Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

• Antal röster
    445
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är ju underligt då merparten av Miljöpartiets anhängare bor i Stockholmsområdet.
Går säkert att inbilla sig att man gör en miljögärning då de nya vitvarorna man köper är lite mer energieffektivare.

/ATW

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vårt kök är original från 1965, så vi funderar på att renovera det inom de närmaste åren. Sedan har naturligtvis delar bytts ut: spisen är 30 år och kylen 15–20. Själva inredningen är från 1965 däremot.

Vi funderar på att renovera för att det inte är utformat för vår tid: fanns bara två uttag, och idag har man ju lite fler maskiner. Permanent inkopplade är mikron, vattenkokaren och kaffekvarnen. Sedan har man ju också vispar och mixrar och sådana saker, så fler uttag behövs helt klart. Nu ligger det en grenkontakt på köksbänken …

Jag planerar inte att byta ut köket under min återstående livstid. Nu vet jag inte vad "byta ut hela" betyder men det måste ju kosta åtskilliga hundratusen att riva ut allt, så det är ju knappast något man gör mer än ett par gånger i livet. Tycker jag.
Vi har nyligen bytt kök i vårt 60-talshus. Första bytet sen huset byggdes och vi tänkte aldrig någonsin byta igen utan detta kök får sitta i minst 30 år.
Vi gillar retro-stilen så vi satte faktiskt in ett nytt kök gjort i gammaldags stil som inte faktiskt inte skiljer sig allt för mycket från orginalköket. Fick då moderna funktioner med utdragslådor, dagens standard på bänkhöjd mm. Men för övrigt är det överfalsade luckor, perstorpsskivor, 15x15 vitt kakel rostfri diskbänk mm.

I mina ögon har man ju bäst förutsättningar för att få ett kök som stilmässigt håller sig under lång tid om man försöker hålla sig till hela husets ålder och stil. Ett 60-talskök i ett 60-talshus kan aldrig bli fel. Däremot om man ska gå på senaste modet och bara sätta in ett fräsch kök utan att ta hänsyn till helheten så är risken stor att man tröttnar på det efter några år när modet har förändrats.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Menar du att vitvarorna i Norrbotten håller 4 gånger längre än i Stockholm... Beror det på strömmen eller luften?
Vad det beror på tvistar de lärde. Men närhet till grannarna och hippfaktor lär j

C
electroluxaren skrev:
Vad det beror på tvistar de lärde. Men närhet till grannarna och hippfaktor lär j
Gissar att det till stor del beror på rörligheten på bostadsmarknaden.
Och sekundärt på prisläget - att 300-400' för en köksrenovering för många känns som en spottstyver när bostaden kostar 8 Mkr.

För ofta skall det renoveras när man flyttar in oavsett om det redan är toppskick eller inte.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
För oss ser det ut ungefär såhär:

Snickerierna (Ballingslöv, björk) är kring 20 år gammalt nu. Fortfarande i mycket bra skick och utan slynligt slitage.

Vitvarorna har vi hunnit byta det mesta av.....

Kyl och frys byttes efter 16 år cirka
Diskmaskin efter cirka 10-12 år
Mikro också 12 år cirka.

Näst på tur är ugnen, den är riktigt dålig och var lite av en budgetmodell från början. Spishällen är en traditionell glashäll och det är förstås dags att skaffa en induktionshäll. Men båda prylarna fungerar så här är det mer en fråga om villhöver än att vi måste byta.

Tror inte att köket hamnar på renoveringslistan den närmaste tiden. Vi byggde precis efter att ek-köken gick ur tiden. Hade vi tagit ek hade vi nog ruttnat på köket för länge sedan, nu är det rätt tidlöst om än inte modernt.

F falkn skrev:
Det beror ju helt på vad man själv kan acceptera för standard och hur bra kök man sätter in. Man får ju också ta hänsyn till marknadsvärden på bostaden kontra kostnaden för nytt kök o.s.v. Själv tycker jag väl att 10-15 år är rimligt. Sen kan man ju behålla vissa delar typ bänkskiva om denna är i sten. Vitvaror behöver ju ändå bytas ut med detta intervall.
I vår tidigare lägenhet så var köket ca 15 år gammalt när vi renoverade, lite slitage på ytskikt (framför allt bänkskivan), annars var grunden och vitvaror i gott skick.

Det vi gjorde var att fräscha upp allt genom att lämna in luckor på lackering, byta skiva, nytt golv, måla och kakla om, samt gjorde vissa småjusteringar med täckskivor etc. Detta istället för att riva ut rubbet och sätta in nytt.

Det gjorde att köket kändes nytt, men notan gick på 15-20tkr istället för 120tkr plus att det blev mindre huvudvärk.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vi har nyligen bytt kök i vårt 60-talshus. Första bytet sen huset byggdes och vi tänkte aldrig någonsin byta igen utan detta kök får sitta i minst 30 år.
Vi gillar retro-stilen så vi satte faktiskt in ett nytt kök gjort i gammaldags stil som inte faktiskt inte skiljer sig allt för mycket från orginalköket. Fick då moderna funktioner med utdragslådor, dagens standard på bänkhöjd mm. Men för övrigt är det överfalsade luckor, perstorpsskivor, 15x15 vitt kakel rostfri diskbänk mm.

