1 241 558 läst · 3 920 svar
1242k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Om du inte bara tar en del av texten så blir det lite fel.AndersMalmgren skrev:
Hela texten handlade om att, bucklor som syns på skivan beroende på felaktigheter i underarbetet under skivan, kommer att göra så att felet sprids ut över ett större område eftersom skivorna inte flyter ut som ett skinn utan böjs över felaktigheten. Om du skall rätta till det genom slipning uppe på skivan så kommer du att få avverka ganska stora ytor och detta låter som ett större arbete än de timmar din golvläggare la ner på att fixa bucklor.
Naturligtvis om du har ett perfekt underlag för skivan så ligger den perfekt och de enda bucklor som uppstår är ju då i skivans yta beroende på kvalitén på de skivor du väljer. Köper du björkplywood av bästa sort är den helt perfekt men om du köper normal konstruktionsplywood blir den ganska ojämn om du väljer en billig och dålig kvalitet.
Men detta är som allt annat dvs en subjektiv upplevelse för vad är en buckla? Är det en stor upphöjning spridd över 1 m2 eller är det defekter i skivorna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Nej det är inte subjektivt när golvläggaren måste slipa undergolvet för att kunna lägga golvet, då är det dåligt utfört arbete av de som flöt och lade undergolvet.
edit: om man lade ut vårt 180 cm pass mitt på en av de värsta bulorna och tryckte på ena spetsen så drog det iväg ca 5-12mm i andra änden
edit: Man kan läsa mer om undergolvet i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/golv/227308-en-resa-har-borjat.html
edit: om man lade ut vårt 180 cm pass mitt på en av de värsta bulorna och tryckte på ena spetsen så drog det iväg ca 5-12mm i andra änden
edit: Man kan läsa mer om undergolvet i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/golv/227308-en-resa-har-borjat.html
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Jag jobbar med mjukvara till lastbilar, och det här fick mig att tänka på när en arbetskamrat uppgivet suckade; "Jag tror fan att de har krav på att hjulen ska vara runda också..."AndersMalmgren skrev:
Med det sagt, så tycker jag inte att man som privatperson ska behöva ställa krav på varenda liten tolerans för att få ett tillfredsställande resultat. Fast nu har väl ändå tråden spårat ur rejält förstås... Fint bygge!
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Nej, stora plattor, enbart lokalfall
https://www.byggahus.se/forum/threa...-20-talslaegenhet.229497/page-16#post-2101868
https://www.byggahus.se/forum/threa...-20-talslaegenhet.229497/page-16#post-2101868
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Jag jobbar också med mjukvara och brukar vara väldigt noga med kraven, konstigt att även inte hantverkare är det. Gör de fel är det oftare svårare att åtgärda, de har lixom ingen versionshanteringPytt skrev:Jag jobbar med mjukvara till lastbilar, och det här fick mig att tänka på när en arbetskamrat uppgivet suckade; "Jag tror fan att de har krav på att hjulen ska vara runda också..."
Med det sagt, så tycker jag inte att man som privatperson ska behöva ställa krav på varenda liten tolerans för att få ett tillfredsställande resultat. Fast nu har väl ändå tråden spårat ur rejält förstås... Fint bygge!
edit: Hade varit nice dock, nej det blev inget snyggt med blått kakel, rollback
eller Assert.IsTrue(floor.GetAvarageDeviation() < 0.0001)
Redigerat:
Assert.IsTrue(floor.GetAverageDeviation() < 0.0001) väl?AndersMalmgren skrev:Jag jobbar också med mjukvara och brukar vara väldigt noga med kraven, konstigt att även inte hantverkare är det. Gör de fel är det oftare svårare att åtgärda, de har lixom ingen versionshantering
edit: Hade varit nice dock, nej det blev inget snyggt med blått kakel, rollback
eller Assert.IsTrue(floor.GetAvarageDeviation() < 0.0001)
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Dagens utvecklingsmiljöer kan få stavfel som de där att överleva i år (då de hjälper dig avsluta namnen på medlemmar) dock ingen större skada. Då är ett värre med variabler och metoder som inte beskriver vad de gör
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nej, jag skall inte lägga mig i ert pubertala käbbel om toleranser
Men två saker förvånar mig med renoveringen, Anders:
1.
Varför konstruktionsplywood under det massiva furugolvet?
Hade det inte räckt med läkt ( ) c-c 600 som underlag?
Eller lite "foam" eller korksmulepapp för att ta upp små ojämnheter.
2.
Det nya golvet ser väldigt kvistigt ut, som mitt billiga "ekonomigolv" på förrådsvinden ungefär:
Skulle ni inte ha kostat på er något finare, med lite mindre kvistar, till denna "lyxlägenhet"?
Skall det nya golvet lackas eller oljas förresten?
Men två saker förvånar mig med renoveringen, Anders:
1.
Varför konstruktionsplywood under det massiva furugolvet?
Hade det inte räckt med läkt ( ) c-c 600 som underlag?
Eller lite "foam" eller korksmulepapp för att ta upp små ojämnheter.
2.
Det nya golvet ser väldigt kvistigt ut, som mitt billiga "ekonomigolv" på förrådsvinden ungefär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ni inte ha kostat på er något finare, med lite mindre kvistar, till denna "lyxlägenhet"?
Skall det nya golvet lackas eller oljas förresten?
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Vi rådfråga med ttgolv på betong gör man såhär. Det är Siljan a-sort
Edit: det ska oljas med vitpigmenterad hårdvaxolja
Edit: det ska oljas med vitpigmenterad hårdvaxolja
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm