Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

• Antal röster
    445
Det beror ju helt på vad man själv kan acceptera för standard och hur bra kök man sätter in. Man får ju också ta hänsyn till marknadsvärden på bostaden kontra kostnaden för nytt kök o.s.v. Själv tycker jag väl att 10-15 år är rimligt. Sen kan man ju behålla vissa delar typ bänkskiva om denna är i sten. Vitvaror behöver ju ändå bytas ut med detta intervall.

falkn skrev:
Det beror ju helt på vad man själv kan acceptera för standard och hur bra kök man sätter in. Man får ju också ta hänsyn till marknadsvärden på bostaden kontra kostnaden för nytt kök o.s.v. Själv tycker jag väl att 10-15 år är rimligt. Sen kan man ju behålla vissa delar typ bänkskiva om denna är i sten. Vitvaror behöver ju ändå bytas ut med detta intervall.
Vår drygt 15 år gamla Siemens-kyl är sjukt mycket bättre än vad samma märke har idag, den är mycket tystare. Ända nackdelen är att rostfri-ytan inte är lika flottfläcks-fri som dagens yta

• Gilla
HSP
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Vår drygt 15 år gamla Siemens-kyl är sjukt mycket bättre än vad samma märke har idag, den är mycket tystare. Ända nackdelen är att rostfri-ytan inte är lika flottfläcks-fri som dagens yta
Självklart kan ju kvalitetsvitvaror hålla längre. Jag räknar ju med att våra vitvaror (förutom de från IKEA) ska hålla länge med tanke på priset. Oavsett lär vi väl ha flyttat för längesedan när det är dags att byta..

thomasx skrev:
Ja, vad är ekonomiskt försvarbart? Det är en intressant fråga. Hur räknar man på det? :x

Om vi antar att vi ställer ett kök emot att äta alla måltider ute. Att det är 4 personer i familjen och att en måltid ute kostar i snitt 70:- och att en måltid hemma kostar i snitt 20:-. Då sparar man 200:-/gång man äter hemma. :eek:

Låt oss anta att det kostar 150 000 att renovera ett kök. :p

Då har man break even på kostnaden att renovera köket jämfört med att äta alla måltider ute redan vid 750 familjemåltider, hör och häpna. Det börjar alltså bli ekonomiskt försvarbart att renovera köket för 150 000 redan varje år. :wow: Rent kostnadsekonomiskt. De flesta har nog inte råd med det och slutsatsen man kan dra av det är att många inte har råd att inte renovera köket.... :) Så, sätt igång och renovera era kök nu (y)

En kalkyl och slutsat helt säkert till glädje för många byggahusare :D
Aha.
Men nu har du ju räknat ut vad skillnaden blir att ha ett kök jämfört med att inte ha något alls. Kan du räkna ut hur mycket man sparar på att laga mat i ett kök som är 1 år gammalt jämfört med ett som är 5 år gammalt (eller man kan ju hugga till med 15 år gammalt)? Eller går ett kök automatiskt sönder efter 1 år så din beräkning håller måttet varje år?
Alla renoverar ju kök efter vilja och behov, men jag är liiite skeptisk till din uträkning. :cool:

Ymer skrev:
Aha.
Men nu har du ju räknat ut vad skillnaden blir att ha ett kök jämfört med att inte ha något alls. Kan du räkna ut hur mycket man sparar på att laga mat i ett kök som är 1 år gammalt jämfört med ett som är 5 år gammalt (eller man kan ju hugga till med 15 år gammalt)? Eller går ett kök automatiskt sönder efter 1 år så din beräkning håller måttet varje år?
Alla renoverar ju kök efter vilja och behov, men jag är liiite skeptisk till din uträkning. :cool:
Det lär ju vara dyrare att laga mat i ett nytt kök än i ett gammalt eftersom ett slitage eller skada på ett nytt kök drar ner vädret på köket mycket mer än det gör på ett gammalt kök. Så ju äldre ett kök är (men fortfarande fungerande) ju billigare måste det bli att använda det. Sedan är frågan hur mycket billigare det blir... Försäkringsbolag brukar väl räkna med linjär avskrivning under 10 år? Det skulle betyda att det är gratis ur slitagesynpunkt efter tio år och det betyder också att man, om man byter kök efter fem år inte bara måste betala för det nya köket utan man måste också göra en engångsavskrivning på halva kostnaden för det gamla köket. Jag tror dock mer att värdeminskningskurvan liknar en negativ exponentialfunktion med stort ras i början och en mycket liten värdeminskning efter ett antal år. Då blir måltiderna i ett nybyggt kök riktigt dyra.

