49 672 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Tamkatten är ett helt onaturligt inslag i naturen i Skandinavien. Jag tycker absolut det är mer naturligt för människan att jaga här än det är för en tamkatt. Men sedan har vi även regler runt jakt, det har inte tamkatten (Om det inte regleras av ägaren, men min poäng ju lite det att ägarna släpper katten utan uppsikt).stefancrs skrev:Anders, jag håller med om mycket du har skrivit i tråden, men det är alltså naturligt med människor som jagar andra djur, men inte att tamkatter gör det? Våra tamkatter, bilar, hus, hundar, barn, höns, vuxna etc är väl alla ungefär lika naturliga inslag i våra bostadsområden? Jakten är instinktiv för katterna, det är den inte för oss (annars skulle vi alla dra ut i naturen och döda djur även om vi hade mat på bordet redan).
Sedan är det ju lite dubbelmoral att vara djurvän och samtidigt äta kött, men jag tycker det är för gott
På vilket vis är de ett onaturligt inslag men vi inte? De har ju kommit hit för att vi håller oss med husdjur, det är en del av vårt naturliga beteende.AndersMalmgren skrev:Tamkatten är ett helt onaturligt inslag i naturen i Skandinavien. Jag tycker absolut det är mer naturligt för människan att jaga här än det är för en tamkatt. Men sedan har vi även regler runt jakt, det har inte tamkatten (Om det inte regleras av ägaren, men min poäng ju lite det att ägarna släpper katten utan uppsikt).
Sedan är det ju lite dubbelmoral att vara djurvän och samtidigt äta kött, men jag tycker det är för gott
edit: Det verkar lite märkligt att tycka att VISSA saker vi människor gör är naturliga (t.ex att jaga och ha jaktlagar) men inte att andra saker vi gör är det (t.ex ha tamdjur).
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Att människan jagar är väll högst naturligt, det är väl bara samlandet som kom före
edit: Det finns även många exempel på där männsiskan sabbat ekosystemet lokalt pga införandet av nya arter, se på Australien tex
edit: Men detta är sjukt OT Poängen är att man ska ha sådan koll på sitt djur att den inte kan ta vilda djur, om man inte förstår varför tycker jag inte man ska ha husdjur öht
edit: Det finns även många exempel på där männsiskan sabbat ekosystemet lokalt pga införandet av nya arter, se på Australien tex
edit: Men detta är sjukt OT Poängen är att man ska ha sådan koll på sitt djur att den inte kan ta vilda djur, om man inte förstår varför tycker jag inte man ska ha husdjur öht
Redigerat:
Ska försöka mig på ett inlägg innan tråden låses.
En rabatt var uppriven utmed husväggen "Kattjävlar" tänkte jag (mina egna katter) jag rättade till och petade tillbaka en nyplanterad blomma som rivits upp.
Några dagar senare var det samma sak, fast värre, en riktig bulldoser hade varit i rabatten, fick även syn på korvarna, och insåg att det inte var katterna som varit där, vad var det då ?? grannens hund givetvis, den var ute och sprang lite då och då, grannens staket med tillfälligt utrullat hönsnät var inte helt rymningssäkert.
Men då jag inte sett hunden på senaste gick jag och frågade "Nä, den är i Finland med gubben"
En sen kväll några dagar senare, hörde jag hur det krafsade utanför, smög ut i uterummet och riktade ficklampan mot rabatten, och där stod hela familjen Grävling och gjorde kvällstoalett.
En rabatt var uppriven utmed husväggen "Kattjävlar" tänkte jag (mina egna katter) jag rättade till och petade tillbaka en nyplanterad blomma som rivits upp.
Några dagar senare var det samma sak, fast värre, en riktig bulldoser hade varit i rabatten, fick även syn på korvarna, och insåg att det inte var katterna som varit där, vad var det då ?? grannens hund givetvis, den var ute och sprang lite då och då, grannens staket med tillfälligt utrullat hönsnät var inte helt rymningssäkert.
Men då jag inte sett hunden på senaste gick jag och frågade "Nä, den är i Finland med gubben"
En sen kväll några dagar senare, hörde jag hur det krafsade utanför, smög ut i uterummet och riktade ficklampan mot rabatten, och där stod hela familjen Grävling och gjorde kvällstoalett.
Antagligen är anledningen till att katt finns som tamdjur idag just det att den skulle hålla efter vilda djur som råttor och möss.AndersMalmgren skrev:
Tycker du verkligen det är ett problem eller fel att mina katter håller nere muspopulationen på mitt land?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Jag är inte insatt i hur det påverkar muspopulationen så kan inte svara, men så länge du hela tiden håller den under uppsikt eller har den i inhängad / koppel så ser jag inga problem med det.Alfredo skrev:
Räknas det som uppsikt att jag vaknar när kattf-n väcker mig i svinottan med en halvdöd mus mellan tassarna, stolt ylande en serenad som antagligen betyder något i stil med "titta husse vad duktig jag är ge mig beröm nu". I så fall håller jag uppsikt!AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Nej det är bristande tillsyn Tror du vet vad jag menar.
Rolig historia! Men ajaj, får hoppas de inte tycker de ska ha sin toalett alldeles vid ditt hus. Kan bli jobbigt (på riktigt). Fina djur dock!Rikard Gjersvold skrev:Ska försöka mig på ett inlägg innan tråden låses.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Din argumentering blir mer och mer bisarr!AndersMalmgren skrev:
Så du tycker att katten skall få jag möss i en bur eller kopplad :wow:
Katter är skymnings/nattdjur och det är främst den delen av dygnet de går på musjakt.
Däremot sover de bort den största delen av dagen.
Skall alltså husse inte få sova på nätterna utan sitta och "hålla uppsikt" över sin katt hela natten,
när den håller efter mössen?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Utekatt på landet kanske är okej, för i tättbebyggt område är det ju helt uteslutet iallafall
Dock har man ofta landsvägar på landet och dessa är ju inte kända för låga hastigheter så jag undrar verkligen om kattern lever speciellt mycket säkrare på landet, men, men. Låter man dem gå ute under dagen med uppsikt och sedan låter dem vara inne på natten så de inte kan ta vilda djur tycker jag väll inte det är några problem med att ha utekatt
Dock har man ofta landsvägar på landet och dessa är ju inte kända för låga hastigheter så jag undrar verkligen om kattern lever speciellt mycket säkrare på landet, men, men. Låter man dem gå ute under dagen med uppsikt och sedan låter dem vara inne på natten så de inte kan ta vilda djur tycker jag väll inte det är några problem med att ha utekatt
Jag har faktiskt provat med koppel på några olika katter men det har tyvärr alltid slutat ungefär såhär:AndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ska jag ha en använda koppel i samband med en katt får det nog bli så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vårt fall är det skapligt långt till närmaste väg men du har helt rätt i att det är den faran man är absolut mest rädd för. Hittills har det dock gott bra men det är ju ingen garanti för framtiden.AndersMalmgren skrev: