AndersMalmgren skrev:
Hur svårt kan det vara att klicka på alla länkar i denna tråd som bevisar motsatsen?
Ok, jag antog din utmaning då jag följt tråden och verkligen inte imponerats av källorna till påståendena. "ALLA" länkar i denna tråd visade sig i praktiken vara tre. Det var inte svårt att klicka på dem, men lätt att ge dem mycket lågt betyg på en pålitlighetsskala.

Sedan håller jag med om föregående postare om att det är svårt att ta dig på allvar. Att "bevisa" något liknande som detta skulle de flesta seriösa forskare hålla sig ifrån att säga. Man skulle säga "visar på att". Men här kommer alltså de tre expertlänkar jag hittade som enligt dig bevisar att katter är minst lika lyckliga inomhus:

1) http://www.kattjouren.nu/myter.php#innekatt

Jag vet inte vad i denna länk som skall vara bra information. Men man konstaterar att en innekatt inte måste må skit. Ingen källhänvisning. Sidan är ideell från Malmö. Vem som står bakom och vilken utbildning de eventuellt har står inte.

2) http://www.skadedjursbekampning.nu/sida/Katter-som-skadedjur

Saknar källhänvisningar. Uppenbart hemmasnickrad sida. Uppenbart ekonomiskt intresse. Ingen författare namngiven till texterna.

3) http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/Utekatt-eller-innekatt/

Uppenbart ekonomiskt intresse. Saknar källhänvisningar.

Har jag missat något länk av högre kvalitet?

• Gilla
llehs och 7 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
...
1) [länk]

Jag vet inte vad i denna länk som skall vara bra information. Men man konstaterar att en innekatt inte måste må skit. Ingen källhänvisning. Sidan är ideell från Malmö. Vem som står bakom och vilken utbildning de eventuellt har står inte.
...
Från din första länk:
Myt: Innekatter är djurplågeri.

- En katt som går ensam i en lägenhet hela dagarna har inget särskilt roligt liv...
:confused:

elpaco skrev:
Ok, jag antog din utmaning då jag följt tråden och verkligen inte imponerats av källorna till påståendena. "ALLA" länkar i denna tråd visade sig i praktiken vara tre. Det var inte svårt att klicka på dem, men lätt att ge dem mycket lågt betyg på en pålitlighetsskala.

Sedan håller jag med om föregående postare om att det är svårt att ta dig på allvar. Att "bevisa" något liknande som detta skulle de flesta seriösa forskare hålla sig ifrån att säga. Man skulle säga "visar på att". Men här kommer alltså de tre expertlänkar jag hittade som enligt dig bevisar att katter är minst lika lyckliga inomhus:

1) [länk]

2) [länk]

Saknar källhänvisningar. Uppenbart hemmasnickrad sida. Uppenbart ekonomiskt intresse. Ingen författare namngiven till texterna.

3) [länk]

Uppenbart ekonomiskt intresse. Saknar källhänvisningar.

Har jag missat något länk av högre kvalitet?
Finns det några djur som har det bättre i fångenskap än i deras naturliga miljö ?, en ute katt är inte heller något naturligt , det naturliga är att katten är helt vild och ej tyr sej till en människa

• Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Finns det några djur som har det bättre i fångenskap än i deras naturliga miljö ?, en ute katt är inte heller något naturligt , det naturliga är att katten är helt vild och ej tyr sej till en människa
Nja, katten är ju faktiskt domesticerad, och tyr sig frivilligt till människan.
Inte på samma sätt som hunden, men ändå.

Se det som ett symbios.
Katten får trygghet, värme, vatten, kel och kanske mat, och människan får mössfritt.
(våra två katter tog två möss i natt)

nikasp
Här var en ganska bra skrivelse för båda sidor: http://www.sjobo.se/files/Bygga, bo...ällskapsdjur/Info_katter_lank_pa_hemsidan.pdf

Råd för en mer konfliktfri katthållning:
• Prata med dina grannar om du har en utekatt. Fråga dem om dina katter upplevs som ett problem och framför att du gärna vill veta om din katt stör dem.
• Håll katten inomhus. De flesta katter trivs alldeles utmärkt inomhus, särskilt om de är kastrerade/steriliserade. Ett alternativ är att man har uppsikt över katten när den vistas ute eller har den i koppel.
• Ha en kattlåda och lär katten att göra sina behov i en låda, även om den vistas ute.
• Kastrera/sterilisera katten om den inte ska användas till avel. Detta gäller även hankatter som genom lukt-markeringar och oväsen kan störa omgivningen.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Agria är ett mycket ansett försäkringsbolag av oss djurvänner och de har duktiga veterinärer anställda. Om du tycker att källor från hemmasnickrade ideala föreningar eller sidor med kommersiellt intresse inte duger som källa blir det nog svårt att pleasa dig

Btw, Agria saknar inte källuppgift, den är skriven av Magdalena Holmström, står längst ned. Hon är erkänt duktig kattexpert.

Mina katter kan välja, gå ut eller stanna inne. Jag har aldrig haft en katt som valt att stanna inne. På sommaren är de ute för det mesta, på vintern stannar de gärna inne mer än ute :) Har försökt hålla dem inne korta perioder vid flytt och stundande veterinärbesök, vilket inte varit uppskattat, faktiskt uppfattat att de fått panik när de inte får komma ut. Men då är de vana att få vara ute, har de fått smak för det så är det nog inte lätt att vänja dem vid ett inneliv. Så är det.

Sedan är ju katter renliga av sig, de gräver ned skiten. Naturligtvis är en sandlåda alldeles utmärkt för detta ändamål, lätt att gräva! Det finns medel som ska få katter att välja en annan plats.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Om ni undrar varför jag är så militant emot utekatter kan jag berätta att det beror på en liten händelse för drygt 15 år sedan när jag bodde i Bromma. Var på väg hem på vår lilla gata med i princip noll biltrafik. På vägen träffar jag på en ungkatt som släpar sig fram med framtassarna, baktassar och stora delar av hela rumpa och rygg är helt söndertrasade. Blev antalgien påkörd bara minuter innan.Var bara tur att det var jag som hittade grannens katt först och inte deras barn som ofta leker på gatan

Bo.Siltberg skrev:
Mina katter kan välja, gå ut eller stanna inne. Jag har aldrig haft en katt som valt att stanna inne. På sommaren är de ute för det mesta, på vintern stannar de gärna inne mer än ute :) Har försökt hålla dem inne korta perioder vid flytt och stundande veterinärbesök, vilket inte varit uppskattat, faktiskt uppfattat att de fått panik när de inte får komma ut. Men då är de vana att få vara ute, har de fått smak för det så är det nog inte lätt att vänja dem vid ett inneliv. Så är det.

Sedan är ju katter renliga av sig, de gräver ned skiten. Naturligtvis är en sandlåda alldeles utmärkt för detta ändamål, lätt att gräva! Det finns medel som ska få katter att välja en annan plats.
Förr grävde katter ner skiten,innan dom var inavlade numera skiter dom ovanpå precis som en hund men ägaren tar inte upp efter dom,vilket dom flesta hundägare gör,som har ansvar dom flesta kattägare har inget ansvar med sin medmänniska,och låter katter hålla på med detta skitande överallt fy f n

AndersMalmgren skrev:
... att vara innerkatt och att konverteras från utekatt är inget problem.
Så korkat att det endast förtjänar kommentaren "Fel, fel, fel!"

Du är korkad (Ungefär lika konstruktivt)

edit: Min mamma hittade en halvblind och förvildad katt som någon utekattsanhängare hade lämnat vind för våg. Tog flera år men nu är den en harmonisk innekatt

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Du är korkad (Ungefär lika konstruktivt) /QUOTE]
Med vissa personer är det lönlöst att argumentera konstruktivt. Det är du ett exempel på.:confused::wn:

Elkludde skrev:
Förr grävde katter ner skiten,innan dom var inavlade numera skiter dom ovanpå precis som en hund men ägaren tar inte upp efter dom,vilket dom flesta hundägare gör,som har ansvar dom flesta kattägare har inget ansvar med sin medmänniska,och låter katter hålla på med detta skitande överallt fy f n
Märkligt. Jag har aldrig någonsin hittat kattskit hemma på gården, varken från min egen katt eller alla dessa grannhankatter som är här och ränner. Betyder det att våra katter är omoderna?
Däremot är det enorma mängder hundskit längs vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.