C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min dec förbrukning innehåller ingen effektspik när vi lagar middag för 5pers.
Ser i princip likadant ut för mig. De största topparna ligger generellt på natten, men då är det förvisso en annan effekttaxa. Men ingen koppling till tider när man kör spis, tvättmaskin, etc. De drunknar helt enkelt i värmepumpens dominerande förbrukning.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M
Är det en ren elpanna så kan man ju koppla ur några effektsteg. Visst man kan inte duscha 5 pers på rad, men hur ofta finns det behovet?
Javisst, men i vårat fall är det en Thermiapanna med relativt högt copvärde kopplad mot en 800m lång jordvärmeslinga😏 vi kan ju välja bort att den slår in elpatronerna, som den i stort sett aldrig använder ändå😏

Finns nog människor i betydligt sämre sits som redan går på knäna, det är ju inte bara elen som sprungit iväg😏

M
C cpalm skrev:
Har du något annat energikrävande?
Laddar man elbil är det en sak, men att råka laga mat eller dammsuga samtidigt som pannan går på full fräs gör inte så många kronor.
Precis som dom flesta andra kör vi tvättmaskinen och diskmaskinen några gånger i veckan😏 Och lagar mat givetvis😊
Varken Elbil, bastu, pooler, svetsar, torktumlare belastar vi elnätet med, även om viss utrustning finns😅

Som det har sett ut de senaste åren har vi haft timbaserat rörligt pris och då köpt elen när den varit som billigast i tron om att det är bra för plånboken och nätet.

Nu blir det svårare att komponera sin elhandel/nätfaktura utan massa andra beräkningar och tjafs.

Man får helt enkelt starta diskmaskinen 22:00, tvättmaskinen 00:30 (båda givetvis med förskjuten start), och sköta värmepumpen manuellt för att den inte ska starta under tiden😅 hur hållbart är det😂 Sen behöver ju självklart spotpriset vara rimligt😏

Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Attitudeswe
Elektrisk VVB är väl rätt vanligt.

Den är på 3kW typiskt och lätt att trigga igång vid matlagning när man ju tappar en del varmvatten. Den kan lätt stå för halva effekten under middagstimmen om man inte styr bort den.

Att styra VVB behöver inte vara dyrt (går att göra utan elektrikerbesök på många äldre VVB med ett termostatvred som man sätter ett servo på)

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
M
Elektrisk VVB är väl rätt vanligt.

Den är på 3kW typiskt och lätt att trigga igång vid matlagning när man ju tappar en del varmvatten. Den kan lätt stå för halva effekten under middagstimmen om man inte styr bort den.

Att styra VVB behöver inte vara dyrt (går att göra utan elektrikerbesök på många äldre VVB med ett termostatvred som man sätter ett servo på)
I våran panna värms varmvattnet via en TWS slinga av värmepumpen🤔 har svårt att tro den drar mer än 3kW då COP värdet är 4,6 enligt tillverkaren. Pannan brukar inte ens behöva använda effektstegen vid "bakterieprogrammet"😊

I vårat fall går det säkert att göra någon timerlösning så värmepumpspannan bara går mellan 22:00 och 06:00. Den är kopplad till ett vattenburet golvvärmesystem som täcker varenda cm golv i hela huset. Golvet blir som ett stort "värmebatteri".

Testade faktiskt i vintras och stängde av pannan i 12tim vid yttertemperatur -18grader (dyr el den dagen😂)
Tappade bara 3grader i inomhustemperatur🧐😏

Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då tar vi det igen. De får inte öka intäkterna totalt. De kan omfördela så att Kalle får betala 100 kr mer i månaden och Pelle får betala 100 kr mindre. Kalle kommer såklart se bolaget som girigt och att de gör allt för att öka sina intäkter (Kalle ignorerar givetvis att Pelle får sänkt kostnad). Kalle kommer tycka det är djupt orättvist att han ska straffas för att han sätter elbilen på laddning samtidigt som han värmer bastun, drar igång tvättmaskin, dammsugare, svets, ugn och spis samtidigt. Han har alltid gjort så och tänker minsann inte sluta svetsa och basta samtidigt som han lagar mat.
Jag gör ingenting av de du beskriver och kommer trots de få en höjning varje månad enligt Ellevios prognos .

