51 036 läst · 120 svar
51k läst
120 svar
Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket?
Inte ens vart 80:e år om man ska gå efter den här artikeln.
Jag är mycket mat- och bakintresserad och har lite erfarenhet av att ta mkt tid på oss vid köksrenovering. Det var bra för då kunde vi verkligen få alla funktioner och flödet i köket på rätt sätt.
När man går på husvisningar så är det många ggr som köket är ett problem. Inte kvaliteten (lika dåligt/bra överallt nästan) i de nyrenoverade köken utan planlösningen, utförandet och flödet. Det många inte verkar förstå är att köket är en arbetsplats. Som arbetsplats behöver det finnas logik och inte bara snygghet. Sen kan man absolut skapa ett snyggt och välfungerande kök också. Men väldigt många lyckas inte. Om man då är mat- och bakintresserad så blir det negativt och hur nytt köket än är så vill man förändra det. Om kunskapen om kök som arbetsplats ökade så skulle nog färre kök behöva bytas ut. Eftersom det numera finns utdragslådor i bänkskåpen (stoooor arbetsförbättring) så har många köks underskåp blivit en belastning.
När vi renoverade vårt nuvarande kök (30-talshus) så behöll vi överskåpen i massivt trä men satte in underskåp från IKEA med utdragslådor. Allt lackat i samma färg. Blev jättebra. Allt gammalt är inte bra, även om underskåpen var i massivt trä. Överskåpen är däremot fantastiska. Vi behöll även högskåp och skafferi att gå in i. Funktionen i dessa är oslagbara men hade den varit dåligt så är gammalt ingen helig ko. Funktion går först. Dessutom byggde vi in sopsorteringen under diskbänken så att alla olika får plats. Lätt att ändra om den fantastiska dagen skulle komma då man inte behöver göra detta mer.
När man går på husvisningar så är det många ggr som köket är ett problem. Inte kvaliteten (lika dåligt/bra överallt nästan) i de nyrenoverade köken utan planlösningen, utförandet och flödet. Det många inte verkar förstå är att köket är en arbetsplats. Som arbetsplats behöver det finnas logik och inte bara snygghet. Sen kan man absolut skapa ett snyggt och välfungerande kök också. Men väldigt många lyckas inte. Om man då är mat- och bakintresserad så blir det negativt och hur nytt köket än är så vill man förändra det. Om kunskapen om kök som arbetsplats ökade så skulle nog färre kök behöva bytas ut. Eftersom det numera finns utdragslådor i bänkskåpen (stoooor arbetsförbättring) så har många köks underskåp blivit en belastning.
När vi renoverade vårt nuvarande kök (30-talshus) så behöll vi överskåpen i massivt trä men satte in underskåp från IKEA med utdragslådor. Allt lackat i samma färg. Blev jättebra. Allt gammalt är inte bra, även om underskåpen var i massivt trä. Överskåpen är däremot fantastiska. Vi behöll även högskåp och skafferi att gå in i. Funktionen i dessa är oslagbara men hade den varit dåligt så är gammalt ingen helig ko. Funktion går först. Dessutom byggde vi in sopsorteringen under diskbänken så att alla olika får plats. Lätt att ändra om den fantastiska dagen skulle komma då man inte behöver göra detta mer.
Sparris det nog inte så enkelt att bedöma som du säger, det är en helt personlig uppfattning du presenterar. Det är ju så att det finns några enkla riktlinjer för arbetsflödet i ett kök, men det är ju den som köper ett nytt kök som avgör helt själv hur det skall vara. Det finns lika många uppfattningar som det finns personer och alla har rätt efter sina önskemål. Jag har monterat hundratals kök och många många gånger undrat över varför det skall vara så som kunden bestämt. Men lyssnar man på förklaringarna så förstår man, det finns långa, korta, tjocka, enarmade, synskadade, och handikappade barn som vill deltaga i matlagning och bakning, så det går nog inte att säga vad som är rätt och fel.Det finns även förutsättningar för vatten, avlopp,fönster,dörrar och ventilation mm. som är avgörande.
Visst det finns dom som enbart vill ha ett kök som är fint att titta på.
