AndersMalmgren skrev:
edit: Min mamma hittade en halvblind och förvildad katt som någon utekattsanhängare hade lämnat vind för våg. Tog flera år men nu är den en harmonisk innekatt
Ehm. Man är inte "utekattsanhängare" om man lämnar en katt vind för våg. Man är idiot. Det är två helt olika saker.
Att det tar flera år att få en utekatt att anpassa sig någorlunda till ett liv instängt i en lägenhet låter inte så konstigt. Jag skulle också ha svårt att anpassa mig till ett fängelse.

Alla som lämnar sin katt utan uppsikt (Allt annat än koppel eller inhägnad är utan uppsikt) lämnar ju katten mer eller mindre vind för våg. Och åter igen, finns ingen studie som visar att katter mår dåligt av att vara innekatt, med rätt stimulans

edit: Varför det tog sådan tid med mammas "sommarkatt" var ju att den förvildats under åren som herrelös, det tar tid för en katt att ty sig till människor igen då

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Alla som lämnar sin katt utan uppsikt (Allt annat än koppel eller inhägnad är utan uppsikt) lämnar ju katten mer eller mindre vind för våg.
Det är ju stor skillnad på att ha en utekatt som kommer och går som den vill, mot att exempelvis ha en sommarkatt som man bara dumpar när man ska hem till fina Bromma-villan efter semestern.
Det måste till och med du förstå (här inser jag att mina förhoppningar kanske är för stora).
Vi har haft katter hela mitt liv, alltid utekatter och kattlucka, och aldrig någonsin har någon katt försvunnit. Om en katt självmant väljer att flytta finns det en orsak till det.

nikasp
Bor man på landet så OK men i villaområden tycker jag att det är jä*ligt egoistiskt att ha katt som springer lös. Min kompis flyttade från lantgård och lämnade katten till nya ägaren just för att de flesta, inkl. katten skulle vara glada. Tom dottern kunde köpa det. Nu bor det i vanligt villaområde och det är ju omöjligt att veta vad katten har för sig hos grannarna.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Det är ju stor skillnad på att ha en utekatt som kommer och går som den vill, mot att exempelvis ha en sommarkatt som man bara dumpar när man ska hem till fina Bromma-villan efter semestern.
Det måste till och med du förstå (här inser jag att mina förhoppningar kanske är för stora).
Vi har haft katter hela mitt liv, alltid utekatter och kattlucka, och aldrig någonsin har någon katt försvunnit. Om en katt självmant väljer att flytta finns det en orsak till det.
Jag hade nästan tagit dig seriöst om det inte var för ditt lilla personangrepp där. Och nej det är inte samma sak att låta sin katt gå fritt som att lämna den när sommaren är över. Däremot så lämnar du ju den åt sitt öde varje dag då du inte har uppsikt, det måste väl även du förstå ditt puckade ärkemongo? (För att använda din form av argumentation)

Misstänker starkt att Anders Malmgrens främsta syfte är just att hålla igång den här tråden! Sakfrågan lär komma i andra hand. Hittills har han ju lyckats trots korkade argument!

Skulle vilja påstå att det är ditt syfte då du försöker provocera mig med personangrepp, i min värld är det du som framstår som den korkade parten när du använder sådana simpla metoder istället för att argumentera för din sak. Jag gissar att du är vänsterväljare för ditt sätt att argumentera är väldigt likt hur det brukar se ut från den röd gröna rörans debattörer

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Agria är ett mycket ansett försäkringsbolag av oss djurvänner och de har duktiga veterinärer anställda.
Jag är uppriktigt förvånad över din inställning till information från ett privat vinstdrivande företag med intresse i frågan. Som konsult borde du ha en viss insyn. Agria tjänar på att det finns så många katter försäkrade som möjligt, därför tycker de så klart att alla skall ha katt, oavsett om de bor i lägenhet eller på landet. Det tjänar företagets primära intresse. Därför kommer Agria aldrig gå ut med varningar om att man inte skall ha katt i lägenhet.

AndersMalmgren skrev:
Om du tycker att källor från hemmasnickrade ideala föreningar eller sidor med kommersiellt intresse inte duger som källa blir det nog svårt att pleasa dig
Inom vetenskap så är dessa två längst ner och näst längst ner på skalan på bevisföring; anekdotiska berättelser och personlig åsikt. Vill du "bevisa" något så får du länka till en seriöst genomförd studie. Märk väl att jag inte påstår att alla innekatter mår dåligt, utan att de skulle må bättre med tillgång till utomhusmiljö.

Sedan skriver du "lämna sin katt utan uppsikt". Det tycker jag är felaktigt använt i sammanhanget. I min värld skulle det betyda "lämna ensam utan mat och vatten i flera dygn". En katt är som regel en enstöring, som jagar och smyger ensam. Hon vill inte ha en människa efter sig som klampar runt och skrämmer fåglarna. Prova att sätta på koppel på en tam och fri katt - hon drar automatiskt åt motsatt håll mot dig.

AndersMalmgren
Oj då, var det så känsligt att ditt främsta syfte är att hålla ingång tråden! Du till och med avslöjar dina politiska åsikter.

elpaco skrev:
Jag är uppriktigt förvånad över din inställning till information från ett privat vinstdrivande företag med intresse i frågan. Som konsult borde du ha en viss insyn. Agria tjänar på att det finns så många katter försäkrade som möjligt, därför tycker de så klart att alla skall ha katt, oavsett om de bor i lägenhet eller på landet. Det tjänar företagets primära intresse. Därför kommer Agria aldrig gå ut med varningar om att man inte skall ha katt i lägenhet..
Möjligen är det så att de tjänar mer på en innekatt då den lever mycket längre i snitt än en utekatt ;)

edit: Hur som helst, Agria har använt en extern part för den artikeln, http://www.katter.nu/ drivs idiellt och jag är rätt säker på att Magdalena skulle ha gått med info om hon inte höll med om det som står på sidan

nikasp
Något jag har undrat en del över är hur ni med utekatter tänker på våren. Håller ni dem hemma/inne en period med tanke på att det är många fåglar och andra djur som har relativt försvarslösa ungar då?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nikasp skrev:
Något jag har undrat en del över är hur ni med utekatter tänker på våren. Håller ni dem hemma/inne en period med tanke på att det är många fåglar och andra djur som har relativt försvarslösa ungar då?
Jag brukar dra ner på kattmaten. :wow:

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Har en katt som väljer själv, fd vild/övergiven som bodde under ett sjukhus. Han går bara ut om det är fint o varmt ute, på vinterhalvåret går han inte ens fram till dörren, utan är inne 4-5 månader, nu på sommaren springer han ut och in hela tiden.

nikasp
Hade en Gordon Setter (fågelhund) under tre år och var rätt noga med koppel vid den tiden även om det var ordning på den hunden. Hoppas du inte är representativ för kattägare även om du försökte skoja dig ifrån svaret som jag antar är "det skiter jag i".

Alfredo skrev:
Jag brukar dra ner på kattmaten. :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.