M
E erik_83 skrev:
Jag gör ingenting av de du beskriver och kommer trots de få en höjning varje månad enligt Ellevios prognos .
Haha, man får nog ta deras prognos med en nypa salt😅

Hur ska det kunna vara trovärdiga siffror dom presenterar, när de inte har ett rätt gällande min/våran elnätskostnad i år.... Trots att det är dom som skickar ut fakturan😂

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
M
Sen kan man ifrågasätta deras data🧐
Eller kanske bara ett 1:a Aprilskämt😅

"När man hämtat bilen på verkstan och märker att en hjulbult är lös, så undrar man ju hur det står till med resten av skruvarna"

• Diagram över elförbrukning i april, där 1 april visar 0,43 kWh, med staplar som visar daglig användning under månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr. Gullberg

Jag har de senaste drygt 30 åren mött, ett ökande antal politiska beslut och erbjudanden från leverantörer av teknisk utrustning som inte är långsiktigt elkraftteknisk, och ekonomiskt hållbara och ibland tydligt inte ens förenlig med fysikalisk förståelse.

Starkt förenklade exempel;
När man här i norra Europa påstår, att genom att öka mängden solceller så löser man det nuvarande och framtida behovet av elenergi utan att samtidigt tala om hanteringen av effektöverskottet som blir i närtid med risk att slå undan fötterna på den elkrafttillförsel av effekt som t.ex. behövs om vintern. Dessutom skapa en risk för instabilt elsystem genom effektöverskott.

När man efterfrågar mera elgenerering och elledningar men inte vill se varken nya platser för elgenerering, ställverk eller elledningar där man bor, arbetar eller tillbringar sin fritid.

När man sänker sin elkostnad genom att minska på antalet köpta kilowattimmar men inte minskat toppeffektbehovet som elnäten måste dimensioneras för.

Vi har som elkunder en stark tro att vår elförsörjning skall kunna bli mer eller mindre gratis och att många därför är lätta ”byten” för de som utlovar detta.
Jag tror att de flesta har skurit ner åtskilligt de senaste åren. Problematiken är snarare det omsatta, det finns inte fler timmar per dygn och inte heller mer el att spara in på för gemene svensson. Vi lever ett fullt liv med arbete, barn, familj och är således inte ens hemma dagtid och när vi kommer hem är vi av naturliga skäl hungriga och lagar då mat. Inte bara på en platta utan snarare 2 plattor + ugn. Efter maten sätter sig ungarna framför tvn och själv städar jag undan efter matten medan kaffet bryggs. Lägger barn, sätter på en tvätt och diskmaskin vid sänggåendet. Kanske vill jag även damsuga om jag orkar, eller ve och fasa ta en varm dusch. På vilket sätt detta skulle belasta nätet förstår jag inte. För om det inte finns någon sans i detta elnät och elpris så går det inte längre att leva som en normal människa. Vi kan inte lägga om dygnet då vi måste till jobbet på morgonen. Så hur annser du att jag ska spara så att nätet (skitsnack) inte överbelastas? Har vare sig elbil eller solceller eller en vindpark. Har dock en luftvattenvärmepump, egen brunn och eget avlopp.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur styr du med hjälp av effektavgifter bort belastningen från kalla vinterdagar, som du själv skriver utmärker sig särskilt pga dagens icke-linjära värmekällor?

Det enda jag kan se är att höja så pass mycket att folk sparkar ut sina värmepumpar och stoppar in olja, ved eller pellets istället
Hej
Jag har upprepade gånger berättat att jag har löst detta genom att för ca 17 år sedan satsa på en bergvärmepump som inte behöver elspets vid DUT som i mitt fall är minus 34 grader.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
4774
P Pin skrev:
Ja
Alla månader?

