"Slipa ner en del bulor" lät inte som ett icke fungerande undergolv. Då uttryckte du dig nog lite oklart från början om det var så illa att hela undergolvet inte fungerade.
 
Det ska inte förekomma några bulor på ett nylagt undergolv, hela vitsen med att bila bort och lägga nytt är att det gamla var undermåligt. Varför vill man då ha ett nytt undermåligt undergolv? Finns ingen logik i det.

edit: Aboslut jag borde varit mer uppmärksam, men min poäng är att jag borde inte behöva vara det. Läxan lärd iallafall. Trist verklighet i dagens hantverkarbransch
 
Det lär väl finnas en byggstandard som säger hur ojämnt ett undergolv får vara? Den som levererar golvet bör kontrollera att det är inom satt toleransnivå innan leverans. Har för mig att det nämns här på forumet vilken standard som gäller.
 
Det gör det säkert, man får hoppas deras tolerans inte kräver att golvläggaren måste slipa undergolvet innan golvet kan läggas
 
AndersMalmgren skrev:
Däremot finns det ju klausuler runt buggar, men ovan undergolv likställer jag inte med en bugg utan det är som att systemet inte fungerar alls
Det framkom kanske inte i min korta kärleksförklaring till ditt inlägg, men jag håller alltså helt och hållet med.

Hantverkare är en av få yrkesgrupper som kan leverera halvfärdiga produkter men ändå få igenom det.
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
En annan syn jag inte riktigt förstår inom denna bransch är deras syn på detta med att skjuta upp saker på nästa moment. Oceanis här ovan ser ju tex inget problem med att slipa bort bulorna i nästa momemt. Men vafan är det för synsätt? Gör rätt direkt säger jag
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
En annan syn jag inte riktigt förstår inom denna bransch är deras syn på detta med att skjuta upp saker på nästa moment. Oceanis här ovan ser ju tex inget problem med att slipa bort bulorna i nästa momemt. Men vafan är det för synsätt? Gör rätt direkt säger jag
Jag börjar misstänka att du har någon brist i din förmåga i att läsa och förstå vad andra skriver och det förvånar mig eftersom du så ofta gör klart för oss andra hur duktig du är.

Var har jag skrivit att jag inte ser något problem med att slipa ner bulorna i nästa moment????? Eller att man skall skjuta upp saker.???

Jag har ställt frågan om du hade en klar beskrivning om hur gränsytan skulle se ut mellan de olika leverantörerna, tex genom att ange toleranser som du sen godkände jobbet mot. Det är det enda jag skrivit.

Och om man sen pratar om att golvläggaren har tvingats att slipa ner några bulor som i arbetstid tog ett par timmar kan det inte vara stora fel vi pratar om. För om det är stora fel som skall rättas till med stora nivåskillnader så pratar vi ju om ett stort sliparbete med mycket avverkning alternativt att ta upp skivorna. För med den typ av skivor du har i undergolvet så blir ju felaktigheter ganska så stora och utbredda.

Du behöver inte ta till lögner i dina inlägg utan diskutera utifrån den text som faktiskt finns i inläggen du refererar till, det är snyggast så och din trovärdighet består.
 
Man kan enkelt tolka
"Slipa ner en del bulor" lät inte som ett icke fungerande undergolv.
som att du inte ser ett problem med bulorna

edit: Nej jag hade inga angivna toleranser, idag hade jag ju såklart haft det. 0mm diff per meter. Man kan ju iof tycka att det är skälvklart att det ska gå att lägga ett golv på undergolvet. Det borde inte behöva specas. Det är lite som att speca att den nya bilen ska gå att göra eller att glassen inte ska vara smält

edit: Min syn på ett fungerade undergolv är ett golv där man kan lägga ett färdigt golv på, vad är din syn?
 
Redigerat:
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Däremot finns det ju klausuler runt buggar, men ovan undergolv likställer jag inte med en bugg utan det är som att systemet inte fungerar alls
Tja, det finns ju något som heter äventyr också. Kanske var tänkt som golvet i ett äventyrsland.
Och då hade det väl fungerat bra?

Det var väl i din bransch man myntade uttrycket "It's not a bug, it's a feature" :)
 
AndersMalmgren skrev:
Man kan enkelt tolka som att du inte ser ett problem med bulorna
Nä det var du som skrev detta. "Slipa ner en del bulor" och också nämnde att det tog ett par timmar.

Därför kan man tolka det som att det är justeringar och inte ett felaktigt lagt undergolv. Justeringar kan för mig vara lim rester i fogar, spackel rester från din målare, ojämnheter i skivan, men inte att hela golvet är fel lagt.

