50 590 läst · 120 svar
51k läst
120 svar
Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket?
Ekonomiskt - går det över huvud taget att räkna hem en investering i nytt kök ekonomiskt? Svaret här måste bli Aldrig.Marlen Eskilsson skrev:
Miljömässigt - självklart samma svar, ett köksbyte innebär troligen en rätt så stor miljöbelastning. (Jag pratar inte om vitvarorna, där kan det vara annat som gäller)
Moraliskt - Nåt direkt omoraliskt i att byta kök ser jag inte så byt så ofta du vill.
Jag saknar ärligt talat alternativet:
Man kan byta hur sällan man vill
Och jag inser nu att jag ändå inte kan rösta ...
Jag behöver också alt: Man kan byta hur ofta/sällan man vill
Vilket ungefär betyder, "jag vet inte", "har ingen åsikt", eller nåt sånt.
Själv köpte vi ett 8 år gammalt begagnat komplett kök från blocket att sätta i det nybyggda huset , det indikerar nog lite hur jag personligen, (men kanske bara just då), resonerar.
Till sist hamnade dock de gamla stommarna och luckorna i tvättstugan, vitvarorna fick samsas med nya IKEA-stommar + luckor i köket.
Tack thomasx för en vettigt uppställd kalkyl.
Ja det är ju självklart att det inte går att laga mat i ett kök som har blivit en hel dag gammalt, självklart då en brödsmula eller en droppe köttsaft givetvis fördärvar det hela.
Om du räknar att alternativkostnaden för äta mat ute börjar från dag 1 så får man alltså inte använda köket alls.
Man kan byta hur sällan man vill
Och jag inser nu att jag ändå inte kan rösta ...
Jag behöver också alt: Man kan byta hur ofta/sällan man vill
Vilket ungefär betyder, "jag vet inte", "har ingen åsikt", eller nåt sånt.
Själv köpte vi ett 8 år gammalt begagnat komplett kök från blocket att sätta i det nybyggda huset , det indikerar nog lite hur jag personligen, (men kanske bara just då), resonerar.
Till sist hamnade dock de gamla stommarna och luckorna i tvättstugan, vitvarorna fick samsas med nya IKEA-stommar + luckor i köket.
Tack thomasx för en vettigt uppställd kalkyl.
Ja det är ju självklart att det inte går att laga mat i ett kök som har blivit en hel dag gammalt, självklart då en brödsmula eller en droppe köttsaft givetvis fördärvar det hela.
Om du räknar att alternativkostnaden för äta mat ute börjar från dag 1 så får man alltså inte använda köket alls.
Redigerat:
Jag valde hur ofta man vill....tycker det är helt okej om man tycker det är kul och har råd....som att byta bil....
Själv är jag både för lat och snål....byter nog hus istället.....
Själv är jag både för lat och snål....byter nog hus istället.....
Mikael_L skrev:
Det är samma sak som "Man kan byta hur ofta man vill". Den enda skillnaden är din personliga uppfattning av orden ofta resp. sällan och att du uppenbarligen ser ett halvtomt glas när vi andra ser ett halvfullt
Mikael_L skrev:
Vilket kök?Mikael_L skrev:
Min kalkyl visar att om du väljer att bygga ett hus med ett kök istället för utan ett kök, så kommer ditt kök att ha betalat sig självt på 1 år. Du börjar "göra vinst" på köket efter 1 år. Därmed är det alltså rent kostnadsekonomiskt försvarbart att byta köka varje år.
Att man sen kan spara en massa pengar på att inte göra det när man väl byggt ett kök är en helt annan sak. Men det blir mycket svårare att ställa upp en kalkyl på eftersom det ganska omgående övergår i annat än ekonomiska termer, nämligen, lust, känsla, vilja att laga mat hemma istf att gå ut och äta osv. Man landar istället i en situation där enbart trasiga saker byts ut löpande och resultatet blir att man aldrig ska byta köket. Men det vet vi av erfarenhet att det inte fungerar i praktiken även om det låter fint i teorien, och till sist hamnar man då i en situation där man inte alls använder köket och bara äter ute, och cirkeln är sluten. Q.E.D. Det är kostnadsekonomiskt försvarbart att byta ut köket varje år
På 30 år förändras vanorna hos de som bor där, man vill inte äta och laga mat på samma sätt längre. Det är nog vad som driver ombyggnaden, inte om det är platsbyggt eller IKEA.
Själva satte vi in IKEA.
Själva satte vi in IKEA.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Jag var på en husvisning för ett par år sedan där visst en av Malmstens möbelsnickare bott. Det köket skulle man inte bytt även om bänkhöjden inte följde dagens standard. (hellre sänka golvet ) Även garderober och annat var platsbyggt.
