13 194 läst · 85 svar
13k läst
85 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Numera är det "manöverprov i trafik". själv fick jag backa in i en p-ruta på en tom bensinmack när jag gjorde uppkörningen 2022. Så som jag förstått den gamla manöverbanan så är det betydligt slappare nu för tiden.MathiasS skrev:
Jag hade ett boogie hästsläp, de är lite smalare så jag behövde inte extra sidospeglar, man ska kunna se 2.5m bredd på 10m bakåt, och sen är de lättare backa med. Men måste ha kåpa så man inte ser rakt bakåtH Husåhem skrev:
Tog -BECEDE på officershögskola 80talet, fick dock bekosta DE själv. När pandemin kom hann jag dock inte fixa läkarintyg i tid pga privatkliniker som hade stängt. Fick då gå ned till -BE----. Skulle jag mot förmodan behöva CE & DE igen så räcker det med godkänd läkarkontroll och begära nytt körkortstillstånd. Har inte kört buss, eller lastbil sedan jag slutade som officer, så det får räcka med BE.
Manöverprovet för CE minns jag var svårt, men det räckte för att täcka upp även BE & DE
Manöverprovet för CE minns jag var svårt, men det räckte för att täcka upp även BE & DE
Verktygstokig
· Västerbotten
· 677 inlägg
H Husåhem skrev:Ni som har gjort uppkörningen av BE-kortet.
Kuggar man om man missar de vanliga körreglerna eller kör på felaktigt sätt?
Exempelvis att man är för passiv i en rondell och väntar för länge på rätt tillfälle att köra in ...eller glömmer av sig och kör 60km/h på en 50km/h väg?
Pratade med en kollega som var rätt säker att han kört 50km på 30km väg vid uppkörning och ändå klarat B96.
Min erfarenhet efter att ha tagit BE är att dom nog är mer förlåtande mot folk medelåldern som haft körkort ett bra tag.
När jag tog BE så höll jag på med säkerhetskontrollen och uppkörningen typ 40 min
Grabben körde upp veckan efter höll på med bara säkerhetskontrollen i 40 minuter, blev pepprad med en massa frågor.
Körde själv en lektion bara för att pejla lite vad dom kollar efter på en uppkörning .
Har du bara erfarenhet av att köra släp är det absolut inga problem att klara
Ja du ska se det som en vanlig uppkörning och måste även klara B-delen av provet.H Husåhem skrev:Ni som har gjort uppkörningen av BE-kortet.
Kuggar man om man missar de vanliga körreglerna eller kör på felaktigt sätt?
Exempelvis att man är för passiv i en rondell och väntar för länge på rätt tillfälle att köra in ...eller glömmer av sig och kör 60km/h på en 50km/h väg?
Pratade med en kollega som var rätt säker att han kört 50km på 30km väg vid uppkörning och ändå klarat B96.
Tog BE för kanske... 2 år sedan.
Ingen teknik bana (men de finns ju fortfarande med i boken så antar att risken finns)
Backade runt ett hörn, frågade om gubben ville gå ut och hjälpa mig att se så det inte kom bilar, det var han inte alls intresserad av och tyckte att det går nog bra ändå då.
Gjorde en jäkligt tight backning och stod spikrakt och 15 cm från trottoaren.
Efteråt så tyckte han jag varit lite snabb från en stopp-plikt men att det var okej.
Teorin läste jag igenom boken 2ggr. Skippade delen om lastbil, skrev provet och det var ju färre frågor än på det vanliga b-provet. 18-åringarna såg uppgivna och lite avundsjuka ut när man stegade ut efter 15-20min och tanten gratulerade en när man fick tillbaka sitt körkort. De visste ju inte man skrivit ett annat prov. Kan det varit 30 frågor kanske, max 40
Tog inga lektioner eller så, men kört mycket med släp och backar allt som oftast på smala och tighta platser,
Sammanfattningsvis inget man behöver oroa sig för, det svåraste var att hitta tid för uppkörning. Fick åka 15mil för det. (Hyrde ett släp som stod på plats)
Ingen teknik bana (men de finns ju fortfarande med i boken så antar att risken finns)
Backade runt ett hörn, frågade om gubben ville gå ut och hjälpa mig att se så det inte kom bilar, det var han inte alls intresserad av och tyckte att det går nog bra ändå då.
Efteråt så tyckte han jag varit lite snabb från en stopp-plikt men att det var okej.
Teorin läste jag igenom boken 2ggr. Skippade delen om lastbil, skrev provet och det var ju färre frågor än på det vanliga b-provet. 18-åringarna såg uppgivna och lite avundsjuka ut när man stegade ut efter 15-20min och tanten gratulerade en när man fick tillbaka sitt körkort. De visste ju inte man skrivit ett annat prov. Kan det varit 30 frågor kanske, max 40
Tog inga lektioner eller så, men kört mycket med släp och backar allt som oftast på smala och tighta platser,
Sammanfattningsvis inget man behöver oroa sig för, det svåraste var att hitta tid för uppkörning. Fick åka 15mil för det. (Hyrde ett släp som stod på plats)
60 frågor varav 5 är "testfrågor" som inte ger poäng så full pott är 55.S Svanteman skrev:Tog BE för kanske... 2 år sedan.
Tog mitt be kort för knappt ett år sedan. Lånade teoribok på biblioteket och klarade teoriprovet med det. Förvånansvärt få frågor kring släp, mest vanliga B-relarerade frågor. Körde någon lektion på bilskola och fick bra tips där men lånade också släp (freetrailer) och körde mycket själv. Uppkörning bestod av säkerhetskontroll (youtube har bra exempel), frågor kring säkerhetskontrollen, koppla på och av släp samt körning på de smalaste vägarna han hittade i trakten 😂 backa runt hörn och sedan rakt bakåt en bit, backa in släpet i p-ficka. Bra kunskap, glad för det varje gång jag hyr släp nu och känner mig bekväm med att backa med släpet och kan placera den där jag vill ha den.
Jag tog mitt 2023, lånade bok på bibblan.
Kollade Youtube om lastsäkring och teori, kan rekommendera denna snubben med BE och lastsäkring
Sen söker du och tittar på säkerhetskontrollen, finns mycket på Youtube. En del tar upp vissa saker, en del andra saker, du måste kunna både bil och släp.
Jag övningskörde själv med vanligt hyrsläp 750kg och körde upp med ett lånat hästsläp.
Uppkörning var säkerhetskontroll, vanlig körning i ca 30min i varierande trafik och backa runt gathörn i en t-korsning.
Min backning var kass men jag avbröt en gång pga bil kom, jag tror examinatorn tittade extremt mycket på säkerheten och mindre på körskickligheten.
Jag klarade mig.
Kostnad: uppkörning, uppskrivning och tillverkning av körkort. (Och en tårta som tack för lånet av släp) cirka 2500kr totalt men tid la jag mycket...
Kollade Youtube om lastsäkring och teori, kan rekommendera denna snubben med BE och lastsäkring
Jag övningskörde själv med vanligt hyrsläp 750kg och körde upp med ett lånat hästsläp.
Uppkörning var säkerhetskontroll, vanlig körning i ca 30min i varierande trafik och backa runt gathörn i en t-korsning.
Min backning var kass men jag avbröt en gång pga bil kom, jag tror examinatorn tittade extremt mycket på säkerheten och mindre på körskickligheten.
Jag klarade mig.
Kostnad: uppkörning, uppskrivning och tillverkning av körkort. (Och en tårta som tack för lånet av släp) cirka 2500kr totalt men tid la jag mycket...
Hade B kortet innan, så det blev en uppkörning med TGB-30 med släp samt hyrd buss (utan släp).C cpalm skrev:
Ett antal körlektioner med lokaltrafikens buss och lärare. Första lektionen då ? Tjaaa, vid första svängen till vänster med mittrefug skalade jag halva bussens sida med vägmärket😳
Jahapp, det blir väl dyrt sa jag, men han visade mig sidan på bussen, jag var minsann inte den förste 😀. Ytterst vanligt att man genar och därför hade alla den bussen innan läraren var övertygad . Fick även kickdown med uppställ i en mindre rondell, det var läskigt, tursamt inget annat fordon där.
Inget körprov BE.
Var en major med som förarprövare vid bägge körproven. Tugga man trottoarkanten med bussens bakhjul var det torsk direkt för då hade man ju "kört ihjäl någon". fick inte heller nyttja vänster körfält vid 2 filig väg och svänga in höger på korsande väg. Fick en sådan med refug och övergångsställe på vägen in till höger, lyckades precis klara den, alla som körde upp fick ta den korsningen, gav flera kuggningar.
Teorin var om jag minns rätt grundteorin för B igen + (15, eller 30?) extra frågor , samt ett teoriprov för C och ett för D samt ett för E. (E provet minns jag var 15 frågor och man skulle ha 13 rätt, hade man mindre fick man skriva om hela skiten, hånskrattade åt kollegan som plumpade E provet 😉)