Ett exempel; jag har fyra dörrar, två fönster och en murstock i mitt kök som är ett genomgångsrum. Vissa saker som ofta förespråkas såsom arbetstriangel och flöde kommer vara helt omöjliga att få till. Det får bli vad som är möjligt, förhoppningsvis kan jag få lite hjälp av alla kloka här.cecar33 skrev:Sparris det nog inte så enkelt att bedöma som du säger, det är en helt personlig uppfattning du presenterar. Det är ju så att det finns några enkla riktlinjer för arbetsflödet i ett kök, men det är ju den som köper ett nytt kök som avgör helt själv hur det skall vara. Det finns lika många uppfattningar som det finns personer och alla har rätt efter sina önskemål. Jag har monterat hundratals kök och många många gånger undrat över varför det skall vara så som kunden bestämt. Men lyssnar man på förklaringarna så förstår man, det finns långa, korta, tjocka, enarmade, synskadade, och handikappade barn som vill deltaga i matlagning och bakning, så det går nog inte att säga vad som är rätt och fel.Det finns även förutsättningar för vatten, avlopp,fönster,dörrar och ventilation mm. som är avgörande.
Samma hos oss. En vägg som ni såg på bilden som det är möjligt att placera köket på. Ingen höjdare när man som jag uppskattar en ordentlig bänkyta och samtidigt gärna vill ha en rejäl häll att laga mat vid. Väggen är inte hur lång som helst. :/Dalbotös skrev:
Men det är ju lite som tidigare nämnts, vad som funkar för mig är förmodligen knepigt för andra.
Någon som lagar mycket mat skulle bli totalt vansinnig på mitt kök då det är byggt för att vara kompakt och "ur vägen" som mycket som möjligt utan att tappa så mycket bänkyta.
Kylskåpet står förmodligen på tok för långt från övriga köket för att vara "rätt" t.ex.
Men eftersom jag bara använder köket någon enstaka gång per vecka så är det rätt för mig.
Någon som lagar mycket mat skulle bli totalt vansinnig på mitt kök då det är byggt för att vara kompakt och "ur vägen" som mycket som möjligt utan att tappa så mycket bänkyta.
Kylskåpet står förmodligen på tok för långt från övriga köket för att vara "rätt" t.ex.
Men eftersom jag bara använder köket någon enstaka gång per vecka så är det rätt för mig.
Jag lagar ofta och gärna mat, och att kylskåp och frys står "långt" bort är inget direkt problem. Jag springer inte där så ofta ändå, utan plockar fram det jag behöver och ställer tillbaka det när jag är klar. Då är närheten mellan vask och häll viktigare, samt en rejäl arbetsyta som tål heta pannor i anslutning till häll/ugn. Så måste man prioritera, prioritera bort "förvaringen" nära arbetsplatsen istället för en mindre arbetsplats med nära till "förvaringen".
Mitt kök som är byggt av Näldens åkdonsfabrik fyller 64 år i år. Alla luckor, lådor och stommar är klockrena UTOM diskbänksskåpet som är en Myresjös spånskivehistoria från 2001(sattes dit för att få in en diskmaskin). Skulle jag byta kök vore det bara av funktionsskäl. Måste nog hysta upp mycket stålar för ett kök där lådor och skåp ska hålla i nästa 60 år som detta gjort. Lever nog hellre med lite opraktiska lösningar(men arbetsbänken fick jag höja för det välte hela tiden ner saker från spisen). /LOB
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Det är sjukt individuellt detta, mao finns det inget svar. Men jag tror att desto mer tidlöst man bygger desto längre håller det.
Vårt kök är inne på 15 år och känns fortfarande fräscht
Vårt kök är inne på 15 år och känns fortfarande fräscht
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Det är platsbyggt, har tyvärr glömt bort vad snickaren heter, måste kolla upp det i pappren
Att vänta 30 år tycker jag personligen är alldeles för lång tid. Om man däremot köper ett tidlöst kök som går i vitt så kan man komplettera under tiden med nya bänkskivor, lacka om luckorna eller byta vissa och kanske nytt kakel etc. Det gjorde vi innan det blev helt bytt.