Justeringar och smärre fel brukar inte helt ovanligt tas om hand av golvläggaren och beror på vilket golv som skall på. Men det var just därför jag undrade om du hade klarat ut gränsytan och till vilken standard undergolvet skulle vara vid leverans. Om du hade detta utklarat så var det ju bara att hålla inne betalningen till detta var enligt beställningen.

Det har inget med att göra med hur jag anser att golvet skall vara vid leverans, för om jag beställt det så att golvläggaren bara kunde starta så skulle jag sett till att det var så innan jag godkände och betalade det.

Jag har inte ens talat om vad min åsikt är eller om ditt golv var bra eller dåligt för det går inte att se på dina bilder och då kan man inte ha en åsikt om det.

Du drar lite för hastiga slutsatser ibland ;)
 
Vi har helt enkelt olika krav på kvalitet vid leverans. Jag tycker att undergolvet ska gå att lägga golv på

Edit: vilken typ av golv kräver för övrigt buckligt underlag?
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har helt enkelt olika krav på kvalitet vid leverans. Jag tycker att undergolvet ska gå att lägga golv på

Edit: vilken typ av golv kräver för övrigt buckligt underlag?
Vad säger att vi, du och jag, har olika krav på kvalitet? Än en gång försöker du vränga till saker och ting.

Kvalitet och kvalitetskrav är ju något subjektivt så länge du frågar olika människor och måste därför definieras med toleranser för leverans av en produkt, det gäller även i din bransch där man har sina speciella krav definierade.
När det gäller byggnationer så finns det en massa riktlinjer och standarder som man normalt därför följer för att få en objektiv bedömning om leveransen är riktig eller felaktig.

Du tror dig ha en annan kvalitetsnivå, än vad jag har, för det du anser vara rätt i en byggnation. Det är jag inte alls säker på och jag kan inte förstå att du kan dra en sådan slutsats baserat på de inlägg jag har lagt i din tråd.
En helt felaktig slutsats vill jag påstå, men vi har däremot olika uppfattning om hur man skall definiera ett godkänt arbete. Jag hävdar att man skall godkänna på specifikation eller standard medan du anser det är upp till dina personliga tyckande när en leverans är klar. Detta föranleder naturligtvis till diskussioner med leverantören eftersom denna inte vet förutsättningarna, och om denne har otur kan ju arbetet pågå i evighet eftersom du hela tiden kan hitta på egna kravnivåer. Därför är det viktigt att man har specat och också definierat vad resultatet skall vara innan nästa hantverkare skall ta över stafettpinnen.

Den sista kommentaren som du lagt till som "Edit: vilken typ av golv......." visar nog mest på din låga nivå på diskussion. Och den är ju i nivå med den typ av inlägg man kan höra från tex Löven i riksdagsdebatten, dvs någon form av försök till att kväsa andra när man själv inte har något att komma med. ;)
 
Du skriver

oceanis skrev:
Justeringar och smärre fel brukar inte helt ovanligt tas om hand av golvläggaren och beror på vilket golv som skall på.
Så jag undrar bara lite stillsamt vilken typ av golv som kräver buckligt undergolv.

oceanis skrev:
För med den typ av skivor du har i undergolvet så blir ju felaktigheter ganska så stora och utbredda.
Lustigt för i walkin closet flytspackla vi själva och använde samma skivor som undergolv, blev helt slätt, vågrätt och fint.

Dina personangrepp får dig bara att uppfattas som oseriös för övrigt
 
Ska man flytspackla lite större och tjockare ytor så är det svårt att få det 100% i bara en spackling.

För att få AMs toleranser på 0mm / m så krävs det 3x10mm spacklingar med piggroller, det var en maskin som skulle ställas upp på ett sjukhus, tror det var i Stockholm, och efter 3x10mm så gick det inte att få under ett a4 på en 4m rätskiva. Då är det inga billiga spackel vi pratar om heller, utan riktigt tunnflyt med 24h uttorkning

En plastmatta i ett badrum kan man ju nästan säga att man lägger på ett buckligt undergolv :)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Fan glömde nämna att jag inte skulle ha plastmatta i vardagsrummet :p

edit: Det är ju det som är problemet, istället för att flyta en gång först och sedan flyta ett tunt lager för final touch så flöt de hela skiten på en gång, dessutom med fiberarmerat spackel så det var ju ett helvete för dem att slipa ner sedan. Till slut fick jag släppa genom det "Det där fixar vi med limmet när vi limmar undergolvet" jo tjena. I badrummet iof bara 4.5 kvadrat så flöt vi först fiberarmerat och sedan finspackel med maxvatten. Blev helt vågrätt och slätt. Tänkte köra samma teknik i klinkerdelen av köket som är på 12 kvadrat
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.