AndersMalmgren skrev:
Men snälla ni, googla lite, alla betendeexperter på huskatter säger samma sak.
Hittar du en enda expert som lika tvärsäkert som du påstår att undantagslöst alla katter kan "omskolas" till lyckliga innekatter så är det garanterat ingen expert du hittat...

Det är väl fullständigt självklart att det åtminstone existerar en katt i världen som ej skulle gå att "omskola" till en lycklig innekatt.

I sak är vi nog ganska ense men din överdrivna argumentation gör att det är svår att ta dig på allvar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Henri skrev:
När det gäller det eviga stridandet i kattfrågan mellan kattvänner och deras motsatser vill jag travestera det gamla uttrycket "Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de båda".
Min uppmaning till båda parter är därför "Lägg ner!". Själv följer jag nu min uppmaning.
Jag är kattvän , jag har bara problem med människor som tycker det är ok att katter tar små vilt , skiter ner sandlåder förstör andras utemöbler .
Du får gärna ha katten ute men då ska du ta hand om skiten den ställer till med , och detsamma gäller hundägare också. Sen tycker du säkert att det är bra att räven tar några katter det är ju bara naturligt 😊

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
All skada o olägenhet som katter och hund ställer till med är ägarens ansvar om sen katten mår bra av att vara inne eller ute har inte med saken att göra

nikasp skrev:
@ameri68: Ja, fast nu är ditt eller andras nöje med katt ett elände för andra i vissa lägen. Tycker det är oschysst mot andra att bara släppa ut katten och låta den gå vart den behagar. Såna här funkar säkert men blir lite för dyrt för att freda en vllatomt (funkar kanske inte utomhus): [länk]
Vattenslang och kattskrämma (#78) är effektiva för att avhysa katter.

Katter får enligt lag gå fritt och med vad detta innebär.

• fox31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo skrev:
Hittar du en enda expert som lika tvärsäkert som du påstår att undantagslöst alla katter kan "omskolas" till lyckliga innekatter så är det garanterat ingen expert du hittat...

Det är väl fullständigt självklart att det åtminstone existerar en katt i världen som ej skulle gå att "omskola" till en lycklig innekatt.
Fast för de katter där det inte går, så finns ju alltid veterinären om man bor i stan, och som sagt Gyttorp röd om man bor på landet...

Men på landet så är ju problemet inte lika stort, och många katter där arbetar ju dessutom för sitt existensberättigande, så där blir ju problemet inte lika aktuellt.

Personligen så är jag inte katthatare på något sätt. De får tom springa runt på min tomt om de vill. MEN jag är allergisk mot katter så de ger blanka f-n i mina utemöbler, och pinka och skita det kan de göra någon annanstans.

Det är spännande att med andra skadedjur som beter sig likadant (och i ungefär samma storlek) så är det bara att göra processen kort, men när det kommer till katter så har inte ens ägaren ansvar... Märkligt.

arneri68 skrev:
Ja det vore väldigt trist på en så fin räv om han skulle stöta på en av mina katter. Men naturen är grym ibland. :cool:

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är spännande att med andra skadedjur som beter sig likadant (och i ungefär samma storlek) så är det bara att göra processen kort, men när det kommer till katter så har inte ens ägaren ansvar... Märkligt.
Och hade alkohol upptäckts idag hade det omgående totalförbjudits... Märkligt. ;)

nikasp
Tar ägaren den kostnaden om man skulle lyckas fånga/näta katten och kolla upp ägaren mha chip eller märkning tror du? Eller är det bara att betala och se glad ut? Det känns spontant lika bisarrt som en amerikansk kollega berättade. Grannens barn körde om kull med cykel på hans uppfart, var någon ojämnhet, och slog sig. Grannen stämde honom och han vågade inte bråka. Tror det handlade om 10-20000 SEK.

arneri68 skrev:
Vattenslang och kattskrämma (#78) är effektiva för att avhysa katter.

Miljöaktivister o byråkrater vet inte vad dom beslutar om,och vilka konsekvenser det får

Kan inflika att varken katter, hundar, grisar eller kor hade existerat i den form vi idag ser dem (eller haft det beteende de har) om inte vi människor hade börjat ta in deras förfäder och avla på de som var tillräckligt domesticerade (det gick en mycket bra dokumentär om detta på SVT för ett tag sedan, tyvärr har jag helt tappat namnet på den). Så att prata om "naturliga" kattbeteenden är lite lustigt enligt mig, eftersom de är skapta enligt våra önskemål. Anledningen till att vi låter dem ströva fritt torde vara enbart traditionell; vi använde dem som råttjägare och då fick de såklart lämnas åt att sköta detta själva.

Alfredo skrev:

I sak är vi nog ganska ense men din överdrivna argumentation gör att det är svår att ta dig på allvar.
Det finns inga rapporter som stödjer dina åsikter, det enda man vet är att katter inte mår dåligt av att vara innerkatt men de kräver mer stimulans, tex genom att vara ute i koppel (Så gör vi fungerar mycket bra och ingen risk för överkörd katt)

AndersMalmgren skrev:
Det finns inga rapporter som stödjer dina åsikter,
Och vad tror du mina åsikter är? Det enda jag skriver är: "Det är väl fullständigt självklart att det åtminstone existerar en katt i världen som ej skulle gå att "omskola" till en lycklig innekatt.". Håller du inte med om det?

Nej jag håller inte med om det, men det tar tålamod och tid. Ungefär som att få en hittekatt tam.

AndersMalmgren skrev:
Nej jag håller inte med om det, men det tar tålamod och tid. Ungefär som att få en hittekatt tam.
Så det existera inga katter med blott ett fåtal minuter kvar i livet? Inga katter med mentala problem? Inga katter med fysiska skador så att de omöjligt kan trivas någonstans? Ska jag fortsätta?

Naturligtvis är det korrekt när jag skriver:
"Det är väl fullständigt självklart att det åtminstone existerar en katt i världen som ej skulle gå att "omskola" till en lycklig innekatt."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.