49 770 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Som kattvän vågar jag inte ens tänka tanken på presumtiva kattmördare.
Polos
Jag är absolut kattvän och vill inte låsa in katter eftersom det är mot deras natur.
Jag övertog en norsk skogskatt som tvingats vare innekatt i tre år, vilket den tydligt inte mådde bra av. Ägarna, som inte kunde låta katten vara ute, vädjade till mig att ta över den. Katten har nu möjlighet att vistas ute och är i dag en lycklig och underbar katt.
Jag är absolut kattvän och vill inte låsa in katter eftersom det är mot deras natur.
Jag övertog en norsk skogskatt som tvingats vare innekatt i tre år, vilket den tydligt inte mådde bra av. Ägarna, som inte kunde låta katten vara ute, vädjade till mig att ta över den. Katten har nu möjlighet att vistas ute och är i dag en lycklig och underbar katt.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det är bara okunskap att folk tror att katter mår dåligt av att vara innekatt
Urk. Grannen har tre katter nära vårt torp och en har varit in på gården och strukit sig mot möbler och sen dragit en rejäl stril bakåt. Är ganska säker på att det är den som strimlat en madrass så det var fullt med skumgummi i snickarboden. Går att leva med på landet mot att den tar eventuella möss men blir det liknande vid villan vi flyttar till så blir det motmedel. Tycker inte man ska ha katt om man inte har den inne eller bor på landet.
Vi bor i innerstan i Stockholm nu och någon hade satt upp en lapp för kännedom om att en katt hade gjort nr 2 i barnens sandlåda = sätt inte barnen där. Tycker ni som har katt och släpper ut dem att det är något som vi andra bara ska acceptera?
Vi bor i innerstan i Stockholm nu och någon hade satt upp en lapp för kännedom om att en katt hade gjort nr 2 i barnens sandlåda = sätt inte barnen där. Tycker ni som har katt och släpper ut dem att det är något som vi andra bara ska acceptera?
Och här skriver Agria "Kan en katt leva sitt liv inomhus? Svaret är solklart ja. Det spelar ingen roll om din katt är huskatt, skogkatt eller perser - de flesta katter lever mycket gott och framför allt längre inomhus.". http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/Utekatt-eller-innekatt/
Henri skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det är av andra anledningar din katt var deppig, kanske för lite stimulans?
Menar du på fullt allvar att alla katter som har varit utekatter i hela sitt liv med framgång kan vänjas till att bli lyckliga innekatter? Du tror inte att det kan tänkas existera åtminstone någon enstaka liten kissemiss där det inte går att få den att må bra som innekatt?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Det är ju inte helt optimalt då katter är vanedjur, men med riktigt mycket stimulansersättning från ägarna så klart det går
När det gäller det eviga stridandet i kattfrågan mellan kattvänner och deras motsatser vill jag travestera det gamla uttrycket "Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de båda".
Min uppmaning till båda parter är därför "Lägg ner!". Själv följer jag nu min uppmaning.
Min uppmaning till båda parter är därför "Lägg ner!". Själv följer jag nu min uppmaning.
Ja, människor kan man också låsa in utan möjlighet att komma ut. Brukar vi inte säga till våra barn att de skall gå ut i friska luften?AndersMalmgren skrev:
Att en katt eller människa som kan gå ut och röra på sig blir friskare tror jag inte att många tvivlar över.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Men snälla ni, googla lite, alla betendeexperter på huskatter säger samma sak. Istället för att låta era känslor tala kan ni läsa på här http://www.katter.nu/
edit: För att inte tala om att livslängden på en utekatt är några år
edit: För att inte tala om att livslängden på en utekatt är några år
@ameri68: Ja, fast nu är ditt eller andras nöje med katt ett elände för andra i vissa lägen. Tycker det är oschysst mot andra att bara släppa ut katten och låta den gå vart den behagar. Såna här funkar säkert men blir lite för dyrt för att freda en vllatomt (funkar kanske inte utomhus): https://www.youtube.com/watch?v=oTP8HGP6io0