I mina ögon har man ju bäst förutsättningar för att få ett kök som stilmässigt håller sig under lång tid om man försöker hålla sig till hela husets ålder och stil. Ett 60-talskök i ett 60-talshus kan aldrig bli fel. Däremot om man ska gå på senaste modet och bara sätta in ett fräsch kök utan att ta hänsyn till helheten så är risken stor att man tröttnar på det efter några år när modet har förändrats.
Ja, det märks att lådor är ny teknik. Vi har massa hysteriskt djupa skåp som man behöver plocka ut allting ur för att komma åt något längst in. En sak som vi ska ha i vårt nya kök är fler saker man kan dra i. Skönt att slippa plocka ut fem kastruller för att komma åt stekpannan.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
halper halper skrev:
En sak som vi ska ha i vårt nya kök är fler saker man kan dra i. Skönt att slippa plocka ut fem kastruller för att komma åt stekpannan.
Att dra ut en stor lådfront för att sedan kunna dra ut 3 olika lådor tycker jag inte är någon utveckling. Varför inte 3 lådfronter?

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi skaffade ett "platsbyggt" massivträkök som jag hoppas håller lika länge som jag själv håller... Ang utdrag - vi har nästan inga underskåp med plats för utdrag pga köket är ganska litet, så vi har vanliga lådor och ett bänkhörnskåp med ett utdrag inuti, och ett överhörnskåp med en karusell. Nackdel med små kök är att få plats med allt (men vi har högt till tak så sällangrejor står högst upp eftersom skåpen är måttanpassade så går de ända upp i tak ~3m) - fördelen är att man har mycket på en armlängds avstånd. Dock är det svårt att vara mer än två i köket.

Det är synd när man river ut gamla platsbyggda inredningar, de verkar kunna överleva moderna spånskivekök flera gånger om, jag hoppas trenden att bevara kök kommer tillbaka. Det går ofta att bygga om så moderna vitvaror passar och höja bänkar osv. Tyvärr var oftast inte köken från nånstans slutet 70-tal något att bevara, även om det även då fanns rejält byggda kök.

arneri68 arneri68 skrev:
Att dra ut en stor lådfront för att sedan kunna dra ut 3 olika lådor tycker jag inte är någon utveckling. Varför inte 3 lådfronter?
Ingen aning. Varför skulle man vilja ha lådor i lådor?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ingen aning. Varför skulle man vilja ha lådor i lådor?
Det är modernt nuförtiden. Utseendet med bara en stor täcklucka ytterst gissar jag tanken är. Sjukt irriterande att behöva öppna fler lådor för att komma åt tycker jag själv. :thinking:

Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är modernt nuförtiden. Utseendet med bara en stor täcklucka ytterst gissar jag tanken är. Sjukt irriterande att behöva öppna fler lådor för att komma åt tycker jag själv. :thinking:
Jag är så gammal nu att jag inte behöver bry mig om vad som är modernt. Det är skönt. Frun är lite mer mottaglig för modets nycker men några lådor i lådor ska vi inte ha :poop:

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, det märks att lådor är ny teknik. Vi har massa hysteriskt djupa skåp som man behöver plocka ut allting ur för att komma åt något längst in. En sak som vi ska ha i vårt nya kök är fler saker man kan dra i. Skönt att slippa plocka ut fem kastruller för att komma åt stekpannan.
Vi har monterat in IKEAs utdragslådor som inredning i vårt kök från -85. Det är snickerier från Marbodal. Sedan verkar luckorna ommålade minst 2ggr sedan 85.

Maria T
Vi lät bygga vårt hus 2001 och är fortfarande rätt nöjda med hur köket blev - några saker skulle jag gärna vilja vetat om när vi byggde, alltså sånt som den som ritade köket kunde/borde ha föreslagit, men det är inget som jag inte kan leva med. Det jag skulle vilja göra är att lämna in luckorna för omlackering och byta ut kaklet (40 cm upp från bänkhöjd) för då skulle köket kännas jättefräscht till en (förhoppningsvis) ganska låg kostnad.

Som jämförelse: 1990 flyttade vi till ett radhus som var byggt 1969, visserligen hade det bytt ägare redan tre gånger men det köket, som alltså då var lika gammalt som vårt kök är nu, var så gräsligt fult och på sina håll riktigt snuskigt. De som vi köpte av hade förkärlek för "experimentella" lösningar - kitta fönster med, och sätta upp kakel med, sån här grå häftmassa som man har för att sätta upp planscher i tonårsrum. Ett sabla otyg.
Vi var inte så gamla då, 1990, så vad vi kände till om undersökningsplikt (fanns ordet ens då?) var lika med noll. Eftersom vi inte precis hade massa pengar över varje månad, räntekostnad på bolån då var inte kul, så levde vi med plastfilm som var teakimitation på skåpsluckorna, brun-orange linoleumgolv, pizzavalv och mörkbrun bröstpanel ("nästan som teak"). Runt 1995 var vi tvungna byta både spis och kyl/frys, så passade på att lägga in nytt golv, nån Pergo-variant, och det blev ett lyft. Jag försökte sen med hjälp av värmepistol få bort plastfilmen från skåpsluckorna, men det var ett sisofysgöra och det blev limrester kvar så något år senare lämnade vi in luckorna för omlackering och jag tror det var det bästa vi gjorde i radhuset under de 11 år vi bodde där.

Microkatten
S Stuff skrev:
Detta var kloka ord! Och gäller nog mer än kök. Ett gammalt hus erbjuder ypperliga tillfällen att avvika från den allenarådande själadödande vitt och fräscht-trenden och få ett personligt hem baserat på husets förutsättningar.

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.