Cheesen
Nimajneb Nimajneb skrev:
Magkänsla.... 20-25 år mellan bytena.
Första 10 åren känns köket fortfarande nytt. Efter 20år känns det omodernt men fortfarande funktionellt med vissa skavanker. Det jag tror som får utbytesplanerna att ta fart är när man känner att det är dags att byta vitvaror igen..(efter 2-3 tidigare byten).
2-3 byten av vitvaror.... Om det är kvalité på vitvarorna så är det 60-80 år då mellan köksbytena.
Jmf mitt förra hus där köket blev renoverat 1988. Samtliga vitvaror utom spisen var kvar sedan 1988 när jag sålde 2014. Spisen byttes ut 1992.
Stuggrannens kylskåp var från 1959 och det funkade när denne valde att byta ut kylen för några år sedan till en större.

Bara lite längre än mellan inläggen i den här tråden då alltså? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Marlenes fel som länkar till en åtta år gammal tråd som jag aldrig sett.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jaja, skyll ifrån dig bara :crysmile:.
Vi gör alla detta misstag ibland ;)

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
2-3 byten av vitvaror.... Om det är kvalité på vitvarorna så är det 60-80 år då mellan köksbytena.
Jmf mitt förra hus där köket blev renoverat 1988. Samtliga vitvaror utom spisen var kvar sedan 1988 när jag sålde 2014. Spisen byttes ut 1992.
Stuggrannens kylskåp var från 1959 och det funkade när denne valde att byta ut kylen för några år sedan till en större.
Det beror ju på var i landet du bor.
är det storstan så byts köken i 5-års cyklar
på landet mer sällan, mycket mer sällan
vitvarorna av idag brukar hålla 5-år + - 2år

Jag saknade alternativet "när det blivit omodernt eller är för udda". Förstår inte folk som byter ut helt okej neutrala kök som bara har några år på nacken för att man vill ha en annan neutral färg, men kan ibland ser man ju knallröda nyare kök i vissa bostadsannonser och dessa kan jag förstå att man vill uppdatera. Och ibland ser man ju knasigt designade opraktiska kök som man kan vilja göra om.

Röstade på 20 år annars då det är det intervallet jag skulle vilja byta ut egendesignade kök i min bostad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cheesen
electroluxaren skrev:
Det beror ju på var i landet du bor.
är det storstan så byts köken i 5-års cyklar
på landet mer sällan, mycket mer sällan
vitvarorna av idag brukar hålla 5-år + - 2år
Menar du att vitvarorna i Norrbotten håller 4 gånger längre än i Stockholm... Beror det på strömmen eller luften?

Cheesen Cheesen skrev:
Menar du att vitvarorna i Norrbotten håller 4 gånger längre än i Stockholm... Beror det på strömmen eller luften?
Nix, Jag tror att han menar att i storstaden är inte funktion lika viktigt som yta och att man byter för att det ska vara fräscht... vitvarukostnaden är ju en mindre %uell del av bostadens värde.

Prata men någon hantverkare i Stockholmstrakten om hur många "nya" kök och badrum de rivit.

"ROT" är bra för miljön...

/ATW

• Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Cheesen
A ArneTW skrev:
Nix, Jag tror att han menar att i storstaden är inte funktion lika viktigt som yta och att man byter för att det ska vara fräscht... vitvarukostnaden är ju en mindre %uell del av bostadens värde.

Prata men någon hantverkare i Stockholmstrakten om hur många "nya" kök och badrum de rivit.

"ROT" är bra för miljön...

/ATW
Ja det är ju underligt då merparten av Miljöpartiets anhängare bor i Stockholmsområdet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vårt kök är original från 1965, så vi funderar på att renovera det inom de närmaste åren. Sedan har naturligtvis delar bytts ut: spisen är 30 år och kylen 15–20. Själva inredningen är från 1965 däremot.

Vi funderar på att renovera för att det inte är utformat för vår tid: fanns bara två uttag, och idag har man ju lite fler maskiner. Permanent inkopplade är mikron, vattenkokaren och kaffekvarnen. Sedan har man ju också vispar och mixrar och sådana saker, så fler uttag behövs helt klart. Nu ligger det en grenkontakt på köksbänken …

Jag planerar inte att byta ut köket under min återstående livstid. Nu vet jag inte vad "byta ut hela" betyder men det måste ju kosta åtskilliga hundratusen att riva ut allt, så det är ju knappast något man gör mer än ett par gånger i livet. Tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.