktverkande uppvärmning av bostäder till värmepumpar, från glödlampor till LED-belysning och när typ all hushållselektronik bara blivit strömsnålare i ganska brutal omfattning.
Hej AvatdkjdkdkdAvatar

”när vi gick från direktverkande uppvärmning av bostäder till värmepumpar” så har vi i många fall inte sänkt toppeffekten genom elnätet nämnvärt. Detta eftersom många värmepumpar behöver stöd från direktel då det är som kallast. Vi har alltså minskat elenergianvändningen (kWh) men i dessa fall knappast sänkt toppeffekten (kW) genom elnätet.

Vi har samtidigt infört elbilar, där hemmaladdning med hög effekt ökar toppeffekten genom elnätet.

Sedan så har vi infört solceller på ”villataken” som när det är solsken vänder effektriktningen i elnätet och skapar ett spänningsfall i motsatt riktning mot det elnätet är byggt för.

Dessa förändrade beteenden hos oss elanvändare har tillsammans skapat behov av förstärkning och förtida ombyggnationer av redan byggda elnät.

Förhoppningen med effektavgifterna är att undvika (dämpa) en ökad elnätskostnad för oss elanvändare.

Risken är att de ökade kostnaderna för elnäten fördelas över alla. Genom, bland annat, effektavgifterna så kan kostnaderna snarare hamna på de som orsakar ökade kostnader.

När det gäller solceller på ”villataken” så har Energimarknadsinspektionen uttryckligen sagt att de som därigenom orsakar ökade kostnader för elnäten även skall betala för detta.

Detta svar är delvis en upprepning av det jag skrev tidigare som ett svar i inlägg #679

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vi pratar frammåt. Bakåt har den legat still trots befolkningsökning och BNP tillbäxt.
Sida från energiforetagen.se om scenarioanalys av elanvändning år 2045, med text om förväntad ökning till 310 TWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.