16 069 läst · 110 svar
16k läst
110 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Ta det lugnt och var tydlig med signaler och håll avstånd, tänk på att ditt ekipage är långt och att en lucka som normalt är tillräcklig för filbyte eller liknande inte är det med släp och dessutom kan acceleration vara lite seg med ett tungt släp.H Husåhem skrev:Jag vill börja med att tacka för alla bra råd och inspel!
Tycker mig även se en viss konsensus i diskussionen kring defensivt körsätt jag tar med mig.
Ni som klarat BE-kort.
Utiftån er erfarenhet, vilka två tips/råd skulle ni ge för specifikt uppkörningsmomentet till oss som har det framför oss?
Då tänker jag inte på säkerhetskontrollen utan när man kör i trafiken.
Kör defensivt och ha koll på din eco-driving så du inte bromsar och gasar för mycket utan lätta på gasen och motorbromsa så kanske du kan köra vidare utan att stanna vid korsningar etc.
Vi är ju alla med olika erfarenheter och synvinklar men jag skulle säga glöm absolut inte att du har släp där bak utan visa aktivt med koll i sidospeglarna att du har koll på var du placerar släpet. Plus naturligtvis en trygg bilkörning enligt reglerna i övrigt. Jag kuggade första uppkörningen pga för dålig koll på släpet. Körningen i övrigt och säkerhetskontrollen var utan anmärkning.MathiasS skrev:
Jag försökte också bekanta mig med området inför uppkörningen men inspektören lyckades ändå hitta mindre och krångligare gator än mig 😂 Efter första uppkörningen kände jag att det kan ju inte bli svårare väg än vi körde så den övade jag in ordentligt. Naturligtvis hittade nästa inspektör en ännu jobbigare väg för provet 😂
Jag misstänkte att min text skulle missförstås. Man måste förstås tänka på att släpet är där och förhålla sig till det, men det jag vill säga är att en BE-uppkörning är en B-uppkörning med släp bakpå. Dvs, kör man inte bil som folk så blir man inte godkänd - det räcker inte med att kunna hantera släpet.E Elixir skrev:Vi är ju alla med olika erfarenheter och synvinklar men jag skulle säga glöm absolut inte att du har släp där bak utan visa aktivt med koll i sidospeglarna att du har koll på var du placerar släpet. Plus naturligtvis en trygg bilkörning enligt reglerna i övrigt. Jag kuggade första uppkörningen pga för dålig koll på släpet. Körningen i övrigt och säkerhetskontrollen var utan anmärkning.
På youtube och diverse forum finns mycket info om de fällor som inspektörerna använder runt sitt kontor. Det är tämligen samma ställen år ut och år in som testas. Kan man inte lista ut det själv kan man alltid ta en lektion hos den lokala bilskolan, de vet exakt var deras elever brukar kuggas....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 758 inlägg
Jag tog en dubbellektion, fick lite genomgång, tips om uppkörning/säkerhetskontroll och lite feedback på att man inte lagt sog till med alltför mycket olämpligt beteende.joakim_j skrev:
Hur svårt är det egentligen att ta BE-kort? Känns som att det inte kan vara så mycket svårare än att köra med lätt släp. Så hur många lektioner skulle ni som har BE-kort uppskatta att en sådan som jag behöver?
Jag har haft B-kort i 17 år. Kört med släp samtliga dessa år (båttrailer först, sedan köpte vi ett släp när vi köpte huset). Har haft C-kort i 15 år (körde lastbil med tungt släp i lumpen, men fick "bara" C-kortet pga kostnadsskäl), har dock inte kört lastbil sedan typ 2009. Är väl helt OK på att backa med släpet. Ingen guru direkt, men det flyter på rätt bra.
Teorin är inget problem.
Så, hur många lektioner bör man räkna med? 2, 3? Ännu fler? Fattar att "det är individuellt", men det känns som att ni som har tagit BE borde ha en rimlig uppfattning om hur krävande det egentligen är.
Jag hade haft AB i 30 år när jag körde upp för BE. Även ägt och kört tungt släp i 5-6 år utan BE..., men det sa jag ju inte på uppkörningen. Han sade att det märktes att jag hade stor erfarenhet av släpkörning och hade ingenting att anmärka på.
Läste in teorin själv med 2 olika appar och BE-boken.
/M
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla många fasadlampor i rad med dold förläggning?
El -
För många prylar kring dörren
Villalarm & Hemautomation -
Dubbelt så många preppar inför kriser – men 4 av 10 fortfarande oförberedda
Artikelkommentarer -
3 polig vrid strömbrytare 1-0, råkat skruva ut för många kablar
Badrum -
Hur många Thuja brabant behövs för 10 meter?
Trädgård allmänt