49 683 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
Jag måste nog faktiskt hålla med Anders :xHenri skrev:
Agria ÄR väl ansedda som ett försäkringsbolag för husdjur.
Däremot tror jag att katter som varit ute mår bäst av och vara ute och inne. (om det är på landet, lite trafik och få grannar att störa)Har du däremot en katt som endast varit inne så tror jag den är lika glad ändå.
Jag kan även hålla med om att lämna katten utan uppsikt(undantag på en ensam gård på landet,lite trafik och få grannar) är oansvarigt. Jag har själv kört på ett par katter som sprungit över vägen. Det är inte så kul att berätta för ägaren att man kört över katten. Vissa har förståelse för det medans andra blir väldigt arga.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Och vad tänker du är alternativet, när jag kikar på mina kattmatsburkar står det saker som "öring&lax" "kyckling&anka" m.m., dvs. arter som oavsett ålder och säsong är relativt försvarslösa i förhållande till de människor som bestämmer deras öde.nikasp skrev:
Man kan tänka sig veganspåret men det är inget jag personligen tillämpar själv och därmed knappast kan pådyvla en katt... Däremot kan jag bli lite trött på katter som dödar utan att äta upp och sett ur det perspektivet är väl Alfredos förslag ganska begåvat (så katten är mer motiverad att faktiskt äta upp)
/U
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det lär finnas 140 miljoner fåglar i Sverige:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.933480-70-miljoner-par-faglar-i-sverige
Hur många katter finns det?
Våra två katter har kommit in med tre fåglar i år. Men hur många av dem de dödat själva är osäkert.
Häromdagen fick jag tvätta bort en stor blodfläck från ett fönster. En fågel hade kraschat, men av djuret sågs ingenting. Kanske det var en av fåglarna som katterna hade "fångat".
Ni som vill styra och ställa över katter och fåglar, har ni spikat för fönstren?
Det skulle nog rädda fler fåglar än att sätta munkorg på katterna.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.933480-70-miljoner-par-faglar-i-sverige
Våra två katter har kommit in med tre fåglar i år. Men hur många av dem de dödat själva är osäkert.
Häromdagen fick jag tvätta bort en stor blodfläck från ett fönster. En fågel hade kraschat, men av djuret sågs ingenting. Kanske det var en av fåglarna som katterna hade "fångat".
Ni som vill styra och ställa över katter och fåglar, har ni spikat för fönstren?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Jag tror inte det finns kattmat gjord på småfågel
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Märkligt nog älskar våra två katter majs, alltså sådana där kokta majskorn man köper i mataffären på små burkar.ullberg skrev:
Jag brukar ge det till hönsen ibland (jag vet att jag skämmer bort dem) men det fungerar inte längre.
Nu kör katterna bort hönsen för att själva få äta majsen i fred
Enligt trådens referenskälla 1,3 miljoner 2006 och ca 1,16 miljoner 2012.KnockOnWood skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Aha så just småfåglar har en särställning, det hade inte jag fattat.AndersMalmgren skrev:
För mig är det lika grymt för småfågeln som för den kalv eller oxe som från tid till annan hamnar på min tallrik, och lite i andan "den som står utan skuld..." tänker jag då att det är en livsåskådning jag själv valt/accepterat och därmed knappast kan döma katten (det onödiga dödandet undantar jag här, men det hade ju Alfredo en lösning på).
Men jag jag antar att det enbart är vegetariskt som beställs på dina "fine dining"-etablissemang (eller så ger du dig själv andra friheter än katten):
AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Skillnaden är att jag äter Foie gras på fågel uppfödd för ändamålet. Huskatt är inte en naturlig fiende för småfågel
Anta kan du ju göra men rätt har du inte. Bevisningen är närmare än man kan tro.ullberg skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
jamen självklart, då är det ju givetvis helt i sin ordning - ROFLAndersMalmgren skrev:
Vi har nog lite olika syn på människors särställning (eller avsaknad av densamma) relativt övriga djur, tror inte vi kommer nå konsensus i denna tråd så jag jackar ur, finns på PM om du känner att det finns en meningsfull dialog att föra...
/U
Jag har läst det tidigare, det är ca 16 miljoner fåglar som stryker med och om ni tänker längre än näsan räcker så är alla fågelarter små när de är ungar. Jag tror inte att det flyger in 16 miljoner fåglar i fönster runt om i Sverige. Även svanar, änder och skogsfågel m.m. Sen finns det även smådjur av andra arter som bör får vara ifred.
http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/katter-i-sverige/
Fast det känns lönlöst att länka då alla länkar blir sågade för de är partiska, har ekonomiska intressen osv.
http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/katter-i-sverige/
Fast det känns lönlöst att länka då alla länkar blir sågade för de är partiska, har ekonomiska intressen osv.
KnockOnWood skrev:Det lär finnas 140 miljoner fåglar i Sverige:
[länk]
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Nej jag tycker inte man kan likställa djur producerad för slakt och vilda djur. Men det kanske är ämne för en annan tråd?