Atom skrev:
Jaha? Vet du något jag inte vet? Det finns rådjur som äter inne på min tomt. Fåglar som skiter. Och andra djur som ställer till. Frågade om jag fick skjuta dessa. NIX.
Nej, men det är för att du inte får lossa skott i tätbebyggt område. På landet så går det alldeles utmärkt att skjuta rådjur i trädgården.

Rent lagligt så finns det faktiskt en väg att gå i villagettot och det är att fällfånga rådjuren och avliva med slaktmask. Det finns en laglig fälla i naturvårdsverkets listor, och slaktmasken är licensfri. Man behöver inte jägarexamen för fällfångst, bara statligt jaktkort som kostar 300:- (Dock finns ingen speciell skyddsjakt på rådjur så det kan bli problem om du fäller mer än ett rådjur var tionde år eller så. Man får enligt generella regler inte fälla fler djur än vad marken producerar.)

Stalltipset är att första gången en villaägare hamnar i tidningen för det här så kommer nya regler som förbjuder det dagen efter. Men än så kan du vara först! ;)

• Gilla
llehs
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
slaktmasken är licensfri.
Snacka om att vi hamnat OT... Hur är det ammunitionen då? Den enda slaktmask jag "pillat på" använde vanlig 9 mm K-pist ammo och det kan man väl knappast köpa utan licens idag? Fast dagens slaktmasker kanske fungerar annorlunda, orkar inte googla... :surprised:

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men det är för att du inte får lossa skott i tätbebyggt område. På landet så går det alldeles utmärkt att skjuta rådjur i trädgården.

Rent lagligt så finns det faktiskt en väg att gå i villagettot och det är att fällfånga rådjuren och avliva med slaktmask. Det finns en laglig fälla i naturvårdsverkets listor, och slaktmasken är licensfri. Man behöver inte jägarexamen för fällfångst, bara statligt jaktkort som kostar 300:- (Dock finns ingen speciell skyddsjakt på rådjur så det kan bli problem om du fäller mer än ett rådjur var tionde år eller så. Man får enligt generella regler inte fälla fler djur än vad marken producerar.)

Stalltipset är att första gången en villaägare hamnar i tidningen för det här så kommer nya regler som förbjuder det dagen efter. Men än så kan du vara först! ;)
Vill hellre se någon annans tryne i tidningen. :p

Troberg skrev:
Ah, så jag för tända eld på en bil som vänder på min uppfart?

Tror inte det.

Inse att du har inte rätt att förstöra annans egendom bara för att den befinner sig på din mark, även om du ogillar det. Varken bil eller katt.
Vad är det för liknelse? Det är väl ingen som hotat med att tända eld på nån katt? Om bilen upprepade gånger bajsade i min rabatt så skulle jag inte ha några problem att spola den i nyllet med vattenslangen, liksom en katt!

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Rooney skrev:
Vad är det för liknelse? Det är väl ingen som hotat med att tända eld på nån katt? Om bilen upprepade gånger bajsade i min rabatt så skulle jag inte ha några problem att spola den i nyllet med vattenslangen, liksom en katt!
Hahahaha.
Som med alla trådar. Efter ett tag...
:D

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Även mullvadar visade sig vara något som ligger villaägaren varmt om hjärtat :cool:
Och där klev du rätt ut i sankmarken. Hoppas stövlarna är höga och hela...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I och med att det mesta har man redan tagit upp i tråden (iaf katter) törs jag ställa en omvänd fråga. Hur ska man bli av med grannens vakthund?
Så fort någon går förbi eller jag kör ut huvudet från huset, börjar den skälla!
Den är bara tyst då den är inomhus. Grannen verkar ha fasta tider. Släpper ut jycken 09.00 och in 20.00.
Säger man något, möts man av "det är en vakthund".

Ja? Råttgift i korv?

Atom skrev:
Säger man något, möts man av "det är en vakthund".
" det ligger i den natur att vakta och den besvärar väl ingen"

Skämt å sidor. Säg till ägaren att det är jobbigt. Annars är det väl typ länsstyrelsen som jag ringt.

Så länge ägaren inte misshandlar / missköter hunden och den inte skäller efter 22.00 kan de inget göra.

Atom skrev:
Hur ska man bli av med grannens vakthund?
Skicka in en lömsk och elak liten kissemiss som får lära byrackan veta hut. :p

Alfredo skrev:
Skicka in en lömsk och elak liten kissemiss som får lära byrackan veta hut. :p
Och filma! Livsfarlig hund! Det kan gå...

AndersMalmgren skrev:
Det kanske finns två tom, tar vi även med alla parallella universum finns det kanske tre, men normen är ändå att katter trivs mycket bra att vara innerkatt och att konverteras från utekatt är inget problem.
Med så mycket erfarenhet kan man nästan tro att din fru konverterat dig till innekatt? :D
Nej jag tycker argumentet kommer ur fel vinkel. Du säger att alla katter kan göras lyckliga inomhus. Även om jag inte håller med om detta, så låt oss säga att det är sant. Det utesluter ändå inte att samma innekatt är mer lycklig med tillgång till skogen. Och så tror jag - de allra flesta katter föredrar att få möjligheten att vara ute och jaga, smyga och bara ligga i skuggan under en buske. Undantagen är nog framför allt rädda stackare, uppvuxna i en tvåa, och livrädda när brevbäraren kommer.

Mina föräldrars katt är en norsk skogskatt, sju kilo tung. Snäll sävlig. De tar hand om honom som ett barn, kelar och borstar varje dag. Han går ut i koppel i Sthlm. Nu är det andra sommaren som han är på kollo hos oss. Han lever upp helt! Han blir överlycklig. Är ute 18t om dygnet, smyger runt, kelar med grannar, jagar möss. Han går ner i vikt och är allmänt piggare. Du kan inte övertyga mig om att du kan erbjuda honom samma stimuli i en lägenhet och med koppel.

AndersMalmgren skrev:
Sedan personligen vill jag ha koll på min katt att han inte äter olämpligt etc. Vår katt har bara ätit vetrinärsfoder och bra blötmat hela sitt liv och har fortfarande lyster i pälsen som en ungkatt fastän han är snart 15
Men hallå, det är en katt vi pratar om - äter olämpligt?! Låt katten få sig en råtta ibland, tror knappast njurarna kommer att klappa ihop av det .. Dessutom äter mätta katter knappast utomhus.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara att klicka på alla länkar i denna tråd som bevisar motsatsen?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Hur svårt kan det vara att klicka på alla länkar i denna tråd som bevisar motsatsen?
är-allt-på-internet-sant.png

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.