Hur som helst, köksbyte (bilbyte etc.) handlar annars till stor del om vilken ekonomisk situation man befinner sig i och vad man prioriterar.
Hur som helst, köksbyte (bilbyte etc.) handlar annars till stor del om vilken ekonomisk situation man befinner sig i och vad man prioriterar.
Jag kan summera efter många år i byggbranschen och fler en 500 köksbyten, det är gamla omoderna kök med lägre bänkhöjd, anpassade för dåtidens arbete i kök utan diskmaskin, mikro, avsaknad av tillräckligt med el uttag etc. etc som är den (var) den största anledningen. Det är även vanligt med dyra designkök som åker ut, dom var fräcka och skrytsamma en kort tid,men blir fort omoderna och utbytta, försök att att säljas på andrahandsmarknad funkar knappast ens där, och om det gör det så hamnar dom i sommarstugor där dom "får duga" .
Men hur blir då beräkningen om man blandar in alternativet att inte ha kök men en microvågsugn i bokhyllan? jag får det till att ett kök lönar sig *aldrig* då :| Så på samma sätt drar jag slutsatsen att det aldrig lönar sig att byta kök.thomasx skrev:[/I]
Det är samma sak som "Man kan byta hur ofta man vill". Den enda skillnaden är din personliga uppfattning av orden ofta resp. sällan och att du uppenbarligen ser ett halvtomt glas när vi andra ser ett halvfullt
Vilket kök?
Min kalkyl visar att om du väljer att bygga ett hus med ett kök istället för utan ett kök, så kommer ditt kök att ha betalat sig självt på 1 år. Du börjar "göra vinst" på köket efter 1 år. Därmed är det alltså rent kostnadsekonomiskt försvarbart att byta köka varje år.
Att man sen kan spara en massa pengar på att inte göra det när man väl byggt ett kök är en helt annan sak. Men det blir mycket svårare att ställa upp en kalkyl på eftersom det ganska omgående övergår i annat än ekonomiska termer, nämligen, lust, känsla, vilja att laga mat hemma istf att gå ut och äta osv. Man landar istället i en situation där enbart trasiga saker byts ut löpande och resultatet blir att man aldrig ska byta köket. Men det vet vi av erfarenhet att det inte fungerar i praktiken även om det låter fint i teorien, och till sist hamnar man då i en situation där man inte alls använder köket och bara äter ute, och cirkeln är sluten. Q.E.D. Det är kostnadsekonomiskt försvarbart att byta ut köket varje år
jävla_hus skrev:
Du tänker utfodra en hel familj med enbart en micro i bokhyllan? Funkar det bra att förvara mjölken i den verkligen?
Varför lägga pengar på en mikro när man kan elda på gården och koka å kok potäter i gryta gjord av gammal burk. Då går man + minst 100-150 000 kr/år sover man under en gran så sparar man minst lika mycket till köper man ingen bil och bensin/diesel så ytterligare en 100 papp så varför ens åka till jobbet när man kan spara ca 300 -500 000 kr/ år bara man sitter still under granen.
Nä byt kök efter känsla och behov allt annat är bortkastat i onödan.
Nä byt kök efter känsla och behov allt annat är bortkastat i onödan.
Wow, klockrent. Jag hade ingen aning om att man kunde tjäna 100-150k/år på att koka potatis på elden.
Lägerbrasan brinner ju såklart hela tiden så att koka potatisen vore en lätt match, tyvärr gillar jag inte potatis
Det låter helt klart "häftigt" att kunna spara 300-500k på att sitta under en gran, var kommer dom pengarna ifrån?
Jag antar dock att alla fattar min poäng, man kan inte jämföra hur ofta man skall byta kök med att inte ha något kök alls (är det ens OK enligt byggreglerna att inte ha kök?)och om man skall jämföra det så är ju frågan var man skall dra gränsen "äta ute"/"mikromat"/"laga på eld" eller varför inte snika in sig och sin familj på mat hos grannarna?
Lägerbrasan brinner ju såklart hela tiden så att koka potatisen vore en lätt match, tyvärr gillar jag inte potatis
Det låter helt klart "häftigt" att kunna spara 300-500k på att sitta under en gran, var kommer dom pengarna ifrån?
Jag antar dock att alla fattar min poäng, man kan inte jämföra hur ofta man skall byta kök med att inte ha något kök alls (är det ens OK enligt byggreglerna att inte ha kök?)och om man skall jämföra det så är ju frågan var man skall dra gränsen "äta ute"/"mikromat"/"laga på eld" eller varför inte snika in sig och sin familj på mat hos grannarna?
Redigerat: