13 638 läst · 88 svar
14k läst
88 svar
Hur många lektioner för att ta BE-kort?
Ingen aning om hur det är idag . Ja , 2 uppkörningar samma dag, teoriprovet var totalt 5 delar om jag minns rätt. CE var även med backning med släp genom hinder, in i ett "garage" sedan ut och genom ett annat hinder till ursprungsläget.C cpalm skrev:
Nej, det är lika många frågor på BE och B provet, men det är kanske 5-10 frågor som är spcifikt BE, resten är vanliga B.S Svanteman skrev:Tog BE för kanske... 2 år sedan.
Ingen teknik bana (men de finns ju fortfarande med i boken så antar att risken finns)
Backade runt ett hörn, frågade om gubben ville gå ut och hjälpa mig att se så det inte kom bilar, det var han inte alls intresserad av och tyckte att det går nog bra ändå då.
Gjorde en jäkligt tight backning och stod spikrakt och 15 cm från trottoaren.
Efteråt så tyckte han jag varit lite snabb från en stopp-plikt men att det var okej.
Teorin läste jag igenom boken 2ggr. Skippade delen om lastbil, skrev provet och det var ju färre frågor än på det vanliga b-provet. 18-åringarna såg uppgivna och lite avundsjuka ut när man stegade ut efter 15-20min och tanten gratulerade en när man fick tillbaka sitt körkort. De visste ju inte man skrivit ett annat prov. Kan det varit 30 frågor kanske, max 40
Tog inga lektioner eller så, men kört mycket med släp och backar allt som oftast på smala och tighta platser,
Sammanfattningsvis inget man behöver oroa sig för, det svåraste var att hitta tid för uppkörning. Fick åka 15mil för det. (Hyrde ett släp som stod på plats)
I januari fanns det både teori och uppkörning med några dagars varsel, men framåt våren kommer alla med hästsläp och husvagnar på att de behöver BE och då får man vänta.
Jag körde också upp med hästsläp. Hade dock lånat vi skolan, så det kostade en slant.
Skulle uppskatta att teori, böcker, övningsfrågor, en lektion, uppkörning och lån av släp mm till den gick på totalt kanske 6000 kr eller så plus typ 15 tim nedlagt på att läsa och öva och köra upp.
Redigerat:
Nej, teoriprovet för B har 70 frågor varav 65 ger poäng, BE har som jag skrev tidigare 60 frågor varav 55 ger poäng.N nb. skrev:Nej, det är lika många frågor på BE och B provet, men det är kanske 5-10 frågor som är spcifikt BE, resten är vanliga B.
I januari fanns det både teori och uppkörning med några dagars varsel, men framåt våren kommer alla med hästsläp och husvagnar på att de behöver BE och då får man vänta.
Jag körde också upp med hästsläp. Hade dock lånat vi skolan, så det kostade en slant.
Skulle uppskatta att teori, böcker, övningsfrågor, en lektion, uppkörning och lån av släp mm till den gick på totalt kanske 6000 kr eller så plus typ 15 tim nedlagt på att läsa och öva och köra upp.
Hur är det här med godkänt ekipage för uppkörning.
Jag har en skåpbil som bara får dra 840 kg på b kort samt att jag har en släpkärra med totalvikt 1000kg. Måste ju då anses som godkänt uppkörningsekipage?
Måste släpet vara lastat så det väger mer än 840 kg eller kan det vara mkt lättare? Då det inte är ett täckt släp tänkte jag ta och bygga på med tex cellplastskivor jag har stående. Men kanske inte funkar?
Jag har en skåpbil som bara får dra 840 kg på b kort samt att jag har en släpkärra med totalvikt 1000kg. Måste ju då anses som godkänt uppkörningsekipage?
Måste släpet vara lastat så det väger mer än 840 kg eller kan det vara mkt lättare? Då det inte är ett täckt släp tänkte jag ta och bygga på med tex cellplastskivor jag har stående. Men kanske inte funkar?
Enklast är om du följer Trafikverkets instruktioner som jag klistrar in nedan, så slipper vi sitta och gissa vad det är för fordon du pratar om och deras registrering.O Octavianus skrev:Hur är det här med godkänt ekipage för uppkörning.
Jag har en skåpbil som bara får dra 840 kg på b kort samt att jag har en släpkärra med totalvikt 1000kg. Måste ju då anses som godkänt uppkörningsekipage?
Måste släpet vara lastat så det väger mer än 840 kg eller kan det vara mkt lättare? Då det inte är ett täckt släp tänkte jag ta och bygga på med tex cellplastskivor jag har stående. Men kanske inte funkar?
Krav på fordon vid körprovet
Körprovet ska göras med en lämplig bil eller lätt lastbil och tillkopplad släpvagn. Om du har körkortsbehörighet B för manuell växellåda, kan du använda en automatväxlad bil vid körprovet utan att ditt körkort begränsas.Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska fordonskombinationen vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt. Bilen och släpet måste vara registrerade i Sverige och du ska visa upp de senaste utfärdade registreringsbevisen.
Bilen och släpet får inte ha körförbud, vara ett utryckningsfordon eller en begravningsbil. Den får inte heller vara lastad med farligt gods eller med djur.
Fordonskombinationen ska:
- ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg
Bilen ska:
- kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h
- ha en tjänstevikt av minst 1000 kg
- ha en totalvikt av högst 3500 kg
- ha huvudstöd (nackskydd) på framsätena
- ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
Släpet ska:
- ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
- vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär
- ha en bruttovikt av minst 800 kg
- ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
- vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 699 inlägg
Jag tog BE-kort för ett par år sen efter att ha haft B-kort sen 1900-talet. Körde via bilskola då jag ändå behövde hyra släp och likt flera andra misstänkte att jag hade en del olater att hantera.
Använde appen Körkortsboken på körskolans inrådan och lade väl totalt tio papp på allt och 15–20 timmar totalt. Ett par av dem var verkligen att bara stå i en trevägskorsning och backa runt hörn. Det och att lära sig hur långt bakåt släpet är vid backning är väl värt att lära sig oavsett om man tar BE eller ej.
Jag tyckte teoriprovet var svårt. För många frågor var av slaget ”vad av A, B, C och D utgör den största faran i den här situationen?” Och jag tycker inte teoriappen förberedde mig på det. Inte så att jag var nära att kugga, men det ställdes frågor på ett annat sätt än i appen jag hade.
Säkerhetskontrollen är inte mycket att orda om, den ska göras systematiskt och man får inte glömma bilen. De teoretiska frågorna kring lastsäkring och påskjutabroms var i mitt tycke knepigare. Någon som är helt teknikointresserad har nog väldigt svårt för det här. Konstigt att inte jämställdhetssträvan gjort att sånt som hur ett hydraulsystem funkar (eller för den delen hur man kollar oljan) tagits bort än. Helt meningslösa kunskaper för att vara en säker förare.
När det kom till körningen tror jag de av oss som uppenbart har trafikvana och kör mycket tillåts ha vissa olater. Med det sagt försökte jag tillämpa högerregeln, ha respekt för järnvägsövergångar och ha koll på hastighetsgränser; alla saker jag lägger måttligt med energi på i vardagen.
Använde appen Körkortsboken på körskolans inrådan och lade väl totalt tio papp på allt och 15–20 timmar totalt. Ett par av dem var verkligen att bara stå i en trevägskorsning och backa runt hörn. Det och att lära sig hur långt bakåt släpet är vid backning är väl värt att lära sig oavsett om man tar BE eller ej.
Jag tyckte teoriprovet var svårt. För många frågor var av slaget ”vad av A, B, C och D utgör den största faran i den här situationen?” Och jag tycker inte teoriappen förberedde mig på det. Inte så att jag var nära att kugga, men det ställdes frågor på ett annat sätt än i appen jag hade.
Säkerhetskontrollen är inte mycket att orda om, den ska göras systematiskt och man får inte glömma bilen. De teoretiska frågorna kring lastsäkring och påskjutabroms var i mitt tycke knepigare. Någon som är helt teknikointresserad har nog väldigt svårt för det här. Konstigt att inte jämställdhetssträvan gjort att sånt som hur ett hydraulsystem funkar (eller för den delen hur man kollar oljan) tagits bort än. Helt meningslösa kunskaper för att vara en säker förare.
När det kom till körningen tror jag de av oss som uppenbart har trafikvana och kör mycket tillåts ha vissa olater. Med det sagt försökte jag tillämpa högerregeln, ha respekt för järnvägsövergångar och ha koll på hastighetsgränser; alla saker jag lägger måttligt med energi på i vardagen.
Laddade hem nån app för att ta mc kort, första provet jag gjorde i den var godkänt så tänkte att det här blir lätt 😄
Nästföljande 5-6 prov gick inte lika bra... 😬
Det jag tycker är krångligast är alla dessa avstånd till korsningar, var man får stanna och parkera och när stannar man och när har man parkerat
När jag tog C kort för 15-18år sen så hade jag max 2-3 fel på alla prov jag gjorde på datorn, när jag gjorde det riktiga provet så fattade jag inte alls vad jag läste på första frågan, det var helt blankt i skallen, men som tur va gick det bra iaf
Nästföljande 5-6 prov gick inte lika bra... 😬
Det jag tycker är krångligast är alla dessa avstånd till korsningar, var man får stanna och parkera och när stannar man och när har man parkerat
När jag tog C kort för 15-18år sen så hade jag max 2-3 fel på alla prov jag gjorde på datorn, när jag gjorde det riktiga provet så fattade jag inte alls vad jag läste på första frågan, det var helt blankt i skallen, men som tur va gick det bra iaf
Tack för ditt svar Nötgårdsgubben.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tog BE-kort för ett par år sen efter att ha haft B-kort sen 1900-talet. Körde via bilskola då jag ändå behövde hyra släp och likt flera andra misstänkte att jag hade en del olater att hantera.
Använde appen Körkortsboken på körskolans inrådan och lade väl totalt tio papp på allt och 15–20 timmar totalt. Ett par av dem var verkligen att bara stå i en trevägskorsning och backa runt hörn. Det och att lära sig hur långt bakåt släpet är vid backning är väl värt att lära sig oavsett om man tar BE eller ej.
Jag tyckte teoriprovet var svårt. För många frågor var av slaget ”vad av A, B, C och D utgör den största faran i den här situationen?” Och jag tycker inte teoriappen förberedde mig på det. Inte så att jag var nära att kugga, men det ställdes frågor på ett annat sätt än i appen jag hade.
Säkerhetskontrollen är inte mycket att orda om, den ska göras systematiskt och man får inte glömma bilen. De teoretiska frågorna kring lastsäkring och påskjutabroms var i mitt tycke knepigare. Någon som är helt teknikointresserad har nog väldigt svårt för det här. Konstigt att inte jämställdhetssträvan gjort att sånt som hur ett hydraulsystem funkar (eller för den delen hur man kollar oljan) tagits bort än. Helt meningslösa kunskaper för att vara en säker förare.
När det kom till körningen tror jag de av oss som uppenbart har trafikvana och kör mycket tillåts ha vissa olater. Med det sagt försökte jag tillämpa högerregeln, ha respekt för järnvägsövergångar och ha koll på hastighetsgränser; alla saker jag lägger måttligt med energi på i vardagen.
Jag har hört fler som sagt att den app som ingår i körskolans paket ej är heltäckande.
Var det främst på BE-relaterade frågor eller generell körteori (B) du tyckte appen saknade?
Funderar själv på att köpa iKörkorts app för B körkort och BE körkort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 699 inlägg
Min minnesbild (även om det bara är två år sen glömmer man enstaka händelser fort, men jag tror jag skrev om det i släpvagnstråden när det begav sig) är att frågorna var av en annan karaktär på provet än i appen. Det handlar alltså inte om vilka områden som berördes, utan om hur frågorna ställdes.H Husåhem skrev:
När jag tog körkort på 1900-talet minns jag det som att de frågor man ”skrev pärmar” på var identiska med de faktiska provfrågorna.
Med det sagt kan det ju vara så att de frågor jag störde mig på var de fem nya frågor som egentligen inte var del av provet utan till för provutveckling.
Edit: Min syn närmare inpå händelsen: https://www.byggahus.se/forum/threads/den-stora-traden-om-slaep.356080/post-5642197
Ha, det var bara ett år sen! Jag tog i lite då sånt här alltid är längre sen än man tror. 😇
Redigerat:
Jag hade samma känsla när jag skrev A-provet för några år sedan. Frågorna ställs på ett sätt som gör det knepigare än vad tex apparnas frågor visar. Värderingar av situationer som ibland upplevs som väldigt subjektiva.Nötegårdsgubben skrev:
Min minnesbild (även om det bara är två år sen glömmer man enstaka händelser fort, men jag tror jag skrev om det i släpvagnstråden när det begav sig) är att frågorna var av en annan karaktär på provet än i appen. Det handlar alltså inte om vilka områden som berördes, utan om hur frågorna ställdes.
När jag tog körkort på 1900-talet minns jag det som att de frågor man ”skrev pärmar” på var identiska med de faktiska provfrågorna.
Med det sagt kan det ju vara så att de frågor jag störde mig på var de fem nya frågor som egentligen inte var del av provet utan till för provutveckling.
Min syn närmare inpå händelsen: [länk]
Är kanske så också att många lär sig frågorna och svaren utan att faktiskt läsa och förstå vad frågan faktiskt handlar om.MathiasS skrev:
Jag tror att frågorna formuleras om men det faktiska innehållet eller innebörden är densamma.
Kommer också ihåg pärmarna på 80 talet när jag tog körkort första gången (har blivit några bokstäver till i körkortet under åren) och det var mycket lära sig utantill utan att faktiskt kanske förstå vad som faktiskt frågades
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla många fasadlampor i rad med dold förläggning?
El -
För många prylar kring dörren
Villalarm & Hemautomation -
Dubbelt så många preppar inför kriser – men 4 av 10 fortfarande oförberedda
Artikelkommentarer -
3 polig vrid strömbrytare 1-0, råkat skruva ut för många kablar
Badrum -
Hur många Thuja brabant behövs för 10 meter?
Trädgård allmänt