AndersMalmgren skrev:
Jag har inga problem med jakt även om jag själv inte skulle vilja vara den som gör jobbet
Ska andra göra smutsgöra? :p

Japp! :p Skjuta på levande saker får andra göra. Äta det har jag inga problem med så länge det inte är utrotningshotat. Just gödlever som jag nämde förut är ju ett dilemma, så sjukt gott men det är ju inte riktigt djurvänligt :/

edit: Människor som jagar är ju högst naturligt i dessa delar av världen men katter är det inte (Den enda vildkatt vi har naturligt är Lodjuret)

Man hade lätt kunna använda tråden till en doktorsavhandling... Hehe

AndersMalmgren skrev:
det måste väl även du förstå ditt puckade ärkemongo?
Verkligen moget.

elpaco skrev:
Men Anders .. Du har ju själv länkat till en sida där en av de avvisade myterna är "katter är ett hot mot småfåglar" .. Och jag förstår inte problemet med att katter tar några fågelungar och möss? Uppriktigt, kan någon förklara? De är ju inte direkt rödlistade.
Och jag ser inget som helst problem att räven tar några katter eller vargen tar några hundar . Sen gör det väl inget om man skickar ut några hundar och slaktar rådjurs ungar med dom är vad jag förstår inte rödlistade

Alfredo skrev:
Du har naturligtvis rätt, som vanligt... Känslor och logik hänger dock inte alltid ihop, vilket denna tråd nog visar på... :D
Och som Anders Malmgren redan sagt, om du är harig för att folk springer omkring med slaktmaskar så se för allt i världen inte "No Country For Old Men"... ;)

Eller gör det förresten. Det är en bra film. Men du kommer inte att gilla tanken på att man kan köpa slaktmaskar rakt över disk efter det... ;)

Norrhyttan skrev:
Verkligen moget.
Haha du är för skön, jobbar du på Aftonbladet? De tar också saker ur sitt kontext. Det var en respons på ditt egna otrevliga sätt, som står i det inlägget om du citerar det i sin helhet

Är ni vuxna? Alla läser era inlägg. Lägg ner dumheter...

Polos skrev:
Och jag ser inget som helst problem att räven tar några katter eller vargen tar några hundar . Sen gör det väl inget om man skickar ut några hundar och slaktar rådjurs ungar med dom är vad jag förstår inte rödlistade
Jag måste erkänna att jag småler inombords när jag ser en tjurfäktare stångad av tjuren, denna är fin

julio-aparicio-bull-gored-matador.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersMalmgren skrev:
Haha du är för skön, jobbar du på Aftonbladet? De tar också saker ur sitt kontext. Det var en respons på ditt egna otrevliga sätt, som står i det inlägget om du citerar det i sin helhet
Jag skrev att jag inte trodde du skulle förstå, det är inte riktigt samma sak som glåpord.

Att inte hålla med är inte samma sak som att inte förstå, men jag förväntar mig inte att du ska förstå det

edit: Tycker du jag lät trevlig mot dig nu?

Redigerat:
Från DN:
Malin Öhlund, veterinär och doktorand vid Sveriges lantbruksuniversitet, och hennes kollegor ser betydligt fler feta katter nu än för 20 år sedan.

– Katterna har anammat vår västerländska stillasittande livsstil. Men de är gjorda för att vara ute och jaga små gnagare. De ska röra på sig, inte ligga i soffan och bli serverade, säger Malin Öhlund.
Så det så! :p

Sen står det visst något om att gå ut med katten i koppel också men så långt läste inte jag... :surprised:

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag har inga problem med jakt även om jag själv inte skulle vilja vara den som gör jobbet
Anders, jag håller med om mycket du har skrivit i tråden, men det är alltså naturligt med människor som jagar andra djur, men inte att tamkatter gör det? Våra tamkatter, bilar, hus, hundar, barn, höns, vuxna etc är väl alla ungefär lika naturliga inslag i våra bostadsområden? Jakten är instinktiv för katterna, det är den inte för oss (annars skulle vi alla dra ut i naturen och döda djur även om vi hade mat på bordet redan).

Jag tro iof det finns många lata innekatteägare som inte stimulerar sina katter tillräckligt så det finns även problem med innekattsmodellen.

Våra katter har hittills i år lyckats ta en fågelunge (trist) och två möss (jag fattar inte var de hittar dem, jag ser aldrig möss på tomten).

För övrigt, våra katter var 100% innekatter de första ~11 åren av sina liv. Jag ångrar att jag hade katt i lägenhet, det känns inte schysst mot djuret. Nu när de får gå ute så är det så tydligt att de får rätt stimulans och mår mycket bättre. Innekatter borde nog inte vara tillåtna, egentligen. Men jag fattar verkligen att man skaffar det (jag gjorde ju det själv liksom).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.