4774
Fairlane Fairlane skrev:
Då tar vi det igen. De får inte öka intäkterna totalt. De kan omfördela så att Kalle får betala 100 kr mer i månaden och Pelle får betala 100 kr mindre. Kalle kommer såklart se bolaget som girigt och att de gör allt för att öka sina intäkter (Kalle ignorerar givetvis att Pelle får sänkt kostnad). Kalle kommer tycka det är djupt orättvist att han ska straffas för att han sätter elbilen på laddning samtidigt som han värmer bastun, drar igång tvättmaskin, dammsugare, svets, ugn och spis samtidigt. Han har alltid gjort så och tänker minsann inte sluta svetsa och basta samtidigt som han lagar mat.
Hur kommer det då sig att vi 2 personer 2 katter kommer med Ellevios egna beräkning få 250-560 kr dyrare samtliga månader förutom januari då vi tjänar hela 29kr? Vi är utan elbil, bastu, pool,badtunna. Vi har dock luftvattenvärmepump, egen brunn, eget vatten , använder tvättmaskin främst nattetid för då har jag tid. Lagar 1 middag/dag. Har antingen disel eller batteridrivna skog och mark och snickeri bestånd. Damsuger gör jag mitt på dagen , alla lampor har led. Tittar nästan aldrig på tv. Inga storkonsumenter mao. Men jag förstår ändå inte hur ett normalt beteende ska straffas för ett problem som inte finns.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
4774 4774 skrev:
Hur kommer det då sig att vi 2 personer 2 katter kommer med Ellevios egna beräkning få 250-560 kr dyrare samtliga månader förutom januari då vi tjänar hela 29kr? Vi är utan elbil, bastu, pool,badtunna. Vi har dock luftvattenvärmepump, egen brunn, eget vatten , använder tvättmaskin främst nattetid för då har jag tid. Lagar 1 middag/dag. Har antingen disel eller batteridrivna skog och mark och snickeri bestånd. Damsuger gör jag mitt på dagen , alla lampor har led. Tittar nästan aldrig på tv. Inga storkonsumenter mao. Men jag förstår ändå inte hur ett normalt beteende ska straffas för ett problem som inte finns.
Jag har ingen aning om varför just nu får en höjning och andra en sänkning. Jag vet inte heller om Ellevios variant är vettig eller inte, den verkar gynna hög förbrukar och missgynna lågförbrukare, vilket jag tolkar rätt ni är. Jag vet inte heller hur ni kan förändra något för att sänka era kostnader. Möjligen kan ni styra om uppvärmning av vattnet till nattetid, så det inte spelar någon roll om du duschar under högpristaxa.

Det jag vet är att elnäts företagen inte får öka sina intäkter när de inför effekttaxa. Det har vi skrivit många gånger redan, men ändå ska vissa envisas med att elnätsföretaget gör detta för att tjäna mer pengar. Lite tröttsamt generellt och extra tröttsamt när påståendet kommer om och om igen från samma personer.

4774 4774 skrev:
Hur kommer det då sig att vi 2 personer 2 katter kommer med Ellevios egna beräkning få 250-560 kr dyrare samtliga månader förutom januari då vi tjänar hela 29kr?
Kolla i Ellevios app på timförbrukning för några olika dagar. Då ser man ganska snart när det går mycket effekt.

Här är ett exempel med troligtvis disk- och tvättmaskin på förmiddagen. Bakning efter lunch och sen middag.

• Graf som visar elanvändning i kWh per timme den 3 oktober 2024 i Ellevios app, med hög förbrukning på förmiddagen och efter lunch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det någon här som lyckats få en lägre kostnad med Ellevios kalkyl?
Det är enkel matematik. Om vi tar två övertydliga exempel på hushålls elförbrukning, ett med hög jämn förbrukning (4 kWh/timme men inte högre effekttopp) och ett med låg ojämn förbrukning (1 kWh/timme men effekttopp på 6 kW) ser det ut som nedan. Den höga jämna förbrukningen sänker sin kostnad medan den låga ojämna förbrukningen höjer och t o m blir högre än den andra trots en fjärdedel förbrukad energi.

Sen tillkommer ju elhandel och skatt så den låga förbrukningen blir ju klart billigare ändå.

Tabell som jämför elförbrukning: hög jämn förbrukning 4 kWh/timme, låg ojämn 1 kWh/timme, med effektavgift och total månadsavgift, 518 kr